Gå til innhold

Ærlig talt, damer...

Anbefalte innlegg

Går med nummer to i magen, og ungen blir trolig forløst ved KS denne gangen etter legens anbefaling pga skader sist. Vel, nok om det...

Dette er det DISKUSJONSFORUM og dere må tåle at folk har ulike tanker omkring KS. Og når overskriften sier "Farer ved keisersnitt" får dere heller hoppe over dersom dere ikke tåler å høre om negative sider ved denne typen inngrep.

Informasjon er bra - å vite hva man går til. Det gjelder vel alle ting? For ei stund siden ringte ei venninne av meg - rasende etter et debattprogram om abort på kanalen Fem. Der hadde ei fortalt ganske detaljert om hvordan en abort faktisk foregår, og venninnen min syntes det var unødvendig. "Kan jeg ikke få leve i troen på at jeg fjerner en geleklump fra magen", spurte hun. Hun syntes at all informasjonen satte aborten i et helt annet lys. Nettopp....

En del her inne velger KS fordi de er redde for å føde etc. Da må det vel være fint å få info om alternativet også? Kanskje når alt kommer til stykket er vaginal fødsel det beste allikevel? Og for oss som ikke kan føde - det er fint å vite allikevel hva man går til.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140703351-%C3%A6rlig-talt-damer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit nok, det- jeg ser poenget ditt. Men du skjønner også kanskje at det ikke blir spesielt godt mottatt å gå inn på Føselsdebatten og starte en tråd som heter 'Farer ved vaginal fødsel!'. Skal man, uansett grunn, ta keisersnitt så er det alltid en god grunn, enten medisinsk eller psykisk til det, og man må, akkurat som vaginalt fødende, få lov å tro og håpe at dette skal forløpe helt uten komplikasjoner- noe de aller, aller fleste keisersnitt (planlagt) gjør- akkurat som vaginale fødsler.

Dersom et barn får startvansker fordi mor av eget ønske valgte keisersnitt, skal jeg love deg hun blir angrepet. Dersom barnet får vansker som følge av vanlig fødsel (desverre langt vanligere), er det ingen som sier 'det skulle du tenkt på før du valgte vaginal fødsel...'

Det er viktig å ha et nyansert syn på både risikoer og fordeler/ulemper ved begge fødselsmetoder- pr idag er dette faktisk veldig skjevt...

jeg må si meg enig med deg allegra baby.

du har virkelig fått sagt d akkurat sånn d er.

er heller ingen som ser ned på deg i valg av vaginal fødsel.

d vet jeg d er mange som gjør i valg av ks, enda d er d beste for mor eller barn i de tilfellene d blir aktuellt med ks.

riktignok er d noen som får ks uten grunn, min veninne fikk d, men d er jo heller veldig uvanlig.

Jo, da. Man må være obs på farene, men nå er det slik at ingen får innvilget elektivt ks uten å bli informert av kvalifisert personell i detalj om hva det består i. En del av innleggene her er rene skrekkhistorier og bruddstykker av reell og oppdiktet statistikk. Tro meg - de som har fått innvilget ks på angsgrunnlag har hatt noen runder både med seg selv og helsevesenet før det er i boks. Og hva med de som MÅ ha ks? Er det riktig å skremmme opp dem?

Som en over her sa: Hva hadde skjedd hvis de som "velger" ks hadde gått inn på fødselsforumet og fortalt om redslene (og gjerne fødsleserfaringene!) som gjør at de aldri i verden vil klare en fødsel fysisk og psykisk. Da hadde det blitt tivelig på BIM...

Det er flott at vi kan hjelpe hverandre med personlige erfaringer og informasjon. De gangene jeg får problemer med innlegg her, er når noen (som kanskje ikke har hatt ks eller vært i nærheten av det) begynner å være bedrevitere og gi råd i frobindelse med valg av forløsningsmetode. Hvorfor ikke akseptere at vi er forskjellige og stole på at hver enkelt av oss sammen med helsepersonell tar de riktige avgjørelsene?

Det er viktig at meninger og erfaringer deles, men dette bør ikke skrives om til regler for hva som er riktig for andre.

Jeg mener at innlegg som er her for å hjelpe, er velkomne. Selv om solskinnshistorier om vag. fødsel kan provosere noen, er det bra at de er her. Problemet med disse historiene er at de gjerne slutter med en antydning om at "jeg klarte, så da klarer du". Det er en hårfin balanse mellom hva som oppfattes som informasjon/hjelp og hva som på noen kan føles som personangrep. Skremselspropaganda, derimot, forstår jeg ikke poenget med. De som føler for å provosere og krangler har egne forum å være i...

Flere gode poeng. For mitt vedkommende har jeg tre vaginale "helt greie" fødsler bak meg, og er interessert i å vite hva jeg går til, dersom jeg på mandag får beskjed om jeg faktisk må ta ks. Da har jeg i tilfelle fremdeles morkaken i veien, og har ikke noe valg.

For meg er ikke det noen verken seier eller nederlag. Men har allikevel møtt motstand blant folk som har meninger. Jeg må bare late som jeg ikke hører, for jeg vil ikke være forsøkskanin dersom noen føler trang til å prøve å presse 4 kilo baby forbi en morkake man VET ligger i veien...

Etter sist fødsel hadde jeg også kraftig bekkenløsning, og var omtrent ikke gangbar på to uker- jeg aner jo ikke om det skjer denne gangen, eller om det blir mindre bekkensmerter. Jeg TROR jo det, siden barnepleieren trakk bena mine nesten bak ørene mine under pressriene. Lå på en benk på et bad og fødte, og vil nødig ha den opplevelsen igjen..

Så, at vi som lurer kan lese om andres erfaringer, og ikke synsernes slakt- bidrar til at vi slipper å grue oss unødvendig til noe som KAN gå veldig, veldig bra!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...