Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #1 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg er gravid med et barn som har blitt til ved både egg- og sæddonasjon. Jeg var singel da jeg ble gravid, men har nå fått meg kjæreste. Dersom han i fremtiden skal adoptere barnet mitt, hvor er det jeg henvender meg for å få gjort dette? Har forstått at sykehuset sender melding til Folkeregisteret når et barn har blitt født og at man så får et personnummer. Hvem er det som bestemmer hvem som skal stå oppført som far. Kan jeg bare si at jeg er singel selv om jeg har med kjæresten på fødselsen - han skal jo ikke bli lovmessig far riktig enda. Ja, er litt forvirret jeg.. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707059-hvor-hendvende-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
callmebecka Skrevet 23. september 2009 #2 Del Skrevet 23. september 2009 Hei. Hvis ny kjæreste er med på fødselen bør du vel kanskje presisere at han ikke skal være juridisk far, vil tro de er kjappe til å gå ut ifra at han er det og muligens kan dette skape forviklinger. Men så lenge du er tydelig på dette, bør det ikke være problematisk. Hva står på gravideskjemaet ditt i feltet for far? I fremtiden, om han skal adoptere, så vil dere vel måtte gjennom en stebarnsadopsjon. Virker mest logisk. Da er det bare viktig at du kan dokumentere hvordan barnet ble til, slik at det ikke blir problematisk for deg å få henlagt farskapssaken (noe som må til før en slik adopsjon kan skje). Jeg ville vel ventet litt med alle tanker rundt adopsjon var jeg deg (hvis ikke dette er noe du ønsker skal skje snart). Bare ta vare på alle papirer, så ordner det seg når tiden er moden. Ville vel også unnlatt å snakke for mye med myndigheter om eggdonasjonen i adopsjonsprosessen, ikke for at det skal holdes skjult, jeg er for full åpenhet rundt tilblivelsen til barna, men erfaringsmessig fungerer ex. BUFetat best på en need-to-know basis. De blir lett forvirrede når det er ukjente ting, og det kan igjen gjøre prosessen tyngre enn nødvendig. Jo, en ting til. Hvis kjæresten din i fremtiden skal adoptere, så er det viktig å kunne bevise tilknytning til barnet. Sånn sett kan det være viktig å på et eller annet papirmessig vis kunne bevise at han har vært en del av dette barnets liv allerede før han eller hun ble født. Lykke til, med ny kjøreste og baby! Spennende tider! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707059-hvor-hendvende-seg/#findComment-140707329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #3 Del Skrevet 23. september 2009 Tusen takk for svar! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707059-hvor-hendvende-seg/#findComment-140708814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå