Gå til innhold

helt friske barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Jeg er i uke 18 og sliter med å stumpe røyken helt... jeg trodde som sikkert mange av dere også at alt ville bli enkelere når den lille var på plass i magen og at tanken da på å røyke skulle være annerledes. Sånn erdet tydeligvis ikkefor meg... synes det er helt sinnsykt vanskelig. Tror jeg har "sluttet"15 ganger hittil uten særlig hell. jeg jeg har klart å trappe med til ca 4 om dagen. Det jeg lurer på er om det er noen som har røyka mellom 3-7 om dagen som ikke har merket noe på babyen? eller noen som vet om noen?eller er det dømt til å bli lite... astmatisk osv...

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler med deg, og vet akkurat hvordan du har det. Man har kjempeangst for at man skal ha gjort noe uopprettelig, ikke sant?!

Jeg har fått to barn, og har røykt 2-3 om dagen, fordi jeg simpelthen ikke har klart å slutte. Røykte ikke den siste mnd med noen av dem, tanken på å komme til fødeavd. og lukte røyk, fikk meg fra det. Begge mine barn var normalvektige og ingen har luftveisplager. Men jeg har lest en plass på en av disse svangerskaps-nettsidene, at hvis man klarer å slutte før man er ca.4 mnd gravid, så er det vanskelig å finne forskjell på disse barna og barn av ikke-røykere. Så det skulle bety at du har goooode sjanser til å kvitte deg med dårlig samvittighet. Masevis av lykke til!!

Skrevet

Nei,det er absolutt ikke sikkert du får et sykt barn på noen måte..

Forstår deg så godt da jeg er i samme situasjon og samvittigheten plager oss hver dag.

Klarer meg med 1 noen dager,men holder meg under 5.Og selvfølgelig er det best om vi hadde slutta helt! ingen tvil!!!

Men...jeg har 3 fra før...ingen med lav fødselsvekt(alle rundt 4 kg)Ikke plager annet enn at nr 2 var litt mye forkjølet 1 leveår...men klart,det var meg,kan bli annerledes for deg,men det finnes maaange ikkerøykere som også får syke barn,både med astma,allergi eller andre ting...hva skylder de på da? Eneste de har er god samvittighet,vi tenker at det KAN være røykens skyld...

Lykke til og prøv fortsatt å slutte for det,d gjør jeg!!

Skrevet

Jeg har røykt i to svangerskap- i det første sluttet jeg helt da jeg var 5 mnd med hypnose, og i det andre røykte jeg gjennom hele. Prøvde hele tiden å begrense det veldig, men sprakk og sprakk gang på gang.

Nr. 1 fikk astma alvorlig grad- til tross for at jeg sluttet helt i uke 22. Nr 2 er superfrisk på alle måter, og veide mer enn nr. 1.

Begge var normalvektige, ca 3800.

Skrevet

De som tar imot barnet ditt på sykehuset ser om du har røykt eller ikke uanset.. morkaken blir annerledes når man røyker ... bare spør jordmoren din neste gang! men da kan det umulig spille noen rolle, når du har røykt i 9 måneder, om noen får vite det? Du har uansett tatt et valg, og da kan du jo like godt stå for det!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei :D

Eg har født to unger, hvor jeg i det første svangerskapet klarte å slutte mens jeg i det andre svangerskapet ikke klarte å slutte. Førstemann har ingen tegn til allergi eller astma, men minsten (hvor jeg røyka litt) har hatt litt atopisk eksem og fått melkeallergi. Om det er sammenheng med røykingen eller ikke, vet jeg ikke. Nå er jeg gravid med nummer tre og har kutta røyken, orker ikke tanken på at jeg kanskje er skyld i eksem, allergi eller astma...

Til dere som ikke klarer å stumpe røyken: For hver sigarett dere klarer å la vær å tenne opp, dess bedre er det for barnet i magen! Slutte er seff. det beste, men det er bare slik at ikke alle klarer det....

Folk som aldri har røyka burde holde seg for gode til å uttale seg om ting de ikke har peiling på...

Skrevet

Jeg sluttet helt i forrige svangerskap, men begynte litt igjen i 5. måned. Røykte da alt fra 0-2 tipper jeg. Dette barnet har fått sterk astma og dyreallergier, men nå har dette barnets far og farfar også disse plagene. Så jeg vet ikke hvem som har skyld i hva.

• 3 uker senere...
Skrevet

hei!

jeg sluttet og røke i 5 måned med nr 1. hadde da trappet ned til 2-5 om dagen. hun hadde normal fødselsvekt ,3780 ,og har ikke vært noe syk. foruten vanlig forkjølelse da. hun er idag snart 8 år,har ett godt immunforsvar-blir sjelden syk,, og hverken har eller har hatt allergi og/eller astma( selv er jeg plaget med allergi, ligger latent til vår familie). venter nå nr to, og sluttet først nå lørdag som var! (er i uke 25).

kjempe bra du har trappet ned!:) det beste er jo og slutte men veien er ikke alltid like enkel som den burde være.

kjøp boka til Allen Carr!! den er genial og har fått mange røykere til og stumpe dritten!(inkl meg selv, uten de store abstinenser))

lykke til!:) dette går nok bra, ta en dag av gangen og ikke stress.. tenk positivt når du trapper ned/slutter. drikk vann eller gjør noe for og flytte tanker når røksuget kommer.....

Skrevet

Hei! Jeg røyket under svangerskapet, 3-5 om dagen. Klarte heller ikke å slutte=/ Hadde utrolig dårlig samvittighet, så skjønner hvordan du har det.. Sjansene for at barnet kan ta skade av det er jo der, men det trenger heller ikke nødvendigvis å ha me røyken å gjøre. Synes det er kjempe bra at du har klart å trappe ned:)

Iallefall, så fødte jeg en nydelig datter som ikke har tegn til å ha tatt skade av det på noen måte. Hun var 4390gram da hun ble født (to uker på overtid) helt frisk og fin. Ei aktiv frøken, som virker å lære veldig fort og hun er tidlig ute med det meste. Hun har fra hun var nesten nyfødt sovet hele natten, ikke vært urolig på noen som helst måte, og er en solstråle som smiler hele dagen lang:)

Nå sitter ikke jeg å forsvarer det å røyke under svangerskap, men ville bare si at det ikke nødvendigvis trenger å skade, jeg har erfart det selv ihvertfall. Det aller beste for både deg og barnet er jo å klare å slutte, men jeg skjønner hvordan du har det..klarte jo ikke å slutte selv så..

Lykke masse til=)=)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg røykte under forrige svangerskap, holdt meg under 10 om dagen, og min datter er helt frisk.Hun hadde heller ikke lav fødselvekt.

På føden måtte de lete etter tegn på morkaka etter røyken, og jordmor fortalte at hun ikke ville sett at jeg røykte om jeg ikke fortalte det selv.

Jeg røykte og etter fødslen, men passet alltid på at jeg hadde ammet først.De passet min datter på barsel, mens jeg gikk ut og røykte. Jeg fikk heller ikke kjeft for det.

Nå er jeg 6 mnd på vei med nr 2, og har kommet meg under 10 røyk om dagen. Jeg er klarer ikke å slutte desverre, for jeg vet jo det er det beste.

Men som gynekologen min sa sist (og nå) : hold deg under 10 om dagen, så er det ingen som kan se på barnet at du har røykt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Poenget er vel ikke om noen kan se på barnet om du har røykt eller ikke. Poenget er at å røyke kan utsette barnet for fare. Dette handler ikke om å lure jordmødre, leger eller omverden, det handler om å ta best mulig vare på barnet, også før det er født!

En venninne av meg klarte ikke å slutte å røyke og barnet fikk for lite næring den siste tiden pga dårligere morkake. Barnet måtte forløses 6 uker før tiden og veide 2 kg. Den lille kom seg raskt og virket frisk, men har senere vist seg å ha en del problemer som hyperaktivitet, lærevansker og astma.

Jeg vet at det er vanskelig å slutte for jeg røyket selv også, helt til den dagen testen viste positivt. Tenk så deilig det vil være om dere klarer å slutte, så stolte dere blir av dere selv og så god samvittighet dere kan ha!

Skrevet

Jeg klarte heller ikke å kutte røyken, uansett hvor mye jeg vet om hva røyken gjørmed både meg og barnet i magen.

Jeg klarte å trappe ned kraftig, men da vi hadde dødsfall i familien når jeg var 6mnd på vei, sprakk det helt for meg.

Røyka hvit kent, der en prince tilsvarer 10 sigaretter. Rimelig lite nikotin altså...MEN skal ikke forsvare meg her...

Uansett, gutten min hadde veldig lav fødselsvekt(2600) Og var i dårlig form.

Om dette hadde med røyken å gjøre, eller det faktum at fostervannet gikk 3 dager før han ble født, vet jeg ikke.

Fødselsvekten var lav pga dårlig tilstrømning til morkaken, noe jeg igjen kom av røyking.

Nå er han imidlertid frisk som en fisk. Derimot kommer jeg ikke til å røyke i neste svangerskap. Tror det er lettere når man vet hva som kommer ut av magen..det er jo et lite barn.

Røyker for fullt igjen, men kommer absolutt til å kutte ut helt når nestemann har flyttet inn i magen:)

Var ikke ment som noen moralpreken, for jeg vet hvor vanskelig det er..Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...