Gå til innhold

Hva er forskjellen på disse fargekodene, hva betyr de? (maling)

Anbefalte innlegg

Skrevet

S2005-Y30R (sand)

S2005-Y50R

2106-Y43R (sjøsand)

Hvordan vil du beskrive forskjellen på disse fargene, ut fra koden?

Fortsetter under...

Skrevet

20% sort, 75% hvit, 5% kulørhet

Kulørhet: Gul med 30% rød

20% sort, 75% hvit, 5 % kulørhet

Kulørhet: Gul med 50% rød

Etter NCS-standard

Skrevet

Takk =)

Hva betyr det visuellt at den ene har 30% rødt (S2005-Y30(Sand)), mens den andre har 50%rødt (S2005-Y50R), vil noen av disse da gå mot gult eller rosa farge avh av lyset?

Fargen S2005-Y50R, fikk jeg beskrevet som beige/brun med litt grålig sjær

Fargen S2005-Y30R (Sand), fikk jeg beskrevet som beige/brun med litt grønnsjær og

Fargen 2106 -Y43R (Sjøsand), fikk jeg beskrevet som beige/brun med litt gulskjær

Dette sa hun i malebutikken, stemmer dette?

Skrevet

Jo på sand og sjøsand, men de prøvene er så små at jeg klarer ikke se disse sjateringene hun snakket om. For meg ser bare sjøsand litt lysere ut enn sand. Den andre hadde hun ikke fargeprøve på, men den er Y50R i stedet for Sand sin Y30R

Jeg skal male ett stort rom med masse furupanel og har aldri sett disse fargene irl, fargeprøvene er veldig små, så jeg prøver å forstå fargekodenes betydning for å kunne velge hvem av disse relative like fargene som vil passe best inn. Huset jeg skal male ligger såpass langt unna at det blir litt kjipt å bare ta med prøvespann. Må bare bestemme meg.

Skrevet

Jeg har malt med Sjøsand hjemme, og det er mange som har kommentert at de sysnes fargen er veldig fin.

Skygg unna den med 50% rødt hvis du ikke liker vegger med rosaskjær. Den er det nemlig såpass mye rødt i at det vil stikke frem særlig i ettermiddagslys.

Annonse

Skrevet

Hvordan vil du beskrive sjøsand fargen? Hvordan oppfører den seg i forskjellig lys? Gir den ett lyst eller mørkt inntrykk på veggene? Hvilke farger går fint å bruke til denne utover hvitt. Jeg liker feks godt grønt, går det til den fargen?

Har du sett fargen Sand irl? Vet du hvordan den er i forhold til sjøsand?

Ser det ut som om det er gulskjær i den, som hun i malingsbutikken sa? på fargekartet ville jeg heller sagt litt rosaskjær, men umulig å dømme ut fra en liten fargeprøve.

Mange spørsmål her ;-)

Skrevet

Hos oss ser sand litt grålig ut, sjøsand noe varmere og lysere. Ble ikke fornøyde i det hele tatt og skal male over. Men hos en venninne ble sand veldig fin :)

Anbefaler å kjøpe prøvebokser og male på enten noen store plater du kan flytte med deg rundt i rommet, eller på selve flaten du skal male.

Skrevet

Hva gjorde at du ikke ble fornøyd med sand? hvilken farge skal du velge i stedet?

Skrevet

Sjøsand er ikke lys og ikke mørk. Jeg vil kanskje kalle den lun. Får ikke rosaskjær i noe lys her hos oss. Har den både på kjøkkenet og i gangen, og i den ene gangen er det kun kunstig lys. Føler ikke at det blir mørkt der inne likevel. Ville nok ikke kombinert den med grønt. Det er i hvertfall vanskelig å treffe med en grønnfarge (det er det forsåvidt uansett - grønt er så mye forskjellig). På kjøkkenet har jeg kombinert sjøsand med et rødt "tema" dvs. enkelte røde detaljer, og dette er veldig fint. Fargen lar seg også kombinere med enkelte lillatoner (f.eks aubergine) og bruntoner.

Jeg vil si at dette er den fargen jeg kanskje er mest fornøyd med her i huset. Har malt stua i cappucino, og den HATER jeg. Hadde jeg hatt ork hadde jeg malt stua på nytt i morgen! Denne har alt for mye rosaskjær her i huset.

Så også på sand da jeg kjøpte sjøsand, og valgte den bort nettopp fordi den var for gul.

Det er sant at du må ha god fantasi når du ser på fargeprøver, og det er også viktig å studere dem i forskjellig lys. Dagslys, på ettermiddagen/ kvelden - rett før solnedgang, i lampelys (omtrent slik det skal være der du skal male). På denne måten får du i hvertfall et inntrykk av hvordan fargene oppfører seg på veggen.

Mitt råd er i alle fall å ta seg god tid, og studere fargene nøye. Den skal tross alt vare en stund. For å få et visst inntrykk kan du også gå inn på jotun sine nettsider. Der kan du teste fargene i forskjellige rom. Veldig greit verktøy.

Uansett: lykke til med fargevalget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...