Gå til innhold

dere som lager sviskemos selv

Anbefalte innlegg

Er flink å lage middager til snuppa, men har til nå kjøpt sviskemosen, har null erfaring med svisker, så hvordan lager mann mos av de? Må de kokes eller er det bare å kutte de og finne frem stavmikser? Mulig jeg spør dumt her nå, men har virkelig ikke peiling...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140695351-dere-som-lager-sviskemos-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sviskene i en kasserolle, dekker med kokende vann og lar koke 10 minutter før de moses i blender sammen med kokevannet. Hjemmelaget sviskemos er mye mer konsentrert enn den kjøpte (som inneholder noe sånt som 40% kokt ris) så du trenger ikke gi mer enn noen skjeer.

Hei!

Jeg lager sviskemos selv, mye billigere enn de glassa og uten tilsetningsmidler!

Jeg bruker 3 dl vann per 100 gram svisker. Koker i 10 minutter, og moses varmt med stavmikser, altså både vann og svisker (konsisitensen blir tykkere når mosen blir kald). Fordeler i bokser og fryser. Kan oppbevares opptint i kjøleskapet i flere dager!

Eg brukte også mykje av dei ferdiglaga sviskemosglassa. Men fikk råd på helsestasjonen at det var like effektivt (mot hard mage) med heimelaga "sviskesaft". Så no legg eg 3 svisker i et halvt glass kaldt (kokt) vann kvar kveld, og så kastar eg sviskene morningen etterpå, og vips; ferdig sviskesaft. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...