Gå til innhold

Reservasjon av donorsæd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å reservere donorsæd i tilfelle jeg ønsker søsken til mitt barn som ble født i sommer. (Benyttet anonym donor).

Det koster jo noen kroner (selv om man kan få tilbakebetalt en del dersom man ikke bruker det) og i tillegg er jeg veldig usikker på om jeg "takler" å være alenemamma til 2 stk - så er usikker på hva jeg skal gjøre.

Vil gjerne høre hva dere andre har gjort, evt hvilke tanker dere har rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Gratulerer med babyen!

Her er noen tanker jeg har gjort meg:

Da jenta vår ble født var det veldig viktig for meg å få kjøpt mer fra samme donor. Dette var svært vanskelig, og jeg jobbet hardt for å finne noen strå. Da gutten ble unfanget viste det seg at alt bare var rot i papirene, og jeg var nære på å bli inseminert med "feil" donor, noe jeg ble ganske opprørt over på daværende tidspunkt.

Etter at gutten ble født har jeg flere ganger tenkt at det er så knakende likegyldig om de har samme donor eller ei!!!

Det betyr overhode ingenting!

For folk rundt oss virker det som om det har en viss verdi, det gjør det på et vis mer legitimt, eller riktig eller noe.

De er i alle fall alle veldig fornøyde når vi bekrefter at det er samme donor.

(Noe som jeg igjen finner ganske provoserende....)

Bare du kan kjenne hva som er riktig for deg, og om du orker være alene med to barn er kanskje litt mye å ta stilling til akkurat nå.

Ta deg litt mer tid til å tenke og fordøye, det blir bra uansett!

Skrevet

Hej!

Jag och min fru försökte förgäves att få ett syskon med samma donor.

Vi tyckte det var viktigt.

Oavsett så har jag exempel på en mamma med två barn med olika donorer där den ena donorn är 173 cm och den andra 198 cm. Det tycker jag är lite tokigt.

Jag vet också exempel på syskon där det ena barnets donor har foto, extended profile etc. och det andra barnet har en donor helt utan info.

Det kan bli orättvist mellan barnen.

Annars älskar man ju sina barn oavsett vilken donor de har eller hur de ser ut - det är ju självklart.

/Asta

Skrevet

Jeg vurderer å reservere donor, samme donor som babyen jeg venter. Det handler mer om at kanskje barnet har behov for biologisk tilknyttning. Jeg så et dokumentar fra USA, der donorbarn med felles donor oppsøkte hverandre. Jeg innså at det handlet mye om identifisering i en identitetssøkende prosess. Jeg så bla to halvsøsken som møttes etter å ha funnet hverandre gjennom en nettside for donorbarn. De var overlykkelig over å ha funnet hverandre at de ikke lenger hadde behov for å søke etter donoren.

For meg spiller det noe rolle om det er samme donor og jeg gjør det for barnets skyld. Man vet aldri hvilken behov de vil ha når de de blir voksen.

Jeg kan bla nevne at jeg blir så glad og stolt når folk sier hvor mye jeg ligner min mor :-) Så det er noe i det. . .

Skrevet

På riksen nå reserverer de automatisk donorsæd i 2 år etter fødsel... er utrolig deilig å slippe å tenke på det.. bare å ta en telefon når man ønsker nr 2:)

Skrevet

Takk til dere som har svart!

Jeg vil gjerne ha flere synspunkter/råd.

Skrevet

Reserverer de på riksen samme donorsæden gratis etter man har født 1'mann? Det er jo supert hvis det er sånn:) Koster jo en formue å gjøre det på Stork f.eks...

Skrevet

ja, det gjør de.. blei nye regler på det etter årskiftet 08/09... bare å ringe når man er klar for nr 2... men de reserverer i kun 2år etter første fødsel..

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg kjøpte selv fra cryos, og kjøpte mange strå med tanke på flere barn (det er nå annerledes ordninger hos cryos, og enklere å bare reservere, ikke kjøpe.)

klarte å få to barn på stråene jeg hadde kjøpt - heldigvis. jeg kontaktet nemlig cryos for å forhøre meg om flere, og da var det venteliste på den donoren, fordi han hadde sluttet som donor.

barna har veldig stor glede av å få høre hvor mye de ligner hverandre og andre slektninger, og jeg tok også avgjørelsen fordi jeg kjenner "vanlige" halvsøsken som også sier de ikke føler seg "helt" som søsken. det er også praktisk rent medisinsk dersom de eller barna deres trenger organdonor med tanke på sannsynlighet for vevslikhet.

å være aleneforsørger for en og for to er enormt stor forskjell mht hvor dødssliten man kan bli. konfliktnivået i familien øker veldig.. jeg mener man er helt nødt til å ha et solid nettverk og stødig økonomi for å ha to alene, og bør absolutt sørge for at det blir litt tid imellom dem. har du det ,er det veldig fint å ha søsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...