Gå til innhold

Spørsmål om dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hva fikk barnet ditt i dåpsgave fra dere som foreldre?

- Hvordan så dine bordkort ut? (jeg er så lite kreativ)

- Vi har valgt fire faddere. Men jeg har selv veldig lyst å bære barnet opp kirkegulvet. Er dette veldig unormalt og spesielt? Selv har jeg aldri sett noen foreldre som har har gjort det.

- Mangen spør va vi ønsker som gave til jenta vår. Hva kan være greit å ønske seg når jenta er blitt 3 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha dåp neste søndag, og her er absolutt ikke alt klart, men kan svare deg på hva vi har tenkt til i allefall.

Jeg vil samle på sølvtøy til lillemor, og tenkte å gi en skje fra oss som start på dette. Jeg tror vi kommer til å vente med gravering, i tilfelle noen andre gir samme (flere som vet vi skal samle på denne serien) og da kan man evt bytte.

Har ikke laget bordkort enda. Men tror jeg skal ha lyserosa papir og skrive med gull eller sølv-penn og tegne en liten blomst på. Enkelt og greit. Vi har helt rosa servietter med blomster-mønster i, så da står det i stil.

Hos oss skal en av fadderne (min søster) bære henne. Hun har hatt ønske om å være fadder hele livet, tror jeg. Og skulle være fadder for en liten fetter som døde bare noen dager gammel. Så tror det betyr mer for henne enn for meg. Men vet om flere foreldre som har båret selv, så gjør det hvis du har lyst. Det er ikke uvanlig lengre.

Synes gaveønsker er vanskelig, men vi har sagt sølvtøy og penger til hennes sparekonto (er mest mannen min som ønsker de pengene til henne....). Men det er jo flott med eventyr-bøker og sang-bøker. Eller hvis du ønsker bunad for jenta og mangler sølje kan du ønske dette. Vi får låne barnesølje, og vet jo ikke hva slags bunad hun skal ha når hun blir eldre, så det droppet vi.

Lykke til.

Skrevet

Barnet vårt fikk ikke dåpsgave av oss. Han fikk selskapet som jo kostet en del, og innbrakte mange gaver fra gjestene hans. Selv om han ikke hadde noe glede av det der og da... Og så fikk han et dåpskort med noen fine ord og tanker fra mamma og pappa.

Jeg eier heller ikke kreativitet, men fikk noen jeg kjenner til å lage bordkort. Hun tredde perler i forskjellige blåfarger på ståltråd og festet i øverste hjørnene på en tilklippet bit av farget kartong. Skrev navn på kartongbiten og festet en liten "baby" på kanten av ståltråden. Så ble ståltråden snurret litt slik at bordkortet ble som en "kleshenger" som hang fra kanten på glasset på hver kuvert. Vanskelig å beskrive, men det var ganske fint.

Vi hadde også fire faddere, hvorav min søster bar sønnen vår til dåpen, siden jeg ønsket det slik. Det var ett dåpsbarn til den dagen, og der var det mora som bar han selv. Ikke noe rart i det. De hadde også fire faddere i tillegg.

Vi ønsket oss først og fremst penger til sønnen vår. Og bøker.

Ønsket at han ikke skulle få masse sølvplett-greier (sparebøsser, min første hårlokk boks osv) og det fikk han ikke heller. Derimot fikk han bl.a flere barneserviser, kjempefine eventyr-og sangbøker, sportsvogn/reisetrille, barnebestikk i sølv, fotoalbum og dåpsramme.

Vet andre som har ønsket seg tripp trapp stol og voksipose etc. Hvis dere liker det så er det jo mange som ønsker smykker og søljer til jenter.

Skrevet

Jeg bar gutten vår selv, og det var flere som gjorde det samme:)

Vi ga han et gavesett med fotoalbum til å ha dåpsbilder i, og en sånn rull for å ha dåpsattesten i (med gravering), og så ga vi han penger i tillegg.

Når det gjelder bordkort kjøpte jeg helt enkle på tilbords tror jeg det var, men pynta jo ellers på bordet da :)

Skrevet

Jenta vår fikk ikke noen gave på dagen. Hun fikk selskap, og eventuelt setter vi inn litt penger på konto til henne, men har egentlig ikke tenkt så mye på det.

Vi hadde ikke bordkort. Ville ha en uformell stemning, så hadde småretter og folk kunne sette seg hvor de ville. Bordene var dekket pent uansett, da, men uten bordkort.

Jeg bar henne til dåpen selv. I vår kirke ble alle dåpsbarna båret av en av sine foreldre, som var de eneste som deltok i prosesjonen opp kirkegulvet (vi ble også spurt på forhånd hvem av oss som skulle bære, mamma eller pappa). Fadderene kom bare opp til selve dåpen.

Vi hadde heller ingen ønskeliste til dåpen, men fikk mange flotte ting. Bøker, brio leker, sånne sett med skål og asjett, sangkort, sølvmykker, sølje, etui til dåpsattest, sølvkopp og skje, penger på konto etc.

Skrevet

Vi ga faktisk heller ingenting til vårt dåpsbarn, og når jeg leste her at et foreldrepar hadde gitt et dåpskort, fikk jeg så vondt inni meg, for hun fikk ikke engang det av oss!:( Jeg angrer noe sykt, og har nesten lyst å gå og kjøpe en ting til henne nå, selvom det er mange måneder siden hun ble døpt. Hehe.. Hun har endel smykker, og jeg har lyst å kjøpe et søtt smykkeskrin til henne. Og ikke minst, kjøpe et kort til henne! Tenk når hun blir eldre og skal se gjennom dåpskortene sine, så ser hun ikke et fra sine egne foreldre? Stakkars..:(

Følte meg plutselig ganske hjerteløs nå jeg.. Huff..

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :) Likte tipset om kleshenger-bordkort. Tror jeg vil prøve det!

Til deg Lydias engel. Jeg syns ikke du skal føle deg hjerteløs. Du har jo stellt i stand dåp til barnet ditt. Det er jo en gave i seg selv. Dessuten gir du barnet ditt mat, kjærlighet og stell hver dag. Det er den største gaven i verden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...