Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Lillemor" nærmer seg 6 uker, og vi sliter med navnvalget! Storebror heter Sigve, og vi ønsker et norrønt/nordisk navn til lillesøster også. (Gjerne med G i fordi vi alle 4 har G i navnene våre)

Våre favoritter akkurat nå er:

Guro

Saga

Runa

Andre vi har vurdert:

Frøya

Ylva

Andre forslag, eller innspill på våre forslag??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140705288-hjelp-til-jentenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Alle forslagene deres er fine navn syns jeg. Ylva er kjempenydelig! Men syns Guro passet godt til storebror sitt navn. :-)

Norrøne med G i:

Gulline

Ingrid

Ingfrid

Frigg

Ingvild

Yngvild

Gulløv

Ambjørg

Solgull

Gulla

Guri

Gurill

Gøril

Ikke alle som er like vanlige men...

Guro er kjempekoselig og passer fint til Sigve.

Jeg synes Sigve og Saga ble litt vel likt.

Ylva er også et nydelig navn, men det inneholder jo ikke G hvis det er viktig.

Andre navn:

Gyda

Agnete

Greta

Ragna - men da uttaler man jo ikke G-en tydelig.

Og uten G:

Idun

Tyra

Marte

Det var egentlig navnet Saga vi likte aller best før jenta var født. Men nå er vi litt usikre på om det blir for spesielt. Har fått kommentarer på at hun kan bli ertet for navnet....

Kun 117 som heter det i Norge, men i Sverige er det veldig populært.

Nå heller vi mot Guro.

Annonse

Alle er fine synes jeg, liker Runa, Frøya og Ylva best - har en datter i småskolealder som heter Runa, noe vi og hun er veldig fornøyd med, og har vurdert de to andre navnene til nummer to.

Andre av mine norrøne/nordiske favorittjentenavn er:

Live/a

Idun

Sigrid

Astrid

Signe

Tiril

Eira

Eiril

og Torunn - som er favoritten for nestemann - hvis det passer når hun kommer.

Ikke så mange av dem med g, da.

Det må ikke være G i navnet, men det må være nordisk/norrønt.

Ser at mange foreslår navn som begynner på sig; Signe, Sigrid. Nydelige navn som vi liker veldig godt, men blir det ikke for likt Sigve(storebror)???

Fortsatt takk for alle svar!!

Så kult at dere skal ha skikkelige nordiske navn!! Er litt mye av andre varianter her inne... :-)

Jeg ville unngått Sigve og Sig... Syns barna skal ha mer ulike navn fordi de er ulike personer. Tror også det er lettere å rote med navnene for deres, familie og venners skyld. Det er greit med samme forbokstav, men like deler i navnet vitner kanskje om dårlig fantasi?? ;-)

Tror dere folk vil erte en som heter Saga?

Har nevnt navnet for to slektninger som mener det...De sier det ikke går an å kalle "lillemor" Saga.

Er redd for å gi jenta et navn mange vil stusse over, kommentere og spørre mye om. Det kan jo bli kjedelig for både henne og oss foreldre :-(

Saga, og navn som minner om det, som Vilje/Vilja, Tyra, Eir/Eira, Vårin o.l. figurerer en del her inne ihvertfall, jeg har inntrykk av at de ikke er så uvanlige blant småjenter nå om dagen, så jeg ville ikke tatt det mobbeargumentet så seriøst.

Tror aksepten for å bruke "uvanlige" navn er mye større nå enn i gamle dager, verden har bitt mindre og toleransen er høyere. Skulle derfor tro at det ikke er så vanlig å mobbe for navnet? De to slektningene er vel ikke tilfeldigvis litt oppi åra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...