ApriIbaby Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Hva mener du? Har dere? Hva med nabolaget? Gubben og jeg er uvanlig uenige om vi skal ha alarm eller ikke og kommer ikke til enighet....
Mom2Two Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes det er litt hysterisk. Vi bor i leilighet da. Hadde kanskje tenkt annerledes om vi hadde bodd i enebolig. Men her må du ha nøkkelkort med kode for å komme inn i bygget, og det er vektere som går over dørene flere ganger per kveld. Dessuten har vi heldigvis ikke de enorme materielle verdiene sånn uansett:-) Jeg bor midt i Oslo og det hender til og med at jeg ikke gidder å låse døra hvis jeg går i butikken. Så sløv er jeg:) *moooaaahh*
Neijasså... Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Vi har vurdert det dithen at vi ikke trenger det. For det første så har vi ikke noe som er verd å stjele (ikke at evt. tyver ville visst det, da...), men uansett ville et tyveri vært overstått og fuglene fløyet lenge før en evt vaktmann ville rukket å komme seg til huset vårt. Det er ofte minst en halv times responstid for vaktselskapene. Angående brannalarm så har det vel strengt tatt bare verdi dersom den er koblet rett til brannvesenet. Slik som det fungerer med vaktselskapene så ringer de først huset. Dersom de ikke får svar rykker det ut en vaktmann (som da altså kommer en halv time etter brannalarmen gikk). Dersom han ved inspeksjon av huset utenfra ser at huset brenner så ringer han brannvesenet. Da har vel sannsynligvis noen andre meldt fra for lenge siden, og huset er brent ned... Man har heller ingen mulighet til å redde liv ved så lang utrykningstid.
tomat15 Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Det du derimot kan med disse nye alarmene er at du kan ha de på når du er hjemme for eksempel om natten og du er husredd. Du har en panikk knapp du kan trykke på hvis noe skjer. Skal ikke forveksles med trygghetsalarm. Brannalarmen reagerer også på varme ikke bare på røyk som de vanlige vi har. (Er forøvrig mulig å kjøpe bedre brannalarmer som er vanlige også.) Finnes en type "barnevakt" funksjon på alarmene, som jeg ikke husker hvordan fungerer, men det kan du lett undersøke med alarmselskapene. Videre oppbevarer alarmselskapene en kopi av nøkkelen din dersom uhellet er ute, og du kan programmere inn for eksempel håndverkerkoder på panelet slik at du kan la håndverkere låse seg ut og inn uten å oppgi hovedkoden. Det finnes åpner til å ha på nøkkelen slik at de er super enkle å skru av og på. Vi har ikke alarm, da vi bor i blokk, men mine foreldre har og den er ganske super. Det er forøvrig umulig å skru av brannvarsleren uten å skru den ned. Dersom den får dårlig batteri vil du merke det. Du er mye sikrere med en slik brannvarsler enn med en annen. Dersom du sover vil du være sikker på at du våkner hvis det brenner. Det kan du ikke alltid være med de vanlige. Gjerne også fordi de piper på et mye senere tidspunkt enn de fra alarmsentralene.
Gjest amandine Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 To ganger har jeg hatt folk med truende ogh litt skummel oppførsel på døra - begge ganger selgere fra alarmselskap he he. Han ene satte foten i døren tilogmed, når jeg avviste ham. Vi har gode seriekoblede brannvarslere og gode naboer, for meg holder det.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 For oss er det en nødvendighet. Men så har vi hatt innbrudd og. Selvfølgelig så hjelper ikke et alarm på den måten at politiet kan komme å ta de på fersk gjerning. Da er de allerede forduftet. Men det som for oss er det mest positive er at... 1. alarmselskapet ringer deg hvis det er inbrudd, så du trenger ikke å kjemme hjem til den overraskelsen at noen har endevendt huset ditt. Man får greie på det og kan få dit politi og få spikret fast vinduer og lignende så kanskje ikke huset står "åpent" i flere dager. 2. Brannselskapet blir kontaktet direkte hvis det brenner, for hva hvis man ikke er hjemme(og som noen sikkert kommer til å si, jammen naboene ringer sikkert, ikke alle har naboer så nære innpå et de ser det, eller det kan være på dagtid og ingen naboer er hjemme og kan varsle) Og så er det jo det igjen, at er du ikke hjemme så får du vite det på en gang og kanskje ikke får en fæl overraskelse når man kommer hjem 3. Vi slipper egenandelen på forsikringen hvis/når noe skjer. Det kan være greit å slippe den bekymringen i en sårbar situasjon. 4. Vi har panikknapp og lydløst larm. Hvis noen f.eks bryter seg inn når du er hjemme trykker du på panikknappen og de sender politiet asap. Hvis noen tvinger seg in i det du er i ferd med å låse deg inn, da slår man bare en annen kode en den vanlige og larmet bilr slått av i huset, men det går larm til selskapet 5. Og etter at vi har hatt innbrudd så føles det som en trygghet at vi kan ha larm på vinduen til barnas rom, sån at hvis noen bryter seg in på natten imens vi er hjemme. Og de bryter seg inn gjennom vinduene på barnas rom så går larmet (kan virke hysterisk på noen, men man får litt annet syn på det etter at man har hatt innbrudd) Kunne sikkert kommet på fler ting men men beklager at det ble litt langt
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Vi har ikke, men så reiser vi sjeldent bort også. Har vurdert brannalarm knyttet opp mot brannselskap men ikke diskutert det med mannen ennå... Man skal aldri si aldri når det kommer til innbrudd, men her har vi reist fra dørene åpne så mange ganger (og da mener jeg ikke bare ulåst men fysisk åpne - vi lever konstant i ammetåka begge to tror jeg) at det er i allef all ikke mulighetene som har vært låst for evt innbruddstyver. Men vi har kanskje en preventiv virkning på huset vårt likevel siden klistremerkene fra svigers (som eide huset før oss og hadde alarm) fortsatt er klistret på vinduene, hehe...
Snuppa! Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 En nødvendiget, men så er mannen daglig leder i sector alarm:) Men de nye alarmene er veldig gode i forhold til de som var før, tyven kunne stjele myyye uten å utløse alarmen sånn alarmene var laga før.
FanteGuri Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Vi har ikke alarm, fordi vi bor i horisontaldelt to-mannsbolig hvor det så og si alltid er noen hjemme. Naboen har vaktbikkje, som knurrer og bjeffer når noen kommer opp i gården hos oss. Selv foreldrene mine, som vet at hunden ikke er farlig, synes den er skummel . Vi har seriekoblet brannvarsler da. Hadde jeg hatt enebolig hadde jeg nok vurdert sterkt å invistere i alarm tilkoblet både brann og vaktselskap.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Nødvendighet - nei, det er å dra det for langt. Men kjekt - ja, absolutt! Ikke minst med tanke på at om noe skjer, så slipper jeg å være den som kommer hjem og overrasker noen. Eller nødvendige forholdsregler blir tatt dersom noe skulle skje om vi er på ferie. Håper at vi aldri får bruk for alarmen vår, men vil absolutt ikke unnvære den likevel. En annen god ting hos oss er at vi ikke får satt på alarmen om ikke alle vinduer/dører er lukket, og det er til god hjelp når vi bor på gatenivå i en storby.
SuperGlad Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Ikke en nødvendighet, men absolutt betryggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå