Gå til innhold

hipp eco 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vil komme med blandingsforholdene dere bruker til hipp eco 1.

vi bruker i dag nan men skal bytte til hipp nå da pakka er tom pga av at hipp er økologisk.

hvordan gjør dere det på natta med hipp og da dere er borte.

på nan fant jeg så lettvinne blandingsforhold med kaldt og varmt vann her inne.

tips tas mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du mener forholdet kaldt/varmt kokt vann. Vi bruker steketermometer for å få rett temp, da vi ofte koker vann og har på termos, slik at det ikke alltid har samme starttemp. Dersom du alltid bruker nykokt kan du jo prøve deg frem med et termometer og se hvor mye kaldt og varmt du trenger for å få rett temp på det varme. Du kan også ta en liten testrunde med termometer og se hvor lenge du må varme de ulike mengdene som skal til i micro. Da kan du ha kokt vann i rett mengde på flasker som du setter i kjøleskapet og varmer når det er tid for mat.

Blandingsforholdet vi bruker er:

130 ml ferdig: 3 skjeer hipp, 70 ml varmt, rister ut, fyller opp med 45 ml kaldt.

170 ml ferdig: 4 skjeer hipp, 80 ml varmt, rister ut, fyller opp med 70 ml kaldt.

210 ml ferdig: 5 skjeer hipp 100 ml varmt, rister ut, fyller opp med 90 ml kaldt.

På tur har vi ferdig oppmålt pulver på dispenser, kokt vann på termos og kaldt vann på flaske. Når det er tid for mat heller vi varmt vann i flasken, har i pulver og rister, og fyller opp med kaldt til rett mengde. På tur er nok vannet litt varmere enn anbefalt, men heller for varmt enn for kaldt tenker jeg. Selv om noen av næringsstoffene forringes av det varme vannet tror jeg ikke det er noen stor krise så lenge man ikke lager alle måltider med for høy temp på det varme. Nå spiser ikke lille på natten lenger, og jeg hadde en stund pumpemelk til nattbruk, men den perioden vi brukte hipp på natten hadde vi samme opplegg som på tur. Vi hadde termos, vannflaske og ferdig oppmålt pulver på nattbordet. Blandet flasken på 30 sek når det var tid for mat, utrolig enkelt.

Lykke til:)

Skrevet

Det sies jo at tempraturen på vannet skal være 70 grader når en blander i pulveret.. Mer vil vel ødelegge næringstoffene, og mindre vil vel øke faren for bakterier.. Jeg selv har vel 40grader på vannet når jeg blander i melkepulveret og gir melken med en gang.. Dette er jo feil etter bøkene, (som ikke finnes) ;) men det går raskest.. Jeg tenker at å blande melken i nykokt vann ødelgg for mye nærigstoffer..

Men jeg tror at en mellomting mellom det jeg og Kilona gjør skulle være mer rett.. En kan jo blande noe av det kalde i det kokte vannet før en har i melkepulveret.. Riste det godt, så ha i resten av det kalde til slutt.. Da blir det nok mer rett, hva nå som er det rette.. ;)

Skrevet

Du ødelegger ikke næringsstoffer i melka ved å blande på 70 på de pakkene det står at du skal blande på 70. Men så vidt jeg har skjønt skal man få tempen på vannet fra nykokt som er 100 og ned til 70 før man blander. Så helt nykokt vil jeg tro ødelegger litt. Nå er jeg ny i flaskegamet, så er veldig nøye med å gjøre det akkurat som det står på pakka. Men mulig jeg er litt hysterisk?

Skrevet

Har aldri blandet pulver i nykokt vann..

Til 205 ml melk tar jeg:

Varmt vann til 80

Kaldt vann til 120

Har i pulver og rister

Har i kaldt vann til 205 ml

Sånn har jeg alltid gjort og har da i pulver ved CA 70 grader.

Skrevet

For ordens skyld: når jeg skriver varmt mener jeg ikke nykokt men kokt varmt utblandet med kokt kaldt til rett temp, som for Hipp er 50-60 grader.

Torill: Tror du misforstår meg litt, vi blander kaldt og varmt før vi har i pulveret, slik du sier, og fyller deretter opp med kaldt. Termometeret bruker vi for å se at vi har rett temp på det varme, som i hipp skal være 50-60 grader. Det er på tur det hender det blir litt varmere siden vi da heller det varme rett fra termos, rister ut, og har i kaldt etterpå. Jeg tenker at en gang i blandt går det nok helt fint at lille får mme som er blandet ut i litt for varmt vann.

Det er WHO som generelt anbefaler at men blander i 70 grader for å unngå uønsket bakterievekst. Det er viktig å huske på at dette er et generellt råd, som også gis i land med langt dårligere vannkvalitet samt mindre gode hygieneforhold. Produsentene selv sier at man skal følge deres anvisninger for å ikke forringe kvaliteten. Nan skal blandes ut i 40 grader, hipp i 50-60, collett og småfolk i 70 i følge produsentene (arrester meg hvis noe ble feil her...). Så kan man naturligvis selv velge om man vil følge produsentene eller who. Jeg tenker at dersom man vil blande ut i 70 grader bør man velge en mme som skal blandes ut så varmt, jeg ville for eksempel ikke blandet nan i 70 grader, da produsenten sier dette vil ødelegge noen av næringsstoffene.

For nye mammaer på forumet: ta en titt på trådene som holdes oppe på første siden; riktig tilberedning av mme og generelle råd for mme (del dine tips!), flaskeposten.org har også mye nyttig info, jeg hadde ikke klart meg uten den:)

Skrevet

Ser i tilberedningstråden at Blomstre har fått svar fra Hipp putter det inn her også jeg siden det var snakk om forskjellige temp.:

Da har Hipp svart meg ang å tillage hipp ved høyere temperatur enn 50-60 grader. De skriver at det i hovedsak er med ECO 2 man vil få problemer med klumping pga stivelsen i denne. Ellers sier de at barnet ikke vil ta noen ernæringsmessig skade av å blande Hipp ved høyere temperatur av og til. Men som vane bør man altså holde seg til det anbefalte temperaturintervallet.

Skrevet

Ser i tilberedningstråden at Blomstre har fått svar fra Hipp putter det inn her også jeg siden det var snakk om forskjellige temp.:

Da har Hipp svart meg ang å tillage hipp ved høyere temperatur enn 50-60 grader. De skriver at det i hovedsak er med ECO 2 man vil få problemer med klumping pga stivelsen i denne. Ellers sier de at barnet ikke vil ta noen ernæringsmessig skade av å blande Hipp ved høyere temperatur av og til. Men som vane bør man altså holde seg til det anbefalte temperaturintervallet.

Skrevet

Ja, da missforstod jeg det Kiliona.. =o)

Jeg er nok litt sløvere nå med andre mann enn jeg var med førstemann.. Jeg ser liksom ikke den store bakteriefaren når morsmelken er nylaget..

Men hvorfor kan det bli mer bakterievekst viss en blander det i 40grader da?? Er der bakterier i pulveret som vil bli drept ved 50-60grader?? Synes det høres merkeligt ut.. Forstår at viss en ferdigblandet melk blir stående lunket i romtempratur at det blir bakterievekst, men en ferskblandet melk?? Vannet har jo blitt kokt og nedkjølt til 40grader, så det er jo rent, så da må det jo være pulveret..

Når jeg var på sykehuset med jenta mi da hun var dårlig av hjertefeilen og ble operert, så sa pleierende der at jeg kunne blande ut melk for ett døgn og kjøle det ned i kjøleskapet.. Jeg gjor det de to første ukene, å det var jo så lettvint i forhold til slik jeg gjor det med førstemann der jeg kjølet ned 100graders vann hver gan før jeg hadde i pulver.. Men las på flaskeposten.org at en ikke skulle blande for et helt døgn lenger.. At dette ble gjort tidligere.. Å den avdelingen jeg ble anbefalt det, å der de selv brukte å gjøre det er en prematur avdeling.. Slik går det når helsevesenet ikke blir opplyst om mme... arg!!! En stoler jo på de som har med små barn å gjøre.. Men de får stort sett donor melk på den avdelingen, men inne på den store barneavdelingen tipper jeg de bruker den metoden der.. Så brukte de flaskevarmere.. Noe som en egentlig ikke trenger skal en lage melk etter "boken".

Men hvor mye letter det er nå når jeg ha kokt kaldt vann i kjøleskapet og blander med det kokte.. Det går mye raskere også.. ;)

Skrevet

Akkurat det med hvorfor Hipp har landet på 50-60 grader når det strengt tatt er enklere med 40 grader og ikke dreper bakteriene uansett før ved 70 grader er jo et godt spørsmål.

Så vidt jeg forstår har det rett og slett noe med at det da er lettest å riste ut pulveret i 50-60, at 40 blir for kaldt og over 60 blir for varmt i forhold til å bli kvitt klumper, og at det ret og slett er lettere å unngå klumper i melken ved 50-60. Hipp 2 klumper visst lett, derfor har vi fortsatt med hipp 1.

Når det gjelder å blande for et døgn av gangen bør man bruke et merke som skal blandes ut i 70 grader slik at flest mulig bakterier drepes, og så avkjøle raskt, dersom man skal gjøre det slik. Men som du sier anbefales ikke dette langer, det er bedre å varme opp avkjølt kokt vann i micro før en har i pulver, eller som vi gjør, blander kaldt kokt/varmt kokt til rett temp.

Blir arg jeg og når jeg hører folk får feil eller misvisende info på sykehuset! Det ligger en tråd her der blomstre etterlyser opplysninger om avdelinger som lager mme feil, slik at hun kan informere disse om retningslinjene som gjelder. Kan du sende henne en pm med info om avdelingen du fikk misvisende informasjon om tilberedning av mme fra, slik at hun kan kontakte de?

Helt håpløst at man skal få feil info fra de man stoler på, vi får passe på og ta kampen selv inntil vi får myndighetene med på moroa:)

Skrevet

Hehe, der ga jeg blomstre jobb hun ikke har bedt om gitt! (Sorry Blomstre) Hun ber ikke om info, men oppfordrer de som har fått feil info om å gjøre avdeling/helsestasjon oppmerksom på dette.

Hvis du har mulighet til å gjøre avdelingen oppmerksom på at de gir ut misvisende info er det flott, slik at de kan endre det de sier til pasienter/pårørende angående bruk av mme. Evt send navn på avdeling til meg så kan jeg kontakte de med oppdaterte retningslinjer. Er jo litt viktig at syke små får best mulig "oppvartning":)

Skrevet

Vi er jevlig innom sykhuset for kontroll av hjertet til vesla.. Jeg skal snakke med de neste gang!! :)

Skrevet

Så bra:) Du kan jo tipse de om flaskeposten.org for oppdatert info og lure tips, og om boken "Flaskemating" av Margrethe Vik, initiativtaker til flaskeposten (den er super, har også eget kapittel beregnet for helsepersonell)

Skrevet

Det rare er at det var pleierne der som tipset meg om flaskeposten.org.. Kan nesten virke som de vet navnet på siden og annbefaler flaskemødre den siden, men at de ikke vet om den selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...