Gå til innhold

Noen med kolikk-unge her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når gråter deres unge mest? Hvor lenge av gangen og hvordan oppfører h*n seg når h*n gråter?

Min gutt blir helt glorød i ansiktet og varm..han krøker seg sammen og tar i så han nesten mister pusten og hylgråter. Syns så fryktelig synd i han. Har prøvd minifom, etter anbefaling fra helsesøster, uten spesiell virkning. Har fått mange anbefalinger om å prøve kiropraktor, så det blir nok neste steg.

Tar på dette..vil ikke at gutten min skal ha det vondt stakkar..

Deres erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bo hadde kolikk i sin tid.

Han begynte som regel å gråte mellom 18 og 19, og gråt til 01-02. I ett.

Han ble rød i ansiktet ja, svett og varm. Vi prøvde kiropraktor vi også, som mente han fant låsninger her og der - 6 dyre behandlinger, men ingen bedring. Men for all del - det er jo mange det virker på.

Hos oss ble løsningen at jeg kuttet ut ALT som inneholder kumelksproteiner fra kosten min. Kiropraktoren anbfalte faktisk dette første timen vi hadde hos han (da var Bo 5 uker), men dessverre prøvde jeg ikke før han var 9 uker. Da tok det en liten uke, også gråt han ikke mer.

Når de verste gråteanfallene pågikk så gikk vi rundt og bar ham over armen vår - "kolikkgrepet" - det hadde en liten effekt. Sukkervann likeså.

Skrevet

Jeg har ikke hatt kolikkunge selv, men jeg vet at det å kutte alt av melk og melkeprodukter fra kosten hjelper for 1/3 av alle kolikkbarn, så det er kanskje verdt et forsøk?

Istedet for kiropraktor, ville jeg heller tatt turen til en manuellterapeut (dette er fysioterapeuter med videreutdanning, som er spesialister på KISS, kolikk osv)- de er gratis og som sagt dyktige på dette feltet.

Symptomene på KISS-syndrom kan også forveksles med kolikk hos nyfødte. KISS-barn er gjerne urolige og gråter mye. Det kan være vanskelig for mødrene å få til ammingen, og barna foretrekker ofte den ene puppen fremfor den andre. De gulper mer enn normalt, og har problemer med å sove mer enn tre-fire timer i strekk. Andre er veldig rolige, og sover påfallende mye.

– Hvis barnet skriker i mer enn tre timer per dag mer enn tre dager etter hverandre, må man finne ut hvorfor. Foreldre bør ikke la seg avspise med at barnet har kolikk, og at det går over etter tre måneder. Man må finne ut hvorfor barnet skriker, og da kan KISS være en forklaring, sier Imhof.

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/artikler/tar_skjevheten_i_nakken

Behandling av nakke/ rygg kan lindre magesmerter ved kolikk også, fordi nerver kan ligge i klem baki der og dermed gi baby vondt i magen selv om det egentlig ikke er noe "galt" med tarmene.

Skrevet

Takker for svar! :) huff...ikke lett å vite hva det er nei..er liksom kolikk alle sier når ungen skriker mye. Hvor finnes manuellterapeutene? Har aldri hørt om det.. kanskje søke på nettet :)

Tror ikke de har på helsestasjonen jeg går..sto hvertfall ikke i lista over hvilke personer som finnes der.

Her skrikes det omtrent hele dagen..men heldigvis ikke om natta..hvertfall ikke før kl 6, og sjelden etter kl 12. Han våkner ofte og hylskriker..da er det sikkert en ny magesmerte som rir..den som hadde visst råd!

Er så vondt å høre på stakkaren...

Skrevet

Huff, så utrolig kjipt det høres ut, og ikke minst slitsomt! Man.ter finnes ikke på HS nei, og det er ikke alle helsesøstre som har så mye kompetanse om KISS heller. Ta direkte kontakt med en selv, du trenger ikke henvisning fra lege- men forsikre deg om at den aktuelle terapeuten får statstilskudd, slik at det blir gratis for deg!

Her er en grei oversikt over de man.ter som behandler barn i Norge:

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Skrevet

Helsestasjonen har vel en barnefysioterapeut tilknyttet seg? Her så undersøker barnefysio, og hvis de mener det kan være noe med nakken så henviser den videre til manuell terapeut for behandling.

Skrevet

Huff! Stakkars dere! Føler med dere...

Vår lille skrek også endel, ikke like mye som pjokken din, men tre-fire timer hver kveld og mye sutring i løpet av dagen. Sov lite osv...

Her ble redningen kiropraktor-behandling. Viste seg at tulla hadde noen låsninger i nakken som plaget henne, artet seg som magesmerter. Helt fin etter tre behandlinger :o)

Prøvde først akupunktur og å kutte ut melkeprodukter uten effekt.

Ellers var min erfaring også at sukkervann hjalp lite, Mens kolikk-grepet virket beroligende, særlig i kombinasjon med uttalt gynging. Fant også ut at lyden av støvsugeren roet ned snuppa. Høres kanskje rart ut, men det ligner visst lyden inni magen. Verdt å prøve hvertfall.

Lykke til!

Skrevet

Da er det vel igrunnen like greit å bare gå direkte til en man.ter spør du meg, så slipper man to undersøkelser og masse unødvendig styr;) Man trenger som sagt ikke henvisning- jeg fant selv en terapeut fra listen over, ringte dem og fikk en time uka etter. Betalte ingenting. Timen tok ca 20-30 min, og vi fikk konstatert en mild form for KISS 2. Fikk noen øvelser vi skulle gjøre hjemme, samt at man.ter masserte litt bak i nakken hennes (to ganger). Enkelt og veldig greit, absolutt verdt et forsøk=)

Kiropraktorer og man.ter gjør vel i praksis mye av det samme; finner evt skjevheter/ låsninger i nakke og rygg, og behandler disse. Dette kan i noen tilfeller hjelpe mot kolikk-lignende smerter, som nevnt over!

Skrevet

Kolikk-grepet..hvordan er det? Har hørt om det, men aldri fått med meg hvordan det er... Går det an å forklare? :) Her skrek lillegutt fra 0800 til 1600 igår...deretter var han så utmattet at han sov fra 1600 til 2100 i strekk! Heldigvis sovna han igjen til natta etter litt skriking sent i gårkveld. Glad for at jeg er hjemme hos mamma på "ferie" nå, slik at hun avlaster meg litt på bæringa. Min rygg tåler ikke en hel dag bæring.

Du som anbefaler manuellterapi: hadde du god effekt av det? Hvor mange behandlinger måtte du ha?

Har blitt anbefalt en god kiropraktor her som veldig mange har skrytt av, så veldig usikker på hva jeg skal prøve..

Skrevet

Med kollikk-grepet så ligger babyen på magen langs underarmen din, med hodet inni armkroken og handa di mellom beina... Vanskelig å forklare... ;o)

Dersom det viser seg å være låsninger, så tror jeg kiropraktor gjør mye av det samme som en manuelterapeut. Så da kommer det ann på hvor du bor og hva man har tilgang på. Men jeg ville undersøkt om kiropraktoren hadde erfaring med så små barn først.

Deilig at du fikk noen timer fri igår kveld, det trengs sårt.

Lykke til videre :o)

Skrevet

Okay, da tror jeg jeg vet hvordan kolikkgrepet er :) har prøvd det meste av bærestillinger... :)

Jeg bestilte time til kiropraktor idag. Er en kar som mange jeg kjenner anbefaler..de har visst lang erfaring med spedbarnskolikk, så da håper jeg virkelig han kan hjelpe oss også! :) Han har hvertfall hjulpet mange jeg vet om.

Nei, nå er det visst ammetid her..hehe :)

Skrevet

Da får vi håpe han kan hjelpe dere også :o)

Skrevet

Tyren78- vi trengte kun 2 behandlinger, så ble hun erklært frisk igjen. Men så var hun jo som sagt veldig mildt rammet også da. Største forskjellen på kiropraktor og man.terapi er vel at kiropraktorn koster penger, det gjør ikke man.ter..Så hvis det kreves mange behandlinger kan det bli en forholdsvis dyr affære hos kiropraktor ;) Men så lenge babyen blir bedre av det, er jo det d viktigste da såklart=)

Skrevet

Synes du har fått veldig gode råd her. Vil bare gi dem en klem og si at jeg skjønner godt hvordan du har det.

Min første hadde kolikk, hun begynte 1,5 uker gammel. Da skrek hun mye, som din gutt. Begynte kl 07 og holdt på til kl 02 om natta. Det var noen kortere pauser (sånn 10 min innimellom for å spise, ble aldri ferdig med ammingen da hun måtte stoppe for å skrike), men fikk aldri fred. Til slutt måtte mannen min sykemeldes da jeg ikke lenger var i stand til å passe på henne.

Jeg hadde fra før kuttet ut alt av melkeprodukter, så kuttet jeg ut masse mer mat. Prøvde minifom, kiropraktor (4 ganger, fikk en gang en pause på 2 timer etterpå, men så tilbake til skrikingen, og de ville ikke ha oss tilbake etter 4 timer), kjøre bil, trille, ammete, alt av råd, men ikke akkupunktur. Dette var for 8 år siden og ingen nevnte manuel terapeut og ingen snakket om KISS. Nå lurer jeg veldig på om hun hadde det, og det gjør faktisk helsesøsteren også (ja, 8 år senere så husker hun min skrikende baby!)

Det ga sa da hun var 6 mnd, og da var hun plutselig verdens blideste baby og smilte til alle, gråt nesten ikke igjen.

Jeg får så vondt for deg, at gutten din har kolikk som han har det. Man får ikke glede seg med babyen da alt man tenker på er at babyen min har det vondt, hva kan jeg gjøre?!

Jeg hadde definitivt prøvd kiropraktor, akkupunktur, og manuel terapeut hvis jeg hadde en kolikk baby i dag. Og tror faktisk jeg hadde begynt med manuel terapeut. Og kutt ut matproduktene som kan gi vondt (melkeprodukter, rotfrukter, osv) og drikk ammete.

Stor klem til deg. Ønsker jeg bodde nær deg, kunne avlastet deg noen timer, da jeg vet jeg satt stor pris på det de få gangene noen tilbød å ha min baby så jeg kunne "få fri" fra skrikingen.

Skrevet

.

Skrevet

Ja,Kolikk kjenner jeg godt til ja,(((,

Lillegutt fikk det da han var 3 uker og hadde det til han var3,5 mnd..

Men han hadde det veldig ille.Han begynte kl 7 på morgenen,og da var det bare å gå med ham till kl 23 på kveldene.Hver dag i 3,5 mnd.Det var råtøft..Vi prøvde alt.Manuellterapi,,akkupunktur,minifom,sukkervann,kiropraktor,og Homeapaut.....Han ble litt bedre etter 5 beh med kiropraktor..Min mann ble også sykmeldt for å hjelpe meg så jeg ikke ble helt gal.....

Nå hadde ikke vi noen familie i nærheten og jeg er 47 år ,så det var tøft mens det stod på...Nå er han 8 mnd og heldigvis en rolig gutt...Men føler meg deg.Det er ille når det står på.....men prøv kiropraktor.Det var det som gjorde han litt bedre hos oss i allefall....

Klem.....

Skrevet

jenta vår begynte å skrike 12 t i strekk noen dager etter vi kom fra sykehuset, vi ble tipset om osteopat tror jeg det heter, etter ei behandling hadde vi en helt ny bay:) var tilbake dagen etterpå for ny behandling, men han gjorde ingenting fordi hun kjentes så bra ut:) hadde sikkert trengt flere behandlinger om hun hadde vært eldre, og problemet hadde "satt" seg. før behanlingen fikk hun ikke opp luft, altså rape, etter behandlingen raper hun etter hver amming, og bæsjer og promper mye mer:p

anbefales å prøve! hun hadde ikke noe vondt under behandlingen eller etterpå. vi kom hjem og hun sov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...