Gå til innhold

gravid sykepleier

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, 12 uker på vei, og jobber som sykepleier på sykehus.

Jeg prøver å finne info på nettet om medisiner osv. som jeg ikke skal håndtere når jeg er gravid. Men det avr jammne ikke lett...

Jeg vet at jeg skal være ekstra forsiktig med håndtering av antiotiba iv (bruker alltid hansker og blander i avtrekksrommet), holder meg unna smitterom, unngår selvfølgelig tunge løft, holder meg unna cellegift og tuberkolose medisiner.

Er det noe mer jeg må passe på/holde meg unna?

Fortsetter under...

Ikke alltid lett å vite nei. Men ta kontakt med arbeidsmiljøavdelingen på sykehuset du jobber og spør dem. Og kanskje avdelingen har egne retningslinjer også? Visste ikke at tuberkulostatika var farlig å håndtere for gravide? I min forrige graviditet jobbet jeg på infeksjonsavdeling og de eneste jeg holdt meg unna var vannkopper, ellers jobbet jeg som vanlig på smitterom. Og håndterte absolutt tuberkulostatika også.. Og nå er jeg gravid igjen og jobber med tuberkulose, og har ikke fått signaler om at det er spesielt farlig heller.. Men hør med arbeidsmiljøavd og avdelingen din.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Hei! Jeg er også gravid (7 uker) og jobber på sykehus. Selv er jeg mer bekymret for svineinfluensa om dagen....Norsk folkehelseinstitutt og bedriftshelsetjenesten sier at inntil jeg kan vaksineres i andre trimester, bør jeg skjermes og helst omplasseres. Dette siden sjansen for alvorlige komlikasjoner og dødlighet er 4-9 ganger høyere hos gravide. Min avdelingsleder sier derimot at jeg skal jobbe som normalt, selv om vi har smittede pasienter på avdelingen. Ikke så artig å krangle om dette! Hvordan er det med dere i denne saken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...