Lissi♥♥♥♥ Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Baby er snart 4 mnd, og jeg sliter med å finne på morsomme ting med han...mannen min sier vi er blitt for gamle til å leke ..HUFF DA! Men seriøst, jeg sliter litt ja! Går fint med mating og stell, bading og husarbeid. Bærer ellers mye rundt på den lille som ikke liker så godt å ligge på teppe til tross for babygym-stativ og masse leker. Han er ikke så flink til å leke selv (litt liten?), og hvis jeg skal gjøre litt "gym" med han så kommer denne fæle gulpingen HELE tiden. Blir trett av å bære og sitte fang, synge osv hele dagen. Så er jeg bundet til huset da jeg må pumpe meg hver gang han sovner. Blir for lite turer i vogn, da han ikke gidder å sove i den heller (men sover supert i senga). Hva finner dere andre på med de små på 3-6 mnd??
Lillepromp blir storesøster Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Hmm.... vanskelig dette. Jeg forstår at det blir vanskeligere når du må pumpe, og også hvis babyen gulper veldig. Jeg har ikke noen av disse problemene, men føler også at det er vanskelig å vite hva man skal gjøre med disse små. Jenta mi ligger ofte under babygymen. Noen ganger tar det et par minutter før hun blir lei, men andre ganger kan hun ligge i en halvtime. Ellers danser og synger vi litt. Er med på babysvømming, som hun ser ut til å like. Det blir vel enklere om et par måneder regner jeg med:)
Ettervinterkommervår Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Har en gutt som runder 4 mnd i slutten av uken. Når han er våken gjør vi litt forskjellig; -han sitter på fanget midt mens vi leser bok -han ligger på matten på gulvet under lekestativ, der kan han kose seg en stund. Som oftest ligger/sitter jeg meg ned sammen med han, Han liker også å ligge for seg selv litt, ruller rundt på matten. Han likte ikke å ligge på magen, men etter vi var hos manuellterapeut med han så går det kjempefint. Hun masserte litt på noen stramme muskler i nakken og ryggen. Gulping og låsninger i nakke kan også ha sammenheng- så det går jo an å sjekke med manuellterapeut? Det er gratis og man trenger ikke henvisning, men det kan være lurt å sjekke om vedkommende har erfaring med barn. Ellers kan han sitte, i veldig små perioder, i vippestolen sin - men dette er kun hvis jeg skal lage meg et måltid o.l. Han elsker å bade, så det prøver vi å få gjort hver dag...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 21. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2009 Hei, hei! Vi var hos fysioterapeut for en uke siden, men hun hadde ingenting å bemerke. Ellers finner vi nok på mye av de samme tingene..ja miniknotten elsker å bade, men prøver å begrense til 5 ganger i uka fordi han får litt tørr hud. Tror jeg sliter med litt skyldfølelse og dårlig samvittighet fordi jeg kjeder meg litt. Dagene blir lange her hjemme og så er jeg redd jeg ikke stimulerer han nok da.. Eneste sosiale blir jo litt DIB innimellom, så jeg ser frem til pumpestopp om 1-2 mnd når jeg er fri til å bli mye mer mobil.
eplepeple Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Hva med babysang? Det tilbys ganske mange steder. Der er det "lov" å ha med brystpumpe og det som trengs. Mange serverer også lunsj til mammaene etterpå.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 21. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2009 Gode forslag eplepeple! Litt trist at nærmeste by er 22 km unna, men det er kanskje bare å hive seg med på en eller annen aktivitet...
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Det samme har jeg lurt på Tassen her er jo 11 uker nå og vi gjør liksom det samme hver dag Men fant en artikkel på klikk som er fin å lese http://www.klikk.no/foreldre/baby/article502254.ece
Studine mevik Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Nå er det riktignok ikke vanskelig å underholde tassen her. Når han ikke er sulten ligger han en del på gulvet med babygym eller andre leker. Jeg setter meg gjerne ned sammen med han og tuller med lekene hans. Synes ikke det blir kjedelig selv om det er det samme om og om igjen. Det er igrunn det beste jeg kan gjøre for tiden for gutten min smiler og ler så lett. Han kan også sitte i vippestolen med en leke eller vendt mot meg og prate. Han sitter også endel på fanget mens vi synger og danser. Han elsker å sitte og følge med på alt som skjer. Eller så står han på fanget og gynger. Han er 3mnd og en uke så vi trener også litt på å ligge på magen. Ruller han over på magen og ruller han tilbake når han begynner å blir lei
eplepeple Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Babysang er ikke forbeholdt byene, mange distrikter som også holder det. Men ikke der du bor? Kjipern...babysvømming da? Ellers går det jo an å "øve" på å ligge i vogna litt da. Kanskje barnet vil trives der etterhvert....jeg vet ikke....må jo få brukt den vogna da he he ;P Barnet mitt er veldig glad i sang også musikk så hva med å kjlpe en god barne sang CD eller klassisk musikk? Noe barnet kan høre på mens han/hun ligger i babygym/lekegrind.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2009 Hmm...bor i ei bygd med 1 skole, 1 barnehage, 1 kirke, 1 bedehus, 1 nærbutikk, 1 samfunnshus med gymsal, 2 fotballbaner... Nei ikke svømmehall - ei heller babysang. I grunnen svært lite utover flott natur og masse husdyr. Ca 13-20 barnefødsler i året, spredt på nesten 950 innbyggere over 100 kvadratkilometer. Når det er sagt koser jeg meg på landet og liker å gå lange trilleturer. Bare det at hele juli, august, september har regnet bort, og da er det et tiltak å trille tur når småtten i tillegg ikke sover så godt i vogna men stresser meg med sutringa si (vil opp). De dagene regnet holder opp tar jeg han i babybjørn-selen på magen og går tur, det liker vi begge to. Skal investere i nytt regntøy, slikt Helly hansen tett regntøy man ikke blir dassblaut i. Så skal jeg om ca 4-6 uker slutte å pumpe meg, og derved er jeg i alle fall fri til å gå laange turer uten å tenke på regnvær og pumping. Har jo taklet dette fint med 3 unger før denne siste fjerdemann, men kan ikke huske at jeg kjedet meg sånn innigranskauen da....denne gang savner jeg faktisk jobben;(
kulemagen Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Skjønner deg, har selv en gutt på 4 mnd, vi gjør stort sett det samme som beskrevet i div svar her. Men jeg prøver også å minne meg selv på at 1) små babyer trenger tross alt ikke allverdens variert program, de trenger litt stimulering som ligge på magen, blikkontakt, snakke/synge etc og fremfor alt mye kos og trygghet 2) kanskje er dette min "siste" baby (og kanskje for deg også hvis det er nr.4...?), så prøver å bare kose oss sammen uten å føle at jeg må gjøre noe hele tiden. Ikke alltid så lett, men det er jo ikke så mange månedene det er snakk om før vi har en helt annen unge.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2009 Hei hei kulemagen;) Er enig i ditt punkt nr 1) og 2). Ad punkt nr 2) er det definitivt mitt siste barn da jeg måtte operere bort hele livmora etter fødselen. Livmora trakk seg ikke sammen, og jeg mistet totalt 10 liter blod (også overført blod) etter fødselen. Mista nesten livet, men de klarte å redde meg. I så måte burde jeg prise hver dag jeg lever og kost meg som bare det med småtten. Det hadde egentlig vært perfekt hvis jeg sov litt bedre, hvis det regnet litt mindre og hvis babyen drakk melka si mye bedre. Og så slippe denne pumpingen som jeg føler isolerer meg. Så jeg ser lys i tunnelen, og som du sier "det er jo ikke så mange månedene det er snakk om før vi har en helt annen unge". Ja, det husker jeg fra mine andre tre barn. Gleder meg;o))
Mamma´n til lillemor Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Skal ikke mase med den baby-sangen. Men vi bor også i en tilsvarende liten bygd, men det er baby-sang i kirka her. Visste det ikke før noen på barselgruppa fant det ut. Har du barsel-gruppe der du bor? Litt lettere å finne på noe kanskje hvis man er sammen med andre med små babyer på samme alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå