Gå til innhold

10 mnd... Sover hun for mye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dagtid vel og merke... Hun våkner sååååå tidlig, rundt 6 omtrent hver morgen. Så da er hun stuptrøtt allerede kl9 og sover i 2 til 3 timer. Så er hun våken maks 3 timer før hun sover 1 time til. Pleier å være i seng til 19-19.30 uten problem men selv om jeg legger henne senere våkner hum like tidlig! Synes det er helt grusomt å bli vekket så tidlig hver dag så lurer litt på å kutte ned på dagsovinga. Noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun sover ikke for mye. I følge vår helsesøster sover altfor mange barn altfor lite. Gutten vår (9½ mnd) sover 13-14 timer om natten og 2½-3 timer i løpet av dagen og det var visst helt perfekt, flere barn burde sove så mye.

Hvis du ikke vil bli vekket så tidlig kan du jo prøve å snu døgnet litt. Vi legger gutten vår kl 21 og da sover han til ca 10.30. Helt perfekt. :-)

Skrevet

snuppa mi er 9 mnd og sover ca tolv timer om natta 19.30- 07.30 eller 20-08, så sover hun 2 timer på formiddagen og ca 1 time på ettermiddagen.

så ca 15 timer i døgnet. varierer jo litt da..

Skrevet

De gangen jeg har prøvd å legge senere har hun våknet like tidlig. Men nå har jeg ikke prøvd flere dager på rad, bare sporadisk. Hun er stuptrøtt kl 19 så den timen fram til 20 er ganske kjip så har ikke orket å prøve så veldig mange ganger. Men hun sover jo ikke mer enn deres så får vel bare prøve meg litt fram.

Skrevet

Dessverre er det slik at veldig mange av de små tar morgen tidlig. Kl. 06 er akseptert hos oss for å si det sånn. Vi har lenge slitt med at han vil opp både en og to timer tidligere!

Det høres forresten ikke ut som at hun sover for mye! Gutten min (10mnd) sover fra 1900 til 0530/0600. Videre bør han sove 3-4 timer på dagen, men dessverre blir det mindre søvn noen dager da han går i bhg og blir vekket av andre barn! Han sover forresten bare en lur på dagen, så er litt slitsomt å holde han våken de siste par timene! Men synes det blir for sent å gi han en lur i femtiden! Da er det ikke kvelden før i nitiden. Og han står uansett opp 06, så da orker jeg ikke ha han oppe så lenge!! Lite alenetid selv. Hadde vært noe annet om han sov like lenge som Lemonia sin gutt! Gur så heldig det går an å bli!! Tenk å få sove så lenge hver dag!! LUKSUS:)

Skrevet

Hei vennen :o))) koselig å se du er tilbake her.. håper du har hatt en kjempefin sommer.

Har samme problem som deg.. han står opp rundt 5.30-.06 men vil legge seg en times tid ved 7-7.30 tiden.. så er han oppe til rundt 11 da vil han ha en blund til.. så gjerne ved 15 tiden.. legger han mellom 19-20 og han våkner fremdeles 2 ganger om natten og vil ha mme. Skal prøve å ta tak i dette med nattavenning nå snart.. uff jeg gruer meg..

Vi får bare holde ut.. hihi.. min er nå 8 mnd blir jo snart 9 fytti og tiden har gått fort.. altfor fort..

kleeeem

Skrevet

Flisa er nå 11 mnd og sover ca 12- 13 timer på natta, og 2-3 timer på dagen (en blund om dagen bare). For å merke effekt av senere legging må man legge seint over en lengre periode, det har ihvertfall vi hatt god erfaring med her i heimen. Nå sovner hun kl 20- 20.30 hver kveld, og våkner i 9- tida hver morgen, pluss minus en halvtime. Digg!! Vi har også hatt god erfaring med å vekke henne fra blunden slik at hun er våken i minst 4,5 time før legging, gjerne oppimot 5 timer også.

Skrevet

Hei Tullemor, lenge siden nå! Har hatt en fin sommer selv om været ikke har vært det beste. Trøsten er at vi skal til Egypt i desember så da får vi iallefall sol;) alt bra hos dere også?

4 timers våkentid er lenge nok før leggetid, hun er pottesur etter 2,5 time;) Skal prøve å legge senere, klarte å drøye til 20.15 ikveld;) gir ikke opp uten kamp, 6 er grusomt;) Men går det ikke så går det ikke...

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skal snu på døgnet evt. Hadde aldri latt ungen være oppe til 21 for å sove til 10.30..Det er jo langt på dag, tror ikke det er helt sunt. Men, det er min mening.Skjønner at andre har grunner til å gjøre det annerledes.

Vi er oppe 6-7 hver dag, og legger han rundt 18.30, så han sover 12-13 timer på natta og 1-2 timer på dagtid. 10 mnd han og. De tar vel den søvnen de trenger ville jeg tro:)

Jeg syns det er helt fantastisk når han legger seg for kvelden, så står heller opp kl 6 for å få de timene på kvelden alene!

Skrevet

Mens jeg er B-menneske og vil heller stå opp litt senere. Tid på kvelden alene har vi nok av likevel. Han legger seg 21 og jeg er ikke i seng før kanskje ett eller to. Så her er det i både pose og sekk, alenetid OG sove lenge om morgenen. Det er jo ikke noe poeng i seg selv å stå opp 6-7.

Skrevet

Hehe..Det er jo et stort poeng å stå opp 6-7 når man skal på jobb og i barnehage da. Skal ikke det enda, men når man om en mnd tid skal, så hadde det jo vært fryktelig dumt og lagt til en rutine som måtte snus helt på hodet. Eller? Men dere slipper kanskje jobb??? Og personlig ser jeg hvertfall ikke noe poeng å sitte oppe til 2.

Men, var jo ikke dette det var snakk om.

Skrevet

Nå prøver jeg ikke å snu døgnet men bare forskyve det hele med en time;) De to eldre søsknene legger seg kl 20 og jeg må opp 7 for å få dem avgårde på skole og barnehage. Kan være greit for dem også å få sove til 7 og slippe å være musestille når de skal legge seg fordi lillesøster allerede har sovet en time og det er kriiiise hvis hun våkner da;)

Skrevet

Klappekua- hvorfor mener du at det ikke er sunt å stå opp litt seinere på dagen? Etter min mening, er det ihvertfall HVA man fyller våkentimene iløpet av dagen med som er det viktige, ikke klokkeslettet de forskjellige tingene utføres på!

Vi har valgt å legge henne en time- halvannen seinere enn "normalen" av den enkle grunn at da får den som er på jobb sett henne en time ekstra før leggetid hver dag, samt at det virker som at hun faktisk trives bedre med en slik døgnrytme selv også (sover bedre på kvelden/ natta).

De første mnd av livet sitt tok hun aldri natta før kl 04, så jeg vet alt om hvordan det er å snu døgnet til en baby. Å justere leggetiden med en times tid ved bhg-start om et halvt år, ser jeg på som helt uproblematisk, og det vil nok gå seg til rimelig fort og greit tenker jeg, når barnet kommer sliten og stuptrøtt hjem fra bhg om ettermiddagen;)

Skrevet

klokka seks er ikke sååå tidig.. klokka seks er faktisk veldig vanlig!

Min er 9 mnd i morra. sover fra ca 19 til 07. Sover tilsammen 3 - 4,5 timer på dagtid.

Skrevet

06 er vel ikke så tidlig. Har ofte stått opp i 05 tiden med minsten.

Han er også 9 mnd i morgen. Sover fra ca 1830/1900 - ca 06. Sover ca 1.5 -2.5 timer i løpet av dagen fordelt på to lurer.

Skrevet

Nå skal ikke gutten vår i barnehage før han er nærmere 2 år, så jeg ser ingen grunn til å leve som om han skal det allerede nå. Det er mange nok år av livet hvor man må dra seg opp tidlig og stresse til jobb, skole og barnehage, for meg er det viktig at barna mine slipper dette så lenge de kan. De aller fleste har en annen døgnrytme i ferier og selv helger enn i hverdagene, det betyr jo ikke at det er vanskelig å snu når ferien er over, så jeg regner med at dette vil være null problem når den tid kommer. Enn så lenge koser jeg meg over å ha et barn som sover godt og lenge, og er blid og fornøyd OG hvor jeg er så heldig å ha fått beholde min ideelle døgnrytme til tross for å være småbarnsmor. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...