Gå til innhold

9+4 eller 10 svangerskapsuke? forvirret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i dag 9+4, men når jeg logger meg inn her så står det at jeg er i 10 svangerskapsuke. Sier man da 9 uker på vei eller 10 uker på vei? blir forvirret jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du er inne i den 10. uka di nå. Så det er riktig å si 10 uker på vei. (Hvis du tenker på når du skal fortelle det til omverdenen, at du vil det skal ha gått 12 uker, så forteller du det når du er i uke 13, det vil si 12 +.)

Skrevet

jo men så tenker jeg at jeg er jo i uke 9 helt til 9+6. Dager etter er jeg da uke ti!? Så når jeg leser i svangerskapsboken om fosterest utvikling skal jeg da lese uke ti? da har jeg lest meg en uke etter hele veien da?

Skrevet

9+1, 9+2 osv, fram til 9+6 er det som kalles uke 10. 10+1, 10+2 osv er uke 11. Du er altså inne i uke ti, hvis du skjønner.. Er ikke helt enkelt det her...

Skrevet

uke 1 (den første) er jo 0+0 til og med 1+0, du kan jo ikke begynne på minus :)

derfor er du inne i din tiende uke når du er 9+4, mens når du er 10+0 er 10 fullgåtte uker og iferd med å gå inn i din ellevte uke.

skjønner?

det er forskjell på å være i tiende (10.) uke og ha gått ti (10) uker :)

samme som at vi nå er i det tjueførste århundre...

Skrevet

Når du er i uke 9+4 heter det er du har 9+4 fullggåtte uker, dvs at du er i din 10ende svangerskapsuke. Jeg er 9+2, men sier at jeg er 10 uker på vei.. om det er rett må gudene vite!! Vanskelig:)

Skrevet

Jeg har også vært forvirret av dette, det er fordi jeg sjekket terminen på babyverden først og der opererer de annerledes, der står det uke 9 helt til du er 9+6. Jeg løser det med å si hvor mange uke+ dager jeg er. Nå har jeg bare fortalt det til de nærmeste da, til andre kan det hende jeg bruker den terminologien her...uansett gleder meg til man er over i 2 trimester!

Skrevet

Da kan jeg si at jeg er 11 uker på vei steden for 10 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...