Gå til innhold

noen som har kjørt nedover europa her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er lenge siden, men vi kjørte ned til nord italia. Den beste ferien jeg har hatt med masse opplevelser. Den gang var jeg 16 og dro med lillebror og foreldrene mine, så utgangspunktet var egentlig ikke så veldig bra (den gang), men så feil kan man ta! Vi kjørte til sverige, tok ferja over til tyskland, så videre nedover til luxembuorg, sveits osv. Kjørte OVER alpene (ikke gjennom tunellene da ser man lite, og det var helt fantastisk!

Tok også en svipptur innom frankrike.- Nord italia kan virkelig anbefales, vi var i Bibione, leide hus/leilighet der i et ferie kompleks.

Eneste jeg kunne vært foruten var Venezia, møkkete, varmt og oppskrytt.

Vet ikke hva prislappen ble på, men vi sov på Novotel hele veien ned, der kan man bestille pakke, og behøver ikke si hvilket hotell på forhånd. Novotel er nedover i hele Europa. En slik tur er neppe billigere enn å reise med fly, husk på bensin og veiavgifter, men for en opplevelse!

Vi skal nedover igjen, denne gang med mann og barn.

Har gjort det mange ganger, det er de beste feriene. Vært i de fleste europeiske land, også Øst-Europa. Ikke bestilt overnatting. Det er morsomt, men dyrt. Husk visum god tid i forveien hvis dere skal til Russland mm. Ikke legg opp for ambisiøse dagsetapper, det kan fort bli for mye kjøring. Legg gjerne opp til noen lange stopp opp mot en uke på samme sted, i stedet for nytt land hver dag.

De siste gangene jeg dro, var vi borte 4 uker, ca to uker på turen nedover til Kroatia, og 2 uker på fast sted der, så kjøre hjem mer eller mindre non-stop. Men da kjørte vi jo ikke strake veien, men sikk-sakket oss gjennom Øst-Europa.

For et par år siden dro vi til Bretagne i Frankrike med vår lille på 20 måneder. Tok først Kiel-ferja, så en overnatting på veien. Men det var altfor langt å kjøre for lille, og da skulle vi jo bare komme fort frem (hadde leid sommerhus). Til Italia ville jeg nok regnet en uke for en behagelig tur med mange og lange stopp, eller to dager med bare peise-på-kjøring. Kommer jo også an på om du mener nord eller sør i Italia, det er et langt land. Til bryllupsreise ville jeg kanskje valgt noe mer avslappende enn bilferie hele veien, f.eks. fly billig med Ryanair til Bergamo (Milano) og leie bil der. Eller til Nice, billigere å leie bil der, og bare en halvtime å kjøre til Italia. Det trenger ikke bli mye dyrere enn å kjøre egen bil, i hvert fall ikke hvis man tar Kiel-ferja, noe som anbefales.

Ta en titt på Via Michelin eller tilsvarende ruteplanleggere, da ser hvor lang tid som regnes på ulike strekninger ( i praksis blir det alltid mer pga stopp, kø osv.)

Mine foreldre gjorde dette for 2-3 år siden. Jeg er litt eldre en mine søksen, så det var bare jeg som ikke var med. Men en ting jeg fikk med meg var dette å ha en god bil!! For skal love deg kilometerene ruller nedover ;) Måler her var Italia, men vi har familie i Tyskland, sov på Danskebåten og kjørte direkte Tyskland, sov der ei uke så til en plass vi hadde bestillt i nord Italia, ved Gardasjøen.

Annonse

Jeg har vært med flere ganger og det er en opplevelse for livet =)

En får med seg akkurat det en vil, akkurat så masse en vil og kan planlegge turen underveis om en ombestemmer seg på veien.

Første året tok vi båten fra Kr. sand til Hirtshals og kjørte til Luxemborg. Dagen etter kjørte vi fra Luxemborg og til Spania, ikke så langt sør i landet. Vi var godt 2 uker på et leilighetshotell og brukte 1 uke på hjemturen. Da var vi i mange land. Og kjørte småveiene til i var langt oppi Tyskland.

3 ganger har bf og jeg kjørt nedover (uten barn.) Da har vi reist til Italia og Kroatia. Kroatia er et land jeg varmt kan anbefale, men det er blitt dyrt.

Når vi har kjørt ned alene har det gått ca 20-24 timer i ren kjøring.

Siste gang sov vi bare i bilen et par timer før vi kjørte videre, målet var Kroatia, ikke fin tur ned.

Jeg vil anbefale å ha a/c eller klima i bilen, en kjølebag som kan kobles på sigarettenneren, og alltid fyllt med drikke.

Aldri la tanken bli tommere enn 1/4. Plutselig kommer du borti kø som står i timesvis. Da går literne fort!

¨Vet at det ikke blir noe billigere enn å fly, men problemet er at ingen av oss er så veldig fan av å fly så da tenkte vi at dette kunne vært noe + at som 'moota m storesøster&lillebror' sier så kan man jo få med seg det en vil underveis osv. Takk for fine svar. Blir til at vi gjør dette ja=))

Vi har ofte kjørt til og fra sør Tyskland.

uten barn og da vi jo ikke er på biltur men har et mål å komme frem til, pleier vi å kjøe i ett fra sør til nord Tyskland, eventuelt helt til Nord Danmark, (men vi er vant til tyske autobaner og farten der da..) overnatter der og så tar fergen til kristiansand, overnatter noen timers kjøretur mot retning vestlandet på et hotell, og kjører dagen etter over fjellet.

For min del er veien mellom sør og vestlandet eller vestlandet og østlandet verst fordi det er så dårlige veier.

Hvis dere vil ta det litt mer med ro, anbefaler jeg overnatning i Flensburg (3 timer ca fra nord Danmark å kjøre)eventuelt Hamburg og tilbringe noen dager der. Hamburg er en veldig fin by med masse sightseeing å gjøre.

.Deretter kommer det jo an på hvor dere vil i Europa, men kjøretiden med korte stopp fra Hamburg til Muenchen er ca 9 timer uten kø.

Fra Muenchen til italia, Gardersjøen er det hmm ca 5 timer tror jeg, men da ville jeg ikke kjørt autoban, men tatt turen over fjellet og passene (på vår/sommers tid) Fantastisk utsikt.. men det betyr at dere må like å kjøre sånne smale og bratte veier..

Frankrike er fint å kjøre i også, gode veier, bra hastighet om enn litt langsomt for oss som er vant til Tyskland og til dels fri fart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...