Gå til innhold

Overstimulering/væske i buken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt det etter et forsøk?

Hvordan merket du det?

Jeg hadde uttak på fredag, og er kjempehoven i magen og steinhard hvis jeg dytter på den... Kan ikke huske at jeg var sånn under forrige forsøk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde uttak av ni egg og fikk satt inn et av dem en torsdag. Natt til onsdag uken etter (altså drøyt fem dager etterpå) våknet jeg på natten av en merkelig følelse i livmoren. Jeg trodde da at det var festesmerter. Vanskelig å beskrive, en slags intens kribling/smerte som gikk over etter kanskje ti minutter ca. Så våknet jeg med det samme bare litt værre natt til fredag. Fredag ettermiddag ble magen oppblåst, hard og jeg ble veldig øm i livmorområdet og litt opp mot magen. Natt til lørdag våknet jeg om natten med veldig sterke smerter. Jeg ble svimmel og kaldsvettet. Utover dagen lørdag hadde jeg også flere episoder med sterke smerter som gikk over etter omlag 10-20 minutter. Natt til søndag var ok mens natt til mandag var helt forferdelig igjen med kontakt med legevakt og greier. Neste morgen ringte jeg sykehuset og fikk hastetime. Legen konstaterte straks overstimulering med store cyster på eggstokkene og en god del væske i buken. Jeg spurte legen hvorfor jeg hadde mest vondt om natta, og da sa hun at det kunne være at det skjedde noe med cystene når jeg lå. Jeg fikk paralgin forte og beskjed om å ta kontakt hvis det ble værre. Etter ca halvannen uke hadde jeg lite smerter og kunne begynne å ligge igjen uten smerter.

Legen sa til meg at jeg ble overstimulert fordi jeg ble gravid og begynte å produsere egne hormoner. Da begynte de tomme eggposene å vokse og ble fyllt med væske som videre lekket ut i buken.

Så, det var historien min :-)

Hvor mange egg fikk du ut? De smertene jeg fikk var så voldsomme at man er ikke i tvil om at noe er galt. Det var helt grusomt, så jeg håper virkelig at du ikke er på vei til å bli overstimulert... Jeg likte ikke å ta paralgin forte heller, men smertene var så uutholdelige at jeg klarte ikke la være. Jeg forhørte meg med flere leger for å være sikker på at det var greit. Selv om jeg tok to så merket jeg lite virkning av dem også..

Skrevet

Hei!

Jeg fikk beskjed om at jeg var overstimulert ved uttak av egg, men de valgte å fortsette så lenge jeg var i grei form til innsettingsdagen (en onsdag). Når fredagen kom, 2 dager etter vi fikk satt inn egg, var smertene så store at jeg ikke fikk sove, ikke kunne bevege meg og ble veldig vanskelig med å puste hvis jeg prøvde å bevege meg. Magen var ekstremt oppblåst og helt hard, samt la på meg mange kilo over få dager.

Fikk en time på sykehust på fredagen og ble lagt inn med det samme til observasjon, OHSS grad3. Hadde da mye væske i buken som de vurderte om de måtte tappe, men slapp heldigvis det. Måtte være på sykehuset i 6 dager før jeg var i form til å reise hjem igjen, og blodprøvene hadde normalisert seg.

Dette er mitt første forsøk, og det ble en tøffere opplevelse enn hva jeg hadde forberedt meg på. Men har lest at det er kun 0,5-1% som opplever dette, heldigvis.

Skal teste i morgen, så er veldig spent på hvordan dette har gått. Kjenner ingenting, så er ikke så veldig optimistisk i dag...

Hvis du har veldig store smerter hadde jeg tatt kontakt med klinikken du har vært på, og fått råd om du må følges opp nærmere.

Håper det går bra med deg:)

Klem

Skrevet

Tusen takk begge to for svar!! Jeg fikk også beskjed forrige gang om at jeg var overstimulert, og at jeg måtte holde meg unna salt osv... Denne gangen sa legen ingenting om det... Jeg fikk jo ut 17 egg denne gangen, så de har jo herjet litt oppi der! Magen er oppblåst og helt steinhard hvis jeg dytter på den som sagt, men jeg er usikker på om det bare er ettervirkninger av uttaket. Det gjør vondt å puste og hvis jeg må hoste holder jeg jo på å svime av, men det er mulig jeg var slik sist gang, men at jeg har fortrengt det, hehe. Utrolig hva man glemmer.. jeg får se ann noen dager til da. Jeg er ihvertfall sykemeldt (per telefon) ut uka, så det kan jo hende det hjelper å ta det så med ro!!

Tusen takk for råd og hjelp!!

Skrevet

Uff, dette hørtes ikke bra ut. Jeg har ihvertfall ikke så vondt!!!!!! Tusen takk for at du delte historien din med meg, da har jeg liksom litt å sammenligne med!

Skrevet

Håper det går bra med testingen din i morgen, da!!!! Skal krysse fingrene for deg!!!

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...