Ønskenurk i magen-har født:-D Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Hei:-) Har tenkt å kjøpe meg en Baby Bjørn bæresele...har alltid vært veldig aktiv til å gå turer i skogen, og nå er det litt vanskelig med vogn kan du si;-) Har en liten gutt på 2 uker, og om 3 uker skal vi på fjellet, så tenkte og bruke den litt der også. Hvor tidlig begynte du med bæresele, og hvor lenge bør babye sitte i den om gangen(pga ryggen tenker jeg???)
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Vi kjøpte en når gutten vår var 1-2 mnd gammel, men vil ikke anbefale å kjøpe, den er lite komfertabel. Får veldig vondt i korsryggen etterhvert, vertfall nå når lillegutt er 8 mnd og er endel tungere (rundt 8kg).. Eg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe et bæresjal, men når vi var i butikken for å kjøbe bæresjal(som vi trengte ganske raskt), så hadde di ingen, så då blei det til at vi kjøpte baby bjørn bæresele.. Babyene skal vist ikke sitte så mye mer enn 30 minutter oppi den selen om gaangen har eg hørt.. Viss det blir til at dere skal kjøpe slik en sele, så er det jo bare til å bytte på hvem som bærer Men bæresjal er vist også bedre for en baby og ligge oppi Lykketil
Ønskenurk i magen-har født:-D Skrevet 21. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2009 Takk for supert råd...veldig greit å høre hva andre har opplevd før man selv kjøper:-) Men lurer på det sjalet da, har hørt om det også, men ikke sett så mye på det..hvordan ligger de der, og kan de " sitte" sånn at de får fulgt med framover etterhvert?
kladde Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Ja, bæresjal er vel det aller mest fleksible bæretøyet. Finnes drøssevis med bærestillinger - tar selvfølgelig litt tid å lære men YouTube er supert for instruksjoner. Og det har gått mye greiere enn jeg trodde for jeg er superklossete! Kjøpte et vevd sjal nå til baby nr. 2 og har blitt helt frelst. Han har noe som grenser mot kolikk så vi bruker det vel sånn 5-6 timer om dagen tenker jeg... aner ikke hvordan vi skulle klart oss uten. Er bra ergonomisk så vi merker omtrent ikke at vi bærer og babyen elsker det. Hadde baby bjørn sist og det ble tungt etter en times tid - dessuten var det ikke bra for babyen å bli bært for lenge av gangen i BBen...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 BabyBjørnen er ikke noe god, verken for bærer eller baby. Fordi babyens hofter/ rygg blir tungt belastet oppi den, anbefales den ikke i bruk mer enn en halvtime av gangen. Dessuten opplever mange at de selv får vondt i ryggen av å bruke den, spes ettersom baby blir større. Jeg vil på det sterkeste anbefale en Manduca istedet- den er like lett å få på som Babybjørnen, men MYE mer behagelig for bærer, samt at baby sitter ergonomisk riktig oppi der. Den klikkes bare på som en ryggsekk, så man slipper knyting og slikt. Ved magebæring bør selene krysses på ryggen- da blir d aller mest behagelig. Ifølge produsenten kan den fint brukes fra 1 mnds alder, men jeg har hørt at den egner seg bedre fra ca 3 mnds alder, så der må du nesten prøve deg litt fram selv hva du synes. Jeg kjøpte min da jenta mi var 5 mnd, nå er hun snart 1 år, og både jeg og mannen min har brukt den masse, både i byen og på fjellet/ skogen=) MeiTai er jo også et greit alternativ, litt lettere knyting enn sjal. Her kan du lese mer om Manduca/ MeiTai http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258
Ønskenurk i magen-har født:-D Skrevet 21. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2009 Thank u, thank u for gode råd;-)Skal gå inn å sjekke med engang her;-)
Gjest yrild Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Manduca :-) den er super! spesielt til turer i skog og mark synes nå jeg! Ville som de andre over her sier ikke kjøpt baby bjørn, den tar knekken på ryggen din, kan kun brukes til 10 kg og er ikke anbefalt for barnets rygg heller. Det finnes ikke tidsbegrensninger på ergonomiske bæreseler, bare baby bjørn og andre der de dingler med beina, så kos deg med bæringen du :-)
Nå da? Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Slår et slag FOR Babybjørn jeg da... =) Jeg har Synergy modellen og har ikke aldri hatt problemer med ryggen. Den er mye bedre enn den originale modellen, synes jeg. Brukte den sist nå på reise med en liten på 8mnd, der det ble mye venting på flyplasser ol. Gutten synes det er kjempestas å sitte fremover og følge med og han led absolutt ikke av å sitte litt i den. Tror at hvis de hadde vært så skadelige, hadde de ikke vært ute i salg. Jeg ville ha prøvd forskjellige bæreseler før jeg bestemte meg.
Lilli med småtrolla Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Men jeg la merke til at du ville bruke den når du går i skogen. Da kan det sikkert være like lurt å invistere i en god bæremeis fra sportsbutikken. Det er jo ikke lenge du kan bære babyen i bæresele. Og det er heller ikke plass til mye utetøy oppi den. Bæremeis er mer egent til utebruk enn Baby Bjørn sin Lykke til!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Bæremeis skal ikke brukes før barnet kan sitte selv, så når barnet nå er 2 uker snakker vi en god stund frem i tid..sånn ellers er jeg enig i at bæremeis er en fin ting Vi kjøpe BB fordi vi ikke hadde hørt om noe annet.. Jeg orker å bruke den i max 20min, sambo litt lenger,men skal definitivt gå for noe annet når det en dag blir flere av oss Nå har hun passert 10kg så da kan den ikke brukes lenger heller..
sparkebukse Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Vi har både babybjörn og elastisk sjal. Begge er brukt flittig, men bæresjalet er myye mer behagelig for ryggen. Jeg blir også veldig fort sliten av å bære i babybjörnen, men hun trives godt oppe i den, det har hun alltid gjort. På helsestasjonen sa ikke fysioteraputen til oss noe om at den var feil belastende for babyen. Men av erfaring selv, så er i alle fall sjalet bedre for ryggen. Det som er problemet nå er at hun er litt vel mye aktiv til å være i det elastiske sjalet (7,5 mnd) så hun sitter ikke like stødig mer der synes jeg. Men jeg har hørt at manduca er veldig bra -så kanskje jeg vil prøve den med ev. nestemann : )
Cruella De Vil Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Hei! Et alternativ til BabyBjørn er Ergo bæresele (Ergo baby carrier). Denne skal være bedre for ryggen for bæreren, og bedre for barnet fordi hoften ikke belastes. Man kan kjøpe spedbarnsinnlegg til den, så kan man bruke den med en gang. Jeg kjøpte denne, og synes den er bra, men har ikke brukt den på lengre turer ennå, så kan ikke si noe om belastningen over tid. Den er i hvert fall veldig lett å ta av og på, noe jeg synes er viktig. Ulempen er at den er dyr - ca. 1000kr. Mer info om denne finner du f.eks. her: http://www.babyslynga.no/ergo.htm (her får du også kjøpt den).
Gjest yrild Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Lilli med tulla si... I Ergo, Mei Tai, Manduca etc kan du bære i til barna er 18 kg... og lenger enn det vil du nok ikke bære uansett vil jeg tro :-) Jeg vil tro at bæresele er lettere å bære enn meis, men noe varmere i.o.m. at du har barnet tett inntil deg. Bæreseler er ihvertfall mye mindre å drass rundt på enn en meis :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Manducaen kan brukes helt til 20 kg- dvs leeenge (3-års alder ca?). Mange som foretrekker Manduca framfor bæremeis også, fordi det er bedre for ryggen (barnet sitter nærmere kroppen din, dermed føles det lettere for bærer)
Squirrel79 Skrevet 23. september 2009 #15 Skrevet 23. september 2009 Jeg har forsøkt flere typer bæretøy siden mini på 7,5 mnd ble født. Først brukte jeg et elastisk sjal fra han var 5 dager gammel, og det var utrolig deilig å bære i. Jeg kan se for meg at det kanskje er litt varmt om sommeren, men nå er det jo høst. Jeg knøt slik at han satt i froskestilling på brystet mitt, og han sovna før jeg rakk å knyte ferdig, så det var tydelig at han trivdes der. Jeg hadde et sjal som heter Tricot Slen. Vi kjøpte også en Vaude sele, som er veldig lik BabyBjørn. Denne var perfekt for å rusle ned til nærmeste kafe, eller på flyplassen når det ble litt slitsomt å knyte opp og igjen sjalet. Men når mini var 2,5 måneder ville han ikke sitte i den lenger. Når han ble 3-4 måneder gikk jeg til innkjøp av Manduca av samme grunn som du vil ha bæretøy. Vi ville ha muligheten til å gå turer, og visste at bæremeis ikke ville bli aktuelt på lenge ennå. Etter litt søk på nettet var det Manduca jeg gikk for. Den er veldig flittig brukt, og nå kan jeg også bære han på ryggen i flere timer i strekk uten at det sliter meg ut. Han veier 9 kilo nå. Manducaen har spedbarnsinnlegg, men jeg har ikke prøvd ut hvordan det virker. Hvis du bor i Oslo, ta en tur innom Bæreglede (www.bereglede.no) så får du demonstrasjoner om hvordan de forskjellige bæretøyene virker. Evt ta en tur innom www.tettinntil.no og les på forumene der. Lykke til i bæreverdenen. Det er utrolig koselig å bære, og veldig praktisk!
Gjest Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 Jeg fikk vondt i ryggen av Babybjørn(som flere her nevner). Har kjøpt Manduca nå og den virker veldig bra, har ikke fått prøvd den så mye siden lille er 6 uker. Den er hvertfall fin å bruke i skogen siden man kan ha den både på ryggen og hofta etterhvert når barnet blir litt eldre. Vi har bæremeis til vår eldste, den er tung og ubehagelig å bære med synes jeg, men mannen min liker den(han har ikke prøvd Manducaen enda da;)
lilac Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Jeg har både BB, Beco og bæremeis fra Bergans. Jeg har brukt BB'en veldig mye, men begge mine likte seg best i den etter 4 mnd, da vi kunne snu ham/henne med ansiktet mot verden (men det var til gjengjeld fantastisk). Nå er datteren min 8 mnd, og jeg orker ikke å bære henne på magen lenger, så vi kjøpte Beco for en mnds tid siden (som er en dyrere variant av Manduca), se f.eks. www.purnatur.no. Den er helt super, lett å bære, lett å ta med seg, og baby har det fint. Jeg har ikke testet den med spebarnsinnlegget, men ettersom den kan brukes både på magen og på ryggen, er det kanskje prismessig sett gunstig bare å kjøpe en slik? Når det gjelder tid i selen, pleier jeg å ta pauser innimellom (kanskje 30 min holder), men nå begynner det å bli kaldt på fjellet, så det begrenser seg jo uansett med en så liten baby som din. Sjekk sjal, det er kanskje varmere - verken armer eller ben stikker ut for å trekke til seg kulde... Var på fjellet i helgen (med Beco), og det var nydelig! God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå