Gå til innhold

sliten av å amme! :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ammet nå i snart 14 dager å jeg er sliten av det allerede!! :/

hvorfor det liksom, burde det ikke være en glede å amme?

omtrent hver gang er det et ork...

jeg ammer hver 2 time. og jeg ammer på nattetid også selvfølgelig.

jeg ammer stort sett jenta mi 1 time hver gang. 1/2 time på hvert bryst. det er sjelden hun spiser i bare en 1/2 time totalt på begge bryst. og hun får bare ikke nok og er enda sulten! jeg gir henne da mme. mange ganger mellom 50-60ml etter mm. enkelte ganger mm i 2 timer uten mme, men det er ikke ofte jge kan unngå mme.

jeg føler meg bare sååå sliten av dette. er det bare meg som føler det slik??

var jo sååå kjekt å amme den første uken, men nå.......:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil stort sett gå seg til! Jeg synes ikke det var kos å amme de første 6 ukene. Etter det løsnet det veldig! da fikk jeg hjelp av helsesøster til å se når han spiste og når han bare koste seg med puppen. Etter det var det maks 10 min på hver pupp. De kan også gråte litt etter puppen fordi de rett og slett har enormt suttebehov og blir misfornøyd fordi de blir fratatt mammasmokken. Hvis barnet ditt tar flaske og ikke har blitt sugeforvirret av det, ville jeg prøvd med smokk.

Ja, ammingen var slit i begynnelsen, men er utrolig glad for at jeg har sluppet flaskestyret.

Ta kontakt med ammehjelpen! De er supre! Man kan sende mail til dem:)

Skrevet

takk for svar. :)

ok ja håper det går seg til. min jente har et skikkelig sugebehov ja. kanskje det at hun ett og slett bruker meg som sutt ?

jeg har prøvd sutt siden hun ikke er sugeforvirret. men hun vil ikke ha den ? jeg skjønner ingenting hehe. jeg har alle slagene jeg kan finne på markedet av sutter tror jeg :P

vanlig silikon, brun "silikon", små og store hoder på dem, andre formete suttehoder...nei vet ikke hva jeg kan gjøre...hun spytter dem bare ut igjen. har holdt sutten inne noen sekunde for at hun skal kjenne den men hun nekter lissom...

men ammet du sååå lenge i begynnelsen som 1 til 2 timer pr gang ?

er det normalt lissom?

du nevner flaskestyr...jeg syntes ikke det e noe styr jeg da. jeg brukte bare nan til min sønn og syntes det var lagelig da jeg kunne gi han uansett hvor jeg var og hva jeg skulle.

;)

Skrevet

Du bør sjekke om hele kjeven beveger seg når hun suger, da spiser hun. Hvis den ikke gjør det, bare sutter hun og koser seg. Da kan du stryke litt på kinnet for å få henne til å suge igjen, og ta henne bort hvis hun ikke spiser aktivt. Ammingen tar for øvrig lenger tid i begynnelsen, om ei stund vil det ta betraktelig kortere tid. Smokk er også noe babyen må vennes til. Det er bare å fortsette å prøve, gjerne stryke litt på kinnet når smokken er i munnen for å få henne til å suge (men ikke tvinge den på barnet). Lykke til!

Skrevet

ok :)

ja hun spiser hele tiden, men på slutten så koser hun seg da. men hun spiser hele tiden i 1-2 timer. syntes det er vanvittig lenge det skal være i starten ang amming. er jo til å bli "gal" av... men samtidig er det jo koselig å se ungen ha det fint og når hun koser seg seff.

men som sagt jeg syntes ikke det er hyggelig lenger, bare et kav rett og slett....men som dere sier så tar det lenger tid i starten og går seg nok til....tar bare sååå tid lissom...

ja skal prøve det du sier om å stryke på kinnet samtidig med sutten så får vi prøve om hun vil ha denne :)

takk for oppbakkingen ;)

Skrevet

Jeg vet AKKURAT hvordan du har det, for slik er det her også bortsett fra at her kan jeg sitte i flere timer å bare bytte fra pupp til pupp til pupp osv. Jenta mi er 19 dager gammel, og hun får liksom aldri nok fra puppen. Har de siste dagene tydd til mme, og da er hun mer fornøyd. Men er like hysterisk etter å skal ha puppen som smokk.

Blir nok å ty til mme innimellom så lenge det er slik, og heller jobbe enda hardere for å få opp produksjonen når det har roet seg litt.

Skrevet

Sånn var mine første 6-7 uker med amming av eldstemann. Han trengte mye mat og det var øke-uker, ikke økedøgn. Utrolig slitsomt! Men det er verdt det, for når melkeproduksjonen har kommet skikkelig godt i gang er saken biff og ammingen blir kos :-) Har du tatt barnet ditt på en kontrollveiing? Det syntes jeg var kjekt å gjøre en gang i uka i starten med førstemann.

Skrevet

Anonym :

såpass ja uff...! glad jeg ikke er alene om det for å si det slik....men siden din også blir fornøyd med mme så begynner jeg å lure på om vi har melk med skikkelig næring i ? siden hun også vil ha puppen som smokk lurer jeg på etter jeg ha tenkt masse masse om det bare er pga ungen leter etter næring å bli mett av ,men sutter på puppen pga mangel på skikkelig næring i puppen lissom....

men min produksjon på melk er blitt mye bedre nå, men må bruke mme etter pupp uansett....er ofte spreng i brystene, men hun får ikke nok pupp uansett før jeg gir henne mme. når jeg gir henne mme så blir hun mett og forrnøyd....

rare greier..men det er i alle fall slitsomt. det er sikkert.

Skrevet

kaklehøna:

da må det i så tilfelle være økeuker her å...uff...men det som er så rart er at jeg har fått mye melk nå...en heeeel haug...det drypper og lekker og jeg har ofte spreng, men hun blir jo aldri mett...... men når jeg gir henne mme så blir hun mett og fornøyd...

rare greier...

ja det var jo lurt å veie henne en gang i uka ja. for veiet jenta mi med helsesøster og da hadde hun lagt på seg 200gr etter fødselen....men da har jeg gitt henne endel mme. hun er 14 dager gammel nå.

Skrevet

Det er veldig sjelden at nyfødte trenger mme. Dersom ho har lagt på seg 200 g i løpet av de første to ukene, så har ho lagt veldig godt på seg. Det kan tyde på at ho ikke trenger tilskudd.

Er du sikker på at jenta di legger så dårlig på seg at ho trenger mme? Er det helsesøster som har sagt at du bør begynne med tilskudd pga dårlig vektøkning?

Spedbarn vil suge av alt det kommer over og tømme både puppen og flaska og i tillegg suge på fingrene. Det er instinktet deres å suge på det som tilbys, men det betyr ikke at de er sultne. De har bare et stort suttebehov. Prøv og se om du kan få jenta di til å ta smokk. Kanskje må du prøve flere merker før du får ho til å like den. Her i huset har begge ungene kun likt NUK sine smokker, så de fire andre merkene vi har kjøpt falt ikke i smak og blir ikke brukt. Dersom ho er mett og uvillig til å ta smokk, men fortsatt vil sutte, så kan du dyppe smokken i litt sukkervann de første par gangene du tilbyr ho den.

Skrevet

Har du prøvd å varme smokken først. Da ligner den litt mer på puppen. Kan også være lurt å legge den opp mot ganen for å få baby´n til å suge.

Lillemor bruker smokk, men suger også gjerne på alt som er tilgjengelig. Klær, tommel, bamser og kluter, selv om hun akkurat har spist seg mett. Ikke la deg lure, hun kan godt være mett, har bare lyst til å sutte litt til. Som sagt er det et livsviktig instinkt.

Skrevet

Det er slitsomt i starten, ja, men det er som regel verdt slitet når ammingen går seg til. For de fleste blir det enklere etter ca. 6 uker. Min knert lå mer eller mindre på puppen i 5-6 timer sammenhengende på kvelden de første månedene. Bare byttet side og byttet side. Det er klart at han ikke spiste hele tiden, men han koste seg og økte produksjonen masse. Bruk tiden mens du ammer til å se tv, dibbe/surfe, lese eller noe annet som du liker å gjøre.

Som flere har nevnt over her så er det antagelig unødvendig å gi mme. Det bør i såfall gjøres i samarbeid med helsestasjonen. Du risikerer å komme inn i en "ond sirkel" hvor barnet ikke øker produksjonen din godt nok siden det får tilbud om flaske, og dermed blir det avhengig av den flaska.

Gå å legg deg i dobbeltsenga sammen med barnet ved noen av ammingene. Sov så mens barnet sover. Ammingen er søvndyssende på både mor og barn, og du trenger all søvn du kan få i starten. Er du redd for å samsove med barnet kan du bare flytte deg litt unna når barnet har sovnet.

Hold ut, så får du godt betalt! Lykke til!

Skrevet

ja ho har lagt på seg 200g men da er det både amming og mme.

mulig hun ikke trenger mme, men føler bare at hun aldri får nok. og hun spiser hele tiden..ikke kosing..det merker jeg på suginga og på at melk kommer i munnen hennes samt at jeg blir tømt. da jeg har ofte melkespreng og mye melk.

ja det er sant det med suttebehovet, kan jo være det også bare. men er så rart da det er som jeg nevnte rett over her at hun drikker...

hun vil bare ikke ta smokk...har 5 ulike typer sutt, men skal sjekke om det er flere typer av disse. men skal også teste det du sier ang sukkervann og sutten ;)

Skrevet

anonym 10:29

har ikke prøvd det nei, men skal prøve det du sier med å varme den og litt oppi ganen :)

min suger ikke på klær eller ting osv...det bare avviser hun.

Skrevet

mettemor:

ei venninne av meg sliter med det samme som meg og nå er ungen hennes 4 mnd og har enda det same problemet :/

sant det ang avhengighet av flaska. men jeg har en 5 åring i hus som også krever sitt så får liksom ikke tid til å sove eller amme i timesvis heller.... hvordan gjør dere det når dere har en aktiv/hyper unge utenom ? ps ikke alltid faren er tilstede....

får prøve å holde ut...men uff...vet ikke lenger...er så enkelt med flaska også...

ps: med en gang hun får mme så blir hun mett og suger ikke på verken fingre eller pupp uansett.... rart...

Skrevet

Beklager mamma1980, det var ikke meninga å være noen form for ammepoliti. Ser at jeg kanskje var litt vel idealistisk i innlegget mitt. Det er selvfølgelig opp til deg hvor lenge du vil amme, og hvis du vurderer situasjonen slik at flaske er det beste, så er det antakelig det.

Litt rart at hun ikke blir fornøyd da, siden du har melkespreng og tydeligvis melk.

Jeg har selv dårlig erfaring med ammingen av mitt første barn. Hun ble aldri fornøyd, skrek masse og var veldig urolig. Det viste seg at hun hadde veldig dårlig vektoppgang og at jeg faktisk ikke hadde nok melk til henne. Selv om jeg ammet ofte og lenge og pumpet i tillegg ble det aldri nok. Jeg begynte å gi mme som tillegg da hun var ca. 2 mnd, og hun fikk sin siste dråpe mm 4 mnd gammel. Jeg vet jo at noen aldri får nok melk, det er ikke alltid bare å øke produksjonen sånn helt uten videre. Datteren min har såvidt jeg vet ingen varige men av å ha fått mme heller ;-)

Har du 5-åringen hjemme på dagtid? Har hatt 4-åringen min i barnehage noen timer daglig, så jeg har hatt tiden på dagtid til å slappe av, sove og amme. Det er klart at 5-åringen også krever sitt. Ikke føl at det er et nederlag om du bestemmer deg for å gi flaske.

Lykke til uansett!

Skrevet

åneiiida...tok ikke deg som ammepoliti ;) kejkt å dele erafringer å diskutere litt rundt dette. er ikke lett med ammingen, puh liksom...

ja er såååå rart at hun ikke blir fornøyd av melka...men straks hun får litt mme er hun fornøyd med en gang.

ja du hadde det slik du..uff ja..e ikke lett. kanskje jeg ikke har nok melk jeg heller men at jeg tror det siden at det i perioder er masssse melk men andre perioder ingen melk... rart...ammer henne jo hver 1-2 timer pga å få opp produksjonen på selve fettmelka...men vel. for når hun har ammet i 1-2 timer så blir det jo tomt i puppen

er ikke mulighet for at de tikke er næring i melka mi da? kanksje du også manglet skikkelig næring i meøka de ngangen du også evt ?

har 5 åringen min 3 dager i barnehagen. tirsdag onsdag og fredag får ikke plass til mere.

takk for at du sa det ang amming og ikke jeg skulle føle det som nederlag...skal prøve på å ikke tenke slikt ,men å ikke kunne amme...dårlig mor lissom..ser her inne ammer jo omtrent alle *grøss* å så tyr jeg til flaske lissom bare jeg har litt problemer... :0

men kanskje jeg ikke skal gi opp enda ;)

Skrevet

Gutten min var også sånn. Han spiste i non-stop i flere uker tror jeg og jeg holdt på å bli gal. Og det var null sympati å høste noe sted, bare kommentarer som at amming jo er veldig slitsomt i starten. Jeg håper det går seg til snart hos dere da for det er utrolig slitsomt.

Skrevet

godt det ikke er bare meg som syntes det er slitsomt....

å skjønner hva du mener ang sympati osv. for amming er jammen tøft om man har en unge som spise og spise og spise i non stop som du sier.

håper også det går seg til snart. gir enkelte måltider bare nan nå.1 til 2 om dagen og 1 på natten om hun ikke er fornøyd med pupp eter 2 timer.... da blir hun ialle fall mett og glad. er det bare pupp så er hun gretten og suger vilt lenge og drikker....

tror ikke jeg har skikkelig næring i melka jeg....hmmm...jaja. får se hvordan det går.

håper det ordner seg som sagt slik det har gjort for deg :)

Skrevet

mettemor:

vet du i natt fikk jeg endelig skikkelig til det derre med å sove med jenta og amme samtidig *kry* , har liksom bare fått til å amme sittende stilling på natten i senga jeg da... *flau* jaja...

men i natt så bare lå hun der med armen min rundt seg og drakk :)

men hvor lenge vet jeg ikke for jeg sovnet hehe ... men gjett om det er en mamma som er sår på puppen!! hehehe ^^ ;)

Skrevet

Amming skal jo ikke være slitsomt, men det er jeg syns heller ikke det var lett i begynnelsen. Siden det var så ofte og hun sugde lenge. Etterhvert så ble det mye lettere siden jeg ble vandt med det. Du må jo bare finne den beste ammestillingen for deg (: Jeg syns det er best å ligge å amme, siden da blir jeg ikke så sliten, da får jeg hvertfall slappe av når jeg ammer(: Jeg har ammet i 6mndr og noen uker (:

Skrevet

ja det skal jo ikke være slitsomt, det er sant. får håpe det blir bedre med meg å senere da. så får jeg finne den beste ammestillingen jeg bare kan ;)

men merker det er j.... tøft altså med amminga...*sukk* er på nippet til å bare gi opp mange ganger nå disse dagene...

gråter av fortvilelse og av å ikke "kunne" kutte ut ammingen heller pga følelsen om å være dårlig mor eller i alle fall dårligere enn andre.

av og til blir jeg så likegyldig på ting....men ungen gjør meg bare glad heldigvis...

mannen min lurer på om jeg sliter med mild fødselsdepresjon??

om det kan ha noe med amminga og å ville gi opp +++ i tillegg til andre ting da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...