Gå til innhold

Til alle dere med fødselsangst

Anbefalte innlegg

Jeg er bare innom og titter av nysgjerrighet, og føler jeg bare må si noe:

Det er ikke slik at alle som har lette fødsler selv tror at det er sånn for alle andre. Jeg har selv lette fødsler (så langt ihvertfall) og føler meg utrolig priviligert som har det på den måten, men jeg har STOR respekt for dere som har fødselsangst.

Jeg skjønner at det er høyst reellt. Jeg forstår at dere har behov for å snakke med andre som føler det slik som dere. Om jeg skulle begynne å legge ut om hvordan mine fødsler er og hvorfor de er lette så hjelper ikke det noen av dere.

Jeg vil likevel driste meg til å komme med en anbefaling om å lytte til hverandre, og støtte hverandre - men uten å skremme hverandre mer... De aller fleste innleggene jeg har sett dreier seg om nettopp det - å be om forståelse og anerkjennelse fra andre i samme situasjon, men å prøve å "bevise" med statistikk at det er farlig å føde hjelper ingen...

Jeg håper virkelig at dere alle sammen kan få - om ikke bukt med fødselsangsten - så ihvertfall en følelse av kontroll og bestemmelsesrett før dere skal føde - slik at fødselen blir en mindre skremmende opplevelse enn dere er redde for at den skal bli.

Jeg tror det er viktig at dere med fødselsangst snakker sammen og hjelper hverandre, og jeg skriver som sagt dette for å fortelle at dere får respekt og anerkjennelse også av folk som ikke har fødselsangst selv - jeg kan aldri sette meg inn i hvordan dere har det, men jeg kan forstå AT dere har det slik.

Lykke til videre med svangerskap og fødsel - enten det blir keisersnitt eller vaginalt - og lykke til med baby og barseltid. Ta vare på dere selv og vær flinke til å gi beskjed om hva som er riktig for dere.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140693779-til-alle-dere-med-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og da mente jeg å si at de aller fleste innleggene dreier seg om å få forståelse og anerkjennelse for følelsene sine - IKKE om å skremme andre - men jeg har sett noen få som skremmer også, og det er de jeg henvender meg til...

Takk for fine tanker - hvor godt det ville vært hvis flere uten fødselsangst hadde hatt slik forståelse for det.

Men jeg må si en ting:

Du har rett i at det er enkelte som ´nører opp´under angsten ved å komme med skrekk-ekemplarer og statistikk. Men det er tross alt en måte å berbeide angsten på, det å få ut de fryktelige tankene, sette ord på dem, få orden i et lamslått hode. Kanskje enkelte har vanskelig for å bestemme seg for hvilken fødsel er best for dem (ks vs vaginel) og for meg hjalp det med sånne harde fakta. Husk: vaginal fødsel er ikke på død og liv målet for alle. Enkelte trenger faktisk hjelp til å ´tørre´å be om ks i et samfunn der ks er betraktet som et nederlag.

Men som sagt, du har skjønt at fødselsangst krever fagfolk og forståelse :) Takk!

• 6 måneder senere...

Jeg er ny her på forumet og synes det er bra det finnes et sted hvor man kan lese om andres tanker rundt ting man selv tenker på. Selv har jeg også dessverre også fødselsangst. Det skyldes stygge seksuelle misbruk som barn som varte over mange år. Jeg trodde ikke det å bli gravid skulle være noe problem. Jeg og mannen min prøvde i lang tid å bli gravide. Og lykken var stor da testen var positiv. At jeg fikk så sterke phsykiske reaksjoner som depresjon og angst i forbinnelse med denne graviditeten kunne jeg aldri tenkt meg. Og jeg som alltid har ønsket meg mange barn. Elsker barn . Sykehuset jeg skal føde på er helt topp. Jeg forklarte hvordan jeg hadde det. De mente at keisersnitt var det beste for meg. Og jeg tror de har rett. Etter at det ble bestemt nyter jeg hver enste dag som gravid. Skulle selvsagt ønske at jeg kunne klare naturlig fødsel men er ikke mulig, jeg blir helt gal og mister all kontroll bare ved tanken.

Nå elsker jeg og være gravid og kjenne det lille underet mitt sparke i magen, mye hver eneste dag!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...