Gå til innhold

Amming og barnehagestart...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om 1.5 mnd skal snuppa muligens starte 50% i barnehage, men hun er fortsatt helt puppefrelst. Fikk ikke i henne fast føde før hun var rundt 8 mnd, altså for en mnd siden. Tenkte at hvis hun skal bynne i bhg så blir det amming bare morgen, ettermiddag og kveld. Men, hvordan trapper man ned, bare slutter å gi henne så ofte? Trenger hun mme da?? Hun spiser bare SMÅ grøtposjoner morgen og kveld + littebitt middag kanskje og noen biter brøskive. Kanskje noen gnag på et eple også....men ikke mye jeg får i henne altså...skal høre med hs, men spør her om noen har råd også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skal begynne å jobbe fullt neste torsdag, har fullammet frem til i dag, han er snart seks måneder. begynte med brødskive og vann til ett måltid i dag, og skal prøve å venne han av på dagtid frem til neste uke. helsesøster sier at så lenge jeg ammer morgen, middag og kveld, går det greit å gi to matmåltider (grøt, brød, middag, frukt, el.) pluss vann på dagtid, og det er unødvendig å gi begynne å gi mme.

skal bruke helgene på å amme mye, så jeg opprettholder produksjonen.

tror snuppa di kommer til å spise mer når hun kommer i barnehagen, er alltid interessant med mat hos andre for barna, og lettere for dem å nekte når det er mamma som gir, mens andre får dytta i de mer. de spiser når de blir sultne! kommer til å gå så bra så.

Skrevet

Har slitt med litt av det samme. Problemet her var et snuppa var så glad i puppen at hun var konstant mett, og fast føde fristet ikke stort. Prøv å gi henne mat utenom brystmåltidene. Siden hun er 9 mnd så skal hun begynne å vennes på mer fast føde likevel, og ammingen skal/ bør trappes ned (siden hun skal i barnehage). Her har det fungert veldig bra. Nå har vi sene morgener, og jeg gir bryst i 6-7 tiden for å tanke opp etter natta (hun er ikke nattavvent enda, så hun har forsynt seg en gang i løpet av natta også), så ligger vi i senga vår og koser oss til 9 - 10-tida. Hun får ikke mer pupp før hun får grøt, og spiser da med stor appetitt. Hun pleier å få pupp før hun skal sove på dagen, så da får jeg tømt meg ;o)). Har fortsatt masse melk.

Lykke til:o))

Skrevet

Gutten min er og puppefrelst, og har aldri gitt tegn til nedrapping, verken dag eller natt, snarere tvert imot!!

Var heller ikke begeistret for fast føde da jeg introduserte ved 6mnd, så jeg kunne ikke gi pupp i forkant av mat, og måtte drøye en god time etter, så han spiste seg mett på mat!

Nå i ettertid har dette justert seg helt greit! Jeg kan amme både før og etter mat, uten at det går ut over apetitten på fast føde. Har sikkert noe med at han er eldre og trenger mye mat (10mnd).

Uansett, begynte i bhg for en mnd siden, og jeg tenkte jo mye på dette med nedrapping. På det tidspunkt spiste han 6 pupp om dagen. Prøvde å ta fra han et og et måltid, men ungen var jo ikke værende i hus med da! Så jeg gav han pupp for husfreden!

"Nedrappingen" gikk jo helt naturlig av seg selv etter bhg-start. Jeg var jo ikke der, dermed ingen pupp! Vi ammer (dier) imidlertid like mye, måltidene har bare forflyttet seg.

Eks. Pupp to ganger før bhg, kl. 06 og 08, pupp etter bhg 14, 1630, 19. (Sånn ca. I helgene blir det et par ekstra måltid:)

Ble hun 11mnd v bhg-start? Amming morgen, ettermiddag og kveld er tilstrekkelig, jeg hadde ikke gitt mme.. Bare 1mnd til melk kan introduseres, dessuten drikker hun sikkert vann? Plutselig løsner det angående mat:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...