Gå til innhold

Hjelp!

Lille_Knøttet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille snuppe er nå snart 1 mnd. gammel og jeg føler at vi fortsatt trøbler litt med ammingen. (trøblet i starten pga gulsot og slitenhet, måtte derfor gi med kopp i tillegg til ammingen de første 2 ukene). Nå suger hun veldig bra på natten (2 ganger) og morningen (1-2 ganger) men trøbler mer og mer utover dagen og holder på lenge på kvelden..gjerne 2-3 timer med av og på- amming. Hun sovner innimellom men våkner hver gang jeg prøver å få henne til å rape/ legge henne fra meg Blir noen ganger veldig sår og jeg lurer på om vi kan ha feil teknikk noen ganger og andre ganger ikke? jeg vet isåfall ikke hva jeg gjør forskjellig. sover gjerne 3 timer i strekk og våkner av seg selv hvis hun først har fått i seg nok. hun har også gått greit opp i vekt. Er redd hun ikke får i seg nok når hun driver å tuller sånn på kvelden..blir liksom aldri fornøyd, men gidder heller ikke å suge. Når vi får det til og hun virker fornøyd hører jeg at hun svelger melken, men det gjør jeg ikke ellers..men vi gjør jo alt likt...flere som har det som meg? og hvordan skal jeg tolke dette? Hva skal jeg gjøre..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun veide 3350 gram ved fødsel. gikk så ned til 3060. gikk opp igen til fødselsvekt, la på seg 120 gram uke 3 og 150 gram uke 4. (helt ok så helsesøster der fordi hun la på seg så mye uke 2..)så var oppe i 3620 (siste veiing på helsestasjon forrige torsdag), tror hun har lagt på seg ca 150 -180 gram denne uka hittil nå på vekta her hjemme..så blir spent å se på torsdagen da vi skal veie igjen på helsestasjon. er akkurat 1 mnd i morgen.

Skrevet

Hei!

Det er ikke uvanlig at amminga er litt trøblete i starten. Det er nok slik for de aller fleste. Høres ut som du gjør en kjempefin jobb med amminga siden jenta di legger fint på seg. :) Det er ikke alle barn som er tykke og som legger på seg flere kilo på et par måneder. Jenta mi veide det samme som di da ho blei født, og er nå bare 5,4 kg selv om ho er mer enn tre måneder. Noen barn er slanke av natur. Dette med vektøkning er jo veldig forskjellig fra barn til barn, men normal vektøkning bør være mellom 120 og 210 g per uke i snitt. Det betyr at ei uke kan den være 100 g og neste uke 250 g. Man må derfor se vektøkning over tid, f.eks slik din helsesøster har gjort. Jenta di skal ikke gå ned i vekt, men det er ikke uvanlig at ho noen uker kan ha vekt som står stille, og noen uker kan ho legge på seg masse.

Vet ikke om du har barn fra før, for ofte så hjelper det å tenke tilbake til hvordan det var med amminga med tidligere barn.

Det er iallfall kjempevanlig at nyfødte suger godt om natta. Da er dere begge sikkert ganske rolige og mange nyfødte suger best når de er litt trøtte. De aller fleste spedbarn er urolige på kvelden og vil suge masse. Noen suger i mange timer. Man har mindre melk på kvelden, men melka du produserer er mye fetere slik at ho får i seg det ho skal.

Dersom du er usikker på om ho kaver mye fordi ho har dårlig sugetak, så kan du kontakte en ammehjelper. Dette er vanlige jenter som har amma sjøl og som har tatt noen eksamener for å kunne veilede både ammende mødre men også helsepersonell.

På www.ammehjelpen.no finner du masse informasjon om alt du lurer på, f.eks om vektøkning: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=50

Der kan du også ta kontakt med en ammehjelper, og noen av disse er av og til villige til å dra på hjemmebesøk for å se og hjelpe deg med amminga. Da kan du jo få sjekka om jenta di har godt sugetak og om du kan gjøre noen tilpasninger med ammestillingene du bruker.

Helsestasjonen kan også hjelpe deg, men det er veldig invividuelt hvor oppdaterte og flinke helsesøstrene er når det gjelder amming - dessverre.

Skrevet

takk for raskt og godt svar. Har ikke barn fra før så er sikkert litt startvansker bare..synes bare det er så rart at vi får det til så knallbra noen ganger og andre ganger ikke i det heletatt. men er godt fornøyd med at det går så bra på natta. ellers hadde jeg vært kaputt.:) skal en tur på helsestasjon i morgen for å veie, skal se om jeg får snakket med helsesøster der da..går greit inntil videre, men hadde vært så kjekt om det fantes en kjapp løsning:)

Kanskje jeg må vekke henne litt før hun våkner av seg selv, slik at fortsetter å være litt trøtt når hun skal suge? Synes dessuten hun har begynt å bli veldig lang. vet du hvor mye det er vanlig å vokse i lenden den første måneden? Siden hun ble født i seteleie fikk vi kun vite ca lengde da hun kom til verden. de antok ca 50-51. da vi prøvde å måle kjapt med målebånd på egenhånd kom vi til nesten 58 cm nå..synes dette var en drastisk lengde økning på ca 1 mnd? str. 50 blir alt for kort og kan brukes som shorts, mens str 56 blir mer passe i lengden men alt for vidt i liv-vidden. Noen gode råd?

Skrevet

Ah! Seteleie? Er ho sjekka for KISS-syndrom? Det er låsninger i nakke, rygg og bekken som kan gi trøblete amming. Nettopp slik kaving som du beskriver. En sjekk hos manuellterapeut er gratis (all behandling for barn hos manuellterapeut er gratis) og dersom det skulle vise seg at ho har det, så er behandlinga veldig rask og effektiv. Tar to-tre behandlinger å bli kvitt det, men du vil vanligvis merke stor forbedring allerede etter to behandlinger. Her har du litt informasjon om det:

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/kiss_i

Dessverre er det slik at helsesøstrene vet veldig lite om dette. Alle sete- og tverrleiebarn bør sjekkes, det mener mange fysioterapeuter. Denne linken har også en oversikt over manuellterapeuter som har spesialisering i arbeid med barn. Dersom du bor langt unna manuellterapeut, så undersøker og behandler kiropraktorer også for dette, men da må du betale selv.

Jeg har to barn som har ligget feil i livmora, en gutt som lå i sete, og ei jente som lå i tverrleie. Sønnen min trøbla mye med amminga og vi fant ikke ut at det var KISS før han var atten måneder da han slet veldig med å lære seg å gå (han hadde så dårlig balanse og øvde seg i ni måneder uten at han lærte å gå). Etter en behandling gikk han og etter to behandlinger klarte han å drikke av kopp. Merkelige greier!

Skrevet

Det er forresten en kjempegod idé å ta barnet opp for amming når det er i ferd med å våkne. Følg med når ho begynner å bevege armer og bein en del, før øynene åpnes, og legg ho til brystet da. Jeg lar alltid jenta mi die da, for da ligger ho rolig og spiser seg god og mett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...