Gå til innhold

Drikker ditt barn melk og biola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det kan bli for mye Biola, men generelt skal de ikke ha mye melk, da snakker jeg om 7-8-9 dl til dagen fordi det kan fortrenge jernopptaket i maten. I forhold til kalsiumopptak trenger de 2 dl til dagen, men de får også kalsium i f.eks ost. Biola er bra for fordøyelsen.

Mine drikker mest melk fordi vi sjelden har Biola.

Det er mer sukker i det hvis de ikke får naturell, vet ikke om det kan være skadelig for tennene. Prøv å google på tannlegeforeningen, vil tro at du finner svar der, evt på sosial- og helsedirektoratet.

Kan du legge ut svaret her?

Annonse

Eldste drikk 1-2 glas melk for dagen (sikkert litt meir når han er i bhg). Kjøper aldri biola.

Lille tåler ikkje melk og får det sjølvsagt ikkje :o) Det er ingen regel som seier at barn MÅ drikke melk, så om guten din drikker biola og får i seg litt melkeprodukt (yoghurt, ost) gjer det ikkje noko om han ikkje drikk vanleg melk.

Mine er ikke så interessert i melk så da har ikke jeg pushet. De får nok kalsium gjennom ost og yoghurt, og jeg bruker jo melk, eller andre meieriprodukter, innimellom når jeg lager mat.

Drikker ikke melk selv, ser på kumelk som kalvemat, men de skal få melk å drikke dersom de ytrer ønske om det noengang. Far drikker melk så vi har det som regel i hus.

Biola synes jeg er greit, omtrent et glass om dagen, pga mageregulerende bakterier tilsatt.

Annonse

Min drikker melk, men ikke biola. Når han bodde hos meg hadde jeg regel mot at yoghurt ikke skulle spises senere enn 2 timer før tannpuss og etter melk fikk han vann. Grunnen var at tannlegen fortalte at melk og spesielt yoghurt sammen med tannkrem skadet tennene ekstra mye. Det var som syre for tennene.

Googlet litt og fant dette: Tennene bør ikke børstes umiddelbart etter syrepåvirkning, fordi emaljen blir mykere og letter slites ned. Drikk vann og vent en halvtime med å pusse tenner.

Yoghurt er laget av melk og melkesyrebakterier.

Så jeg har nok vært litt vel påpasselig når jeg har ventet 2 timer med yoghurten, men heller safe than sorry ;)

Bare hyggelig, men dette gjelder jo ikke bare melk/yoghurt men alle former for syre, som juice, brus osv. Så man har jo en del å passe på sånn rett før tannpussen. Må innrømme at jeg nok har vært veldig påpasselig med yoghurten fordi det var det tannlegen påpekte den gangene, men har liksom aldri tenkt over juicen på samme måten :P

Men når jeg tenker på det nå så dukker det jo stadig opp mer syrebaserte ting som unger ofte får like før tannpussen....huff hehehe

jaja, gjelder vel å tenke at hittil har det vært null hull og håpe det fortsetter slik ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...