M ♥ ♂-2010 Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Har dere et godt middagstips på lager?? Gjerne litt sunt og godt:) Jeg har ett - nesten som lapskaus da: Koke poteter, kålrot og kjøttbuljong. Putte i gulrot, purre og alskens grønnsaker som passer seg, i tillegg til kjøttpudding/medisterkaker/farsekaker/pølser oppi og la det surre til hakket før det blir grøt-smørje:-) Høres kanskje ikke så delikat ut, men smaker nydelig med flatbrød til! :-)
2010 Mammaen Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Har ikke en oppskrift, men har noen generelle tips til næringsrik og variert kost. Utrolig viktig at det er variert, sånn at vi får i oss alt det vi trenger. Spiser ikke middag uten at det er mye grønnsaker i eller til retten (gjerne 3-4 ulike typer). Hvis det ikke går tar jeg salat til. Spiser ikke mat som ikke "gjør noe for meg" eks. pølser. Prøver å kutte helt ut ferdigretter som frossenpizza og annet helfabrikata. I dette er det som oftest alt for lite vitaminer, og alt for mye salt. Drikker ikke melk, så er ikke redd for å bruke ost, eller en skvett fløte i maten. Bruker fullkornpasta og fullkornris. Spiser mye rent kjøtt som kylling, magert svinekjøtt el lign. Skal jeg ha kjøttdeig bruker jeg heller karbonadedeig som er mye bedre. Steker ikke maten i margarin (kun olje). Prøver å spise en del fisk. Klarer man det 2-3 dager i uken er ikke noe bedre enn det (det gjør ikke jeg, men kompenserer med sardiner, makrell i tomat etc på brødknekkebrød). Jeg er ikke ekstrem på noen måte, men jeg klarer ikke å tenke på at barnet mitt skal bli "bygget" av dårlig og usunn mat. Tenk at i første semester dannes hele nervesystemet til barnet og alle organer! Jeg har ikke samvittighet til å dytte i meg masse dritt akkurat nå, og derfor smaker det heller ikke godt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå