Gå til innhold

Tidligere setefødere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kanskje litt tidlig å tenke på fødsel allerede, men forrige fødsel var komplisert så det ligger litt i hodet og surrer!

Hadde seteleie, valgte å føde vaginalt, men vet ikke om jeg gjør samme valget om det viser seg å bli seteleie igjen!

Gutten kom forresten med bena først! Er det andre her som har opplevd det før??

Uff, ja hele fødselen var ganske traumatisk fra a til å. I tillegg sto hodet fast, etter mye om og men fikk de gutten ut. Vi visste ikke om han levde da de sprang ut med han. De lengste 10 minutter i mitt liv før barnelegen endelig kom inn til oss og fortalte at det stod bra til med gutten vår!

Og seteklippet mitt verker fortsatt (bare 10mnd siden sist).

Hører at sjansen er stor for at det evt. blir seteleie igjen. Litt tanker som surrer selv om det er en evighet til et valg evt. må tas!

Andre setefødere her? Hva gjør dere om det blir samme leie igjen? Ks el. vaginalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte sønnen min i seteleie. Kom med rompa først her da. Alt gikk egentlig veldig fint, bortsett fra at fødselen var utrolig lang. Om det skjer denne gangen å, kommer jeg sikkert til å føde vaginalt. Vil ikke ha ks så lenge jeg ikke må. Håper jeg slipper setefødsel men har jeg ikke noe valg så har jeg vel ikke det da..

Skrevet

Ja, ikke sant, jeg tenker det samme, vil absolutt ikke ha ks om jeg ikke må. Så blir nok å velge å føde vanlig! Får håpe det blir hodeleie:)

Gikk det forresten greit å få ut hodet til gutten?

Skrevet

Ja får krysse fingrene for at det blir hodeleie, men av en eller annen grunn er vel sjansen veldig stor for sete desverre. Ja gikk fint å få ut hode. KLipte og fikk hodet ut med tang. Kjenner enda en trykkfølelse og litt ømhet der nede hver gang jeg har mensen osv. Om det kommer av klippet og syinga er uvisst, men regner det er det. Bedre med det enn arr på magen om man egentlig ikke må :)

Skrevet

Jeg hadde vaginal setefødsel fordi de ikke visste at det var et sete før beibien var på vei ut, 12 timer, sliten beibi som måtte ligge til overvåking et døgn, men alt gikk fint. Har født en gang etter og er gravid med nummer 3. Jordmor sier at det er liten sjans for at det skjer igjen, ikke større sjanse selv om du har hatt en setefødsel. Det samme har legen sagt. Hvis jeg skulle hatt et barn til i sete sa jordmor at de snur barnet før fødselen. Hadde ikke dette vært mulig ville jeg tatt ks. Synes det var altfor risikabelt for barnet.

Skrevet

Jeg kjenner seteklippet mitt så og si konstant. Det kommer nok av at de klipte så langt ut mot skinka, der det ikke er bløtvev men vanlig hud. Grodde ikke så bra heller. Ser derimot helt fint ut, så er nok bare arrverk! Heldigvis fungerer bløtvevet akkurat som det skal:)

Min hadde forresten skråleie, og dessverre hører jeg at det kan være noe med min fysiologi som gjorde at babyen la seg som han gjorde, (altså form på livmor?). At sjansen dermed er større enn vanligvis til at babyen legger seg i samme leie igjen! Men man hører så mye rart!

Og risikabelt for babyen (setefødsel), JA! Helt klart enig! Det er det verste aspektet ved et evt valg; ks vs vaginalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...