Gå til innhold

Sædanalyse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer seg med stormskritt at mannen her skal inn og "avlegge" prøve. Syns han tar det veldig fint, og sier at han "må jo gjøre sitt han også". Jeg tror han gruer seg skrekkelig mye like vel. Skjønner at det må være vanskelig å "få til" noe sånn på kommando et sånt sted..

Hvordan taklet deres menn det?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min samboer har vært igjennom dette 3 ganger. Vi bor nær sykehuset, så vi kan "fixe" det hjemme, men han blir nok litt småstresset av det og det skjønner jeg.

Lykke til :-)

Skrevet

Går det bra liksom?? Ta det med i en kopp? Stakkars menn. Kan jo få prestasjonsangst av mindre...

Men hvordan gjør man det? Ringer til legen og sier at man må ha en analyse??

Skrevet

Det var obligatorisk når vi skulle til 1. time til vurdering på sykehuset. De 2 andre gangene har vi vært hos spesialist.

Har dere prøvd lenge?

Skrevet

Han må møte på sykehuset, får utdelt en kopp, og tildelt et rom.. Kan ikke ordne prøven hjemme. Aner ikke hvordan det er lagt opp der ellers.

Vi har prøvd siden mai 08. En graviditet, på begynnelsen av året, som endte opp i en blighted ovum og utskrapning i mars. Siden har det ikke skjedd noe. Tok hormonprøver i juni, og nå syns jeg det var på tide å gjøre noe mer. Gyn.legen syns godt vi kunne vente til etter jul, ettersom vi jo har fått det til en gang, men ga oss likevel en rekvisisjon til sædanalyse. Ønsker bare å få klarlagt om alt er normalt hos mannen også..

Håper og håper for denne måneden også da :-)

Skrevet

Hei igjen!

Vi har prøvd siden april -08, så da er vi nesten i samme situasjon. Hadde en SA i juni -09. Men positivt: ble gravid da etter at samboer hadde hatt en antibiotikakur og jeg 1. gang på Pergo :-) (Han hadde en betennelse i april og har det nå igjen) Var hos gyn nå på mandag og skal på enkel Pergo igjen neste mnd. Dersom det ikke skjer noe, så blir det ny time hos gyn etter jul.

Har du prøvd Pergo?

Skrevet

Da har han fikset det! Syns han var flink jeg :-)

Hvorfor fikk du Pergo forresten? Noen problemer med el, eller er det bare for en ekstra "dytt"? Hva slags betennelse har han? Noe som merkes eller noe som er oppdaget tilfeldig?

Ene legen "min" antydet at hun ville "jukset" litt med el.. (og da antar jeg hun mente Pergo eller noe), men hun jeg snakket med sist, hun vil gjerne avvente litt.. Så da får vi bare se hva sædprøven viser.

Håper dere lykkes nå:-)

Skrevet

Hei Aiva :-)

Jeg fikk Pergo for å få en ekstra "dytt" ja. Har EL av meg selv, men det er påvist at jeg ikke har det hver mnd. Men tydeligvis så hjelper jo Pergo + at samboer fikk antibiotika, for vi har jo klart det en gang :-) Han har for mange hvite blodlegemer og da "svømmer" de ikke helt riktig. Dette ble oppdaget helt tilfeldig - han er ikke plaget med noe.

Lykke til med prøvesvar og prøving :-)

Skrevet

Hei hei :)

For oss så gikk det veldig kjapt og greit, men han ville ha meg med inn å "hjelpe" hvis du skjønner ;)

Men han sier at det er ventetida etterpå som er verst, ikke selve prøven.. Vi får svar 14.10... *Bite litt negler*

Skrevet

Heisann igjen:)

takker for svar:)

Vi har prøvd siden mai 08. Hadde en spontan abort i juni 08. Siden har det vært helt stille... Har ikke klar å komme meg til utredning enda:( Frykter sånn resultatet av en utredning... men må vel gjøre det snart...

Skrevet

Jeg vet hva du mener med redd for utredning, var sånn selv også.. Men det er verre å gå å være redd og ikke få det til, enn å faktisk få hjelp, og svar.. Dette klarer du vettu :) Stor klem :)

Skrevet

Takker for oppmuntringen niccoline:)

Har bestemt meg for å ta turen i neste uke. Så får vi se hvordan det går:)

Klem

Skrevet

Bare hyggelig det vet du :) Skal du til fastlege eller spesialist?

Angående sædanalyse, hvis dere bor i nærheten av Oslo/akershus vil jeg på det aller sterkeste anbefale andrologisk senter. Vi var der og de var behjelpelige på alle mulige måter, og blir det nødvendig, fortsetter vi der, ingen tvil! :)

Ta også en titt her, nytt forum for "slitere"

http://www.noensommangler.net/

Skrevet

Nå har det gått nøyaktig en uke. Vi får mest sannsynlig vite prøvesvaret samme dag som legen mottar det. Det skulle gå max 2 uker..

Mannen i huset er nok litt nervøs ja.. Ventetiden er kjip.

Nå er jeg i skikkelig deppehjørne. Blir, ikke uventet, en ny pp på oss. Vanskelig å holde motet oppe og tårene triller lett. Har gjort det noen dager.. Sliter på jobben også. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom dagene, men klarer det på et hvis. Klistrer på et sånn halvveis smil.. Så tror alle at alt er greit.

Mannen er bortreist, og det er egentlig litt godt å være alene hjemme..

Skrevet

Tenkte jeg skulle ta meg en tur til en gynekolog. Enten på volvat eller aleris. Holder til i Bergen, så det blir kanskje litt langt å reise til Oslo. Men takk for anbefalingen.

Synes vi er flinke som holder motet oppe:)

Klem

Skrevet

Hei Aiva:)

Håper dere får et positivt svar! Er noe dritt å vente.... Skal krysse fingrene mine for dere!

Det er utrolig tungt å finne ut at man ikke lykkes denne pp heller. Jeg har sagt det til alle rundt meg at vi prøver, så det er heldigvis ingen som spør og maser hele tiden på at det snart er på tide for oss å få barn.

Skulle gjerne ha kommet med noen trøstende ord, men jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Håper virkelig det ordner seg for dere snart!

Klem

Skrevet

Aiva: Håper virkelig dere får svar snart, og at svaret er BRA!

Vi venter også på svar av prøven.. Men vi ville ikke vite det før vi skal til gyn.spesialist. Hadde vi sett det brevet i postkassa, så veit jeg ikke om vi hadde tørt å åpne heller...

jobber med saken: Ja Bergen er vel langt å dra ja, enig der. Jeg har brukt Volvat før, men da det kom til barnløshet valgte vi å gå for sykehuset. Volvat er jo kjempebra, men svinedyre.

Ja jenter, vi er RÅFLINKE!!!

*deler ut oppmuntringsklemmer*

Skrevet

Tusen takk for svar og klemmer :-)

Hjelper så godt å øse ut frustrasjonen her inne. Får jo sagt et og annet av og til på jobben, har ei der som står meg nær, men er jo litt begrensa hvor mye jeg kan klage og.

Har selvfølgelig et par nygravide kolleger også.. Akkurat som jeg ikke har nok med alle de andre med mager jeg ser hver dag.. *sukk*

Skrevet

Ja, det er synd at det er så dyrt:(

Det hjelper veldig å ha andre i samme situasjon:) Kjekt å få lette trykket litt. Det er litt "tungt" å høre om alle som bare plutselig blir gravid.. men tror vi heller må prøve å glede oss på deres vegne. Det var som en kamerat fortalte meg.. De hadde nettopp blitt gravid. Skulle fortelle det til sine nærmeste venner og spesielt to par ble nesten mer sur, siden de hadde prøvd så mye lenger... Trist når det blir slikt.

Vi får håpe at det snart blir vår tur:) Og i mellomtiden får vi heller nyte hvor deilig det er å sove hele natten igjennom. Snart blir det forhåpentligvis slutt på det!! :)

Klemmer videre!!

Skrevet

Da var svaret kommet, og resultatet var nedslående. Skal diskutere litt mer med legen etterhvert, men sånn som svaret er nå, så tror jeg vi kan glemme hele greia! :-(

Skrevet

Hei Aiva!

Huff det hørtes ikke bra ut. Kan jeg spørre hva som var galt?

Skrevet

Har ikke prøvesvaret foran meg her, og husker ikke svarene helt, men det viktigste var vel .. 0% ideelle sædceller..

Skrevet

Huff, jeg føler med deg. Tenkte om det evt. var en betennelse eller noe som man kunne prøve å ordne på.. Håper dere snart får snakket med en lege og sammen finner ut veien videre.

Ønsker deg masse lykke til :-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Huff, så trist:(

Jeg har enda ikke kommet meg noen vei... jeg er så treg av meg:( Tiden strekker jo aldri til noe som helst:(

Sender en klem

Skrevet

hei jenter :)

mannen min har levert prøver mange ganger. han har nesatt kvalitet og dermed ble det icsi på oss, rugedag 11 idag (fredag).

den 1. prøven han leverte til sykehuset var svært dårlig, men så gikk i etterkant på vitamin tilskudd og laben sa at det var klar forbedring. han gikk på vitaminer 2-3 mnd i forkant av icsi.

mannen forteller at han aldri har følt det som ubehagelig å "runke" på kopp, men han synes ventingen på res er verst... han har en helt tett sædleder og den andre er litt tett, derav kosesperm :)

jaja, lykke til alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...