Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg kunne trenge noen råd fra andre som har kommet litt lenger i prosessen enn meg. Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Vi har nå prøvd og prøvd i 17 mnd, uten et eneste snev av resultat. Har ikke hatt en eneste positiv test, og prøver nå å venne meg til tanken om at dette klarer vi ikke "på egenhånd".

Ergo har vi begynt å snuse litt på assistert befruktning. Men hvordan i allverden starter man denne prosessen? Går man til fastlegen og bare forteller at man har prøvd så og så lenge uten resultat? Hva skjer i såfall da? Blir man henvist videre eller er det noen enkle tester man kan ta hos fastlegen først? Jeg er helt blank, så håper på hjelp fra dere her inne. Hvilket tidsperspektiv kan vi se for oss fra vi starter dette til det første forsøket? Og koster dette masse?

Blir veldig takknemmeli for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140699420-hvor-begynner-man/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen.

Du må dra til fastlegen din, som henviser deg til gynekolog. Gynekologen vil prøve å gi deg noen medisiner som kan hjelpe dere å bli gravide (Pergotime og Primolut er de vanlige, men brukes ikke på likt). Hvis det ikke funker vil du og din partner bli henvist rundt omkring for å ta div tester / undersøkelser. Dette er greit å ha gjort unna før du henvises til ass befr. Når du er gjennom dette i første etappe, er det egenandelspriser, så bruk egenandelskortet ditt.

Hvis du kommer så langt som til ass befr, er det medisinene som koster. I det offentlige får du dekket utgifter du har på medisiner som overstiger 15 000 pr forsøk. Sikkert mange begreper du ikke har hørt om, men jeg slapp nedregulering, og slipper derfor medisiner til det. Den "pakka" vi måtte kjøpe, som jeg er igang med nå (er på vårt 1. forsøk) kostet 8000. Håper vi lykkes, først og fremt fordi vi vil ha barn, men er jo greit å slippt å bruke mer penger på det. Men, men, må man så må man :-) Hvert uttak / innsett koster 1500 i det offentlige. Ihvertfall på Porsgrunn.

Vanskelig å si noe om tidsperspektivet på det hele, siden det er endel som skal gjøres før du kommer så langt. Men tiden flyr, så det er bre å sette igang;-) Jeg tok livet ganske med ro i starten. Var ei venninne som ga meg en tupp i baken for at jeg skulle sette igang saker og ting, og det er jeg veldig glad for nå.

Dette er ihverfall måten jeg måtte gå fram på. Mulig andre har gått andre veier. Håper du ble litt klokere, og masse lykke til!!

Velkommen hit!

Først bør du komme deg til en gynekolog. Hun vil sjekke livmor og eggstokker og se om alt er som det skal, samt ta en hormonprøve (blodprøve). Mannen din kan også avlegge sædprøve her.

Hvis det er noe galt hos deg kan kanskje dette medisineres eller opereres, så kanskje dere lykkes på normalmåten. Uansett bør du begynekologen din henvise dere til avdelng for assistert befruktning, ivf, på sykehus. Som regel er det noe ventetid.

Dere blir innkalt til forsamtale på sykehuset, og må avlegge nye prøver.På Ullevål måtte vi også levere bilder av oss selv.

Når (hvis) dere skal igang med ivf-behandling, begynenr du med nesespray på syklusdag 21. Du sprayer i 2-3 uker, og denne regulerer deg ned til overgangsalder. Deretter starter du med hormonsprøyter, 1 sprøyte pr. dag i ca. 10 dager, deretter en eggeløsningssprøyte. Så skal du inn til egg-uttak. Det er litt ekkelt, men går fint og ganske raskt. Smertene ved egguttaket er ikke de verste med denne karusellen! Sykehuset befrukter eggene med mannens sperm og to dager etter uttak settes ett eller 2 befruktet egg inn. Så må man vente i ca. 14 dager før man tar graviditetstest. Er testen positiv kan man rope Hurra og teste mange flere ganger for å glede seg over det blå krysset :-D - hvis negativ test må man vente i ca 3 måneder (ved off. sykehus) før man får starte på ny nesespray. Og sånn holder man på. Man får 3 gratis forsøk av det offentlige, deretter må man betale selv på privat klinikk. Prisene varierer, men mellom 30-50tusen pr. forsøk må du regne med. Lykke til, da!

Tusen takk for så raskt svar. Jeg skal innrømme at det sitter litt langt inne dette med å sette i gang prosessen, men det er vel som dere sier; Bare å hoppe i det. Har skjønt at dette kan ta lang tid, så det er vel ingen vits i å vente når man har prøvd så lenge som 17 mnd? Hadde egentlig tenkt å vente til det hadde gått to år, men blir jo litt utålmodig, og ikke minst redd for at det skal være noe galt.

Hvordan er det med fastlegetimen jeg bør bestille? Mannen min og jeg har samme fastlege... bør vi bestille en time sammen, eller er det bare jeg som trenger å dra dit? Gjør fastlegen noen undersøkelser før han henviser til gynekolog eller er det bare samtale og spørsmål/svar?

Beklager hvis det blir mange idiotiske og detaljerte spørsmål her, men jeg føler meg tryggere hvis jeg på en måte vet litt om hva jeg kan vente meg. Igjen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...