herola Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Jenta mi på 14 mnd - har aldri være spesielt matglad, men vanligvis spiser hun sånn; Frokost: 1-2 brødskiver + litt frukt og melk Lunsj: 1 brødskive + litt frukt/yoghurt Middag: F.eks 1/2 fiskekake/ 2 fiskeboller/ 2 kjøttboller og litt pasta/potet/ris + litt grønnsaker. Kvelds: 1 brødskive og melk. Får mm om morgene, drikker vann til alle måltider og gjennom dagen. Føler det blir mye mas om mat i løpet av dagen. Hva og hvor mye spiser deres barn? Kom gjerne med middagsforslag :-)
Sebbelita Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Gutten min på 20 mnd er heller ikke spesielt mattglad, tror nesten han spiser mindre enn din.... Frokost: 1/2 - 1 brødskive, noen ganger litt yoghurt litt seinere. Lunsj: 1/2 - 1 brødskive eller grøt. I det siste er han blitt litt hekta på rislunsj, så da får han noen ganger det. Middag (før sengetid): Kan f.eks. være pølse, spagetti, risengrynsgrøt med rosin, fiskekake, maxiboller, ostesnitsler.... Potet nekter han å spise, så som regel får han gulerot som tilbehør i stedenfor. Han er glad i frukt, så han får litt av det innimellom måltidene.
3småtroll♥ Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Syns ikke jenta di spiste så lite jeg;) Jentene mine på 5 og 6 spiser det samme;) Knotten her på 16 mnd er et lite matvrak og jeg får kommentarer fra barnehagen om hvor mye han spiser;) Frokost: 1-2 brødskiver og 1 glass melk/juice Lunsj i barnehagen (kl.10.00): 2 brødskiver og 1 glass melk 2-måltid i barnehagen: 1,5 stooor skål med grøt,1 glass melk og frukt Middag: veldig variert hvor mye han spiser. Alt fra 3 biiter til an stor skål spagetti.... Kveldsmat: 1 stoooor posjon med havregrøt med kanel og smør og 200ml mme Han får mm noen ganger om natten og noen ganger om morgenen enda;) Veldig deilig med matglade barn! Når man har småspiste barn blir det ofte slik at du føler at alt dreier seg om mat hele tiden.... Det beste tipset jeg har etter å ha to veldig småspiste barn (en som bare er slik og en pga sykdom) er å være avslappet til ALT som har med måltider å gjøre!! Ingen friske barn spiser midre enn de trenger, det går veldig opp og ned i perioder hvor mye/lite et barn spiser. Prøv å la datteren din spise/grise med maten selv og tenk at du skal bestemme hva dere skal ha til mat mens hun skal bestemme hvor mye hun vil spise:) Eldste jenta mi som snart blir 7 har den siste tiden begynt å spise mye mer og vil smake på mer enn noengang- har alldtid vært litt kresen. Vi har ikke gjort noe for dette, men er nok alderen;)
trebarnsmamma84 Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Gutten min på 15 mnd eter: frukost: 1-2 skiver + melk lunsj: 1-2 skiver + melk..av og til yoghurt + frukt middag: det me har til middag. Et som regel ganske masse. Kveldsmat: 1-2 skiver. el 1 skål havregraut. + melk + frukt Drikker og vatn i gjennom heile dagen.
Ranveig R Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Synest det høyrest ut som at jenta di eter normalt eg ) Jenta vår har slitt ein del med mat, men i dag har vore ein god dag og ho har ete slik: Frukost: ca 1/2 skjeve med smør og leverpostei, litt melk Lunsj: nesten 1 skjeve med syltetøy, tre skinkesneier, 2 1/2 dl havremelk Mellom: 1 soyayoghurt Middag: 1/4 potet med smør, bittelitt kjøttdeig, vatn Kvelds: 1 skjeve med leverpostei, vatn Viss jenta di legg på seg som ho skal og er blid og fornøgd vil eg tru ho får i seg det ho treng.
UpsyDaisy Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Gutten min spiste noe av det samme som jenta di på den alderen, bortsett fra at han spiste grøt på kvelden. Nå derimot er han 19 mnd og spiser mindre...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 Synes ungen din spiser mye jeg. Min gutt på 16mnd spiser: Frokost: Kvart brødskive Lunsj: 1 brødskive Mellommåltid: Litt frukt, litt yoghurt, halvt knekkebrød Middag: Får servert det vi spiser, men spiser som regel bare ca 5 biter Kveldsmat: Ingenting, vil ikke ha noe Får mm morgen, ettermiddag, kveld og 1-2 ganger om natta. Liten gutt på 8,5kg som alltid har spist lite.
Frøken Freken Skrevet 24. september 2009 #8 Skrevet 24. september 2009 Snuppelure har vært småspist siden starten, og jeg er megahappy med inntaket for tida:) Frokost - 12mndsgrøt - 1 porsjon og 1/2 glass lettmelk mellommåltid - et fruktbeger lunsj to brødskiver (uten skorper) + litt lettmelk middag - ett glass mellommåltid - en yoghurt kvelds - havregrøt (6mnd) av 2dl vann og passe pulver Hun er 12 mnd Middag lager vi ikke for tida, fordi vi har koketoppen på reparasjon.
**Marge Simpson** Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Datteren vår spiser veldig lite for tida, og er veldig slank i utgangspunktet. Jeg skulle virkelig ønske hun spiste litt mer, men hun er frisk og aktiv, så jeg burde vel la være å bekymre meg for det. Er det noen som vet om det stemmer at barn ofte spiser mindre når de blir rundt ett år gamle? Jeg har inntrykk av at veksten også stagnerer litt rundt denne tiden, så det er kanskje logisk at de får mindre appetitt. Hun begynte å gå da hun var ti måneder gammel, og dermed ble hun enda slankere. Hun er utrolig glad i vann, og drikker rundt tre kopper om dagen. Slik spiser datteren min for tida: Frokost: En halv skive brød med ost og en halv banan. Morsmelk før hun sover. Lunsj: Et halvt beger yoghurt med cottage cheese, frukt og grøtpulver. Morsmelk før hun sover. Middag: Et par skjeer grønnsaker og noen biter annen mat, en halv banan. Kveldsmat: Litt banan. litt ost, e.l.. Morsmelk før hun sover.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Har en jente på 1 1/2 år og hun spiser MYE:' Frokost: 2-3 brødskiver og et glass melk. Lunsj: 2-3 brødskiver og et glass melk Før middag måltid: En banan og en brødskive (mens jag lager middag) Middag: 1-2 poteter, 1.2 grønnsaker, i dag hadde vi fiskeboller og hun spiste 3 stk. Kvelds: 2 brødskiver, et glass melk og en banan. Hun nekter å spise noe annet enn det samme som oss. All brødmat er uten skorper (streng på det). Hun eter ALT jeg lager og driter 5 ganger om dagen:-) Hun er heller ikke lubben (selv om jeg trodde hun skulle bli det) hun er 10 kg og 90 lang. Stooor jente:-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Snek seg inn uten i stedet for med der:-) All brødmat er MED skorper. Har aldri gitt brød uten skorper:-) 21:13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå