Gå til innhold

ks på riksen (laaaangt) samme som 3 trimester og skravle.

Anbefalte innlegg

ja, gleder meg, men har også begyntt å grue meg for at de skal være negative. men sånne følelser hører vel med til denne prosessen. hehe.

fikk faktisk mannen min til å skrive ned noen tanker i går, noen han valgte selv, og noen jeg måtte "hjelpe" litt med.

men han skrev med sine egene ord og han selv var ikke fornøyd før han sikk skrevet en hel side (imponert og veldig overrasket).

Selvfølgelig håndskrift, men d er jo mye fordiom.

så nå har vi til sammen en "bok" på 14 sider som jeg har skrevet og ha ene siden da ;-) det viser vel at dette er gjennomtenkt?

er noen mndr siden jeg skrev der sist, så tenkte å friske litt opp i fakta opplysningene mine og sånn før samtalen :-)

jeg er heller ikke redd sykehus, elsker faktisk å gå på besøk til folk på sykehus (sær "hobby", jeg vet, hehe).

men d er noe med at jeg liker ikke å bli igjen steder alene. når alle går hjem å har d sååå koselig, selv om jeg jo egentlig vet at d ikke er noe mer koselig hjemme.

så nå at de hadde fått barselhotell på elverum, så kanskje jeg får lurt meg inn der? elsker jo hotell :-) og der har jeg jo tv o.l. for regner med jeg ikke får komme hjem med en gang.

ja, gjett om vi kommer til å savne de da, men da blir d jo enda gøyere å endelig få komme hjem :-)

angående amming leste jeg faktisk på en sånn faktaside om ks i går at d ofte gikk en dag ekstra før melken kom i gang i forhold til ved vanlig fødsel.

om dette er fordi vi blir operert (smertelindring) eller om d er fordi kroppen ikke helt har skjønnt at vi har født vet jeg ikke.

men om d er pga operasjon og smertelindring så har jo både meg og deg vært igjennom den etter fødselen vår, og jeg hadde iallefall ingen problem med melken.

husker i forrige svangerskap at d var ei på babyverden som hadde fårr beskjed av jordmor om at ho kunne begynne å pumpe seg noen uker før fødselen for å få igang systemet. (men igjen, dette tror jeg kan trigge til rier og d vil jo ikke vi som skal ha ks ha).

eller så kan man rulle bryst vortene i hånden og sånne ting man gjør før man håndmelker, men jeg klarte aldri håndmelke sist så. hehe.

sist hadde jeg melk til 2-3 unger, så jeg er egentlig ikke så bekymret for den biten. selv om d kan forandre seg fra unge til unge.

men om broduksjonen bare er ett døgn forsinket så er jo ikke det sååå farlig da, da regner jeg med den blir som den ville blitt ved vaginal fødsel etter dette døgnet.

åyh, dette ble langt innlegg. hehe.

Fortsetter under...

ååååh, nå lettet hjertet mitt seg.

mannen ringte poliklinikken i dag for å få bekreftet at vi skal på samtale neste uke siden vi enda ikke har fått brev i posten (bestillte timen via tlf).

sa han skulle spørre om d var jordmor eller lege vi skulle til og hva ho/han het.

han klarte jo spørre om navn men ikke om d var lege eller jordmor.

så jeg har lett i hele dag på nettet (ja vet, litt stalker symptomer, men er så nærvøs, og vil helst til lege med en gang). fant jo ingen ting om noe jordmor eller lege ved det navnet (spesiellt etternavn og sambo var ikke helt sikker på hva d var heller).

men nå kom jeg tilfeldigvis over ett diskusjonsforum om noen som skulle til samtale med ho (i 2007, men men) og de sa ho var kjempe snill, var lege, så da slipper jeg jordmorsamtaler først.

var visst sååå grei og medmenneskelig, og ho som var på samtale hadde fått innvilget ks før ho kom til samtalen pga ho hadde lest jornalen hennes. legen ho var til noen uker før hadde NEKTET ho ks for alt d var vært. så nå er jeg bar SÅÅÅÅÅÅ glad å lettet :-D

å så bra!!!!! :-) hurra!!! nå ble jeg lettet på dine vegne. :-)

tenk så deilig om du hadde fått det innvilget uten noe problem og i tillegg før du kommer inn!!! drømmer om et sånn utfall her hos meg også. å slippe å bli så frustrert at tårene triller, slippe den vonde klumpen i magen, følelsen av å være sytete og feig. rett og slett bare slippe alle vonde tanker og følelser.

er veldig spent på samtalen nå, men prøver å ikke tenke for mye på det. det som gjør meg mest engstelig er frykten for at jeg kommer til å føle meg sytete. jeg hater den følelsen!

ja jeg ble utrolig lettet når jeg leste om henne :-)

jeg tenker på samtalen nesten hele tiden jeg altså, er ikke lett å la vær.

vi får krysse fingrene for at du får en like snill lege som det virker som jeg har fått :-)

men vi må nok gru-glede oss en uke til begge to. hehe.

jeg prøvde å få byttet til meg en tidligere tid i dag jeg. :-) men det var så fullt at det ikke gikk desverre. kunne dratt i dag jeg. :-)

det er litt rart, men etter som tiden har gått siden den forrige samtalen og jeg har fått lettet hjertet mitt til kjæresten, noen venninner, mamma og dere her inne, så føler jeg meg mye sterkere og mere motivert til samtalen den 8. akkurat nå gruer jeg meg ikke (det kan endre seg fort!) og ser bare veldig frem til å få det gjort.

håper den gode følelsen holder seg. :-)

hehe, ja jeg hadde også kjempe lyst til å bytte til meg en tidligere time, men d er vel ikke plass her heller. men men. nå kommer kanskje mamma og de hit i morgen og blir til søndag, og da er d jo bare to dager igjen. d klarer jeg. hehe.

sitter faktisk med samme følelse som deg. gruer meg ikke, gleder meg mest. eneste grunnen til jeg "gruer" meg er fordi jeg er så redd for hva svaret blir, om jeg får ks eller ikke. er sikkert bare tullette av meg. hehe.

bra det har hjulpet deg å snakke om det.

har faktisk merket de siste dagene at jeg desverre enda er i en liten/stor fornektelse enda. hjernen min er fast bestemt på at jeg hadde en super fødsel. selv om jeg innerst inne vet d ikke var det, merker jo d når jeg snakker om det. hmmm, tulle hjerne altså.

Annonse

ja, tiden går fort når man har besøk. :-) heldig du er. jeg er alene hele uken , samboeren min er på reise og har med bilen. bekkenet er såpass slarkete og vondt at jeg holder meg mest hjemme og bhg er stengt pga høstferien. det går egentlig ganske geit, selv omdet er litt kjedelig og intenst med en liten en hejmme hele dagen. stakkars liten, kommer seg jo ikke noe særlig utenfor døren med meg for tiden. tipper hun kommer til å ha det utrolig fint i bhg på mandag!! :-)

jeg er i uke 33 nå og er helt skutt! jeg er trøtt hele tiden, det eneste jeg vil er å sove, sove, sove. har null energi.... uff, blir så sliten av det.

hvordan er formen din for tiden?

mhp på hjernen din som "insisterer" på at fødselen var bra, så er det nok en kraftig forsvarsmekanisme som er satt i gang. og det er ikke alltid så dumt da. du har jo konfrontert deg selv med opplevelsen og er i full gang med å forsikre deg og din mann mot en liknende opplevelse igjen. du har tatt det alvorlig og har dykket ned i følelsene rundt det. når du nå får ks (jeg håper og tror at du vil få det innvilget) så gjør det jo ikke noe om du gir litt etter og blir sittende med en god følese for første fødselen. ikke misforstå meg, jeg mener ikke at illusjoner og selvbedrag er godt, men det er jo ikke nødvendig å plage seg selv og skape dårlige minner, når hjernen har greid å få det til noe positivt... skjønner du hva jeg mener?

ja, skjønner hva du mener :-) er jo bedre å ha en god opplevelse enn å bli plaget gang på gang av at man er helt skytt og lei seg pga tidligere fødselsoplevelser.

jeg også har jenten min hjemme om dagen, blir lite ute på oss også, men prøver å komme meg ut en time eller mer om dagen, selv om ikke d altid går.

vi har jo barnehage til ho.

men tar en halv time å kjøre dit og en halv time hjem. d blir jo to timer på henting og levering. jeg orker ikke d, så vi har sagt opp, men er to mndr opsigelse. men orker ikke ha ho der mer enn noen dager i uken i barnehagen.

ho stor trives der, d er litt "dumt" for da får jeg dårlig samvittighet for å ta ho ut. men er alt for langt å kjøre når jeg bare går hjemme.

får søke ny barnehage her.

formen min er veldig bra denne gangen, sist var jeg bare trøtt og elendig. men merker jeg er veldig tiltaksløs om dagen, så d kommer nok mer her å.

er du komt til uke 33 alt du :-) jeg er bare 26 (i morgen) men er kansje greiest siden jeg ikke har fått invilget ks enda :-)

når er din termin? var d november? mener du kanskje har sagt d før :-)

mulig dette ble vanskelig å lese, da det er fullt hus og snakk her. hehe.

håper nå du får tiden til å gå uten sambo hjemme, kjedelig å gå hjemme alene hele dagen, og ikke minst tungt.

hei hei.

da var jeg tilbake fra samtale og på internett :-)

sitter egentlig igjen med litt blandede følelser ;-)

gikk veldig bra.

værdens hyggeligste lege, kjempe flink og forklarte alt som hadde skjedd under min forrige fødsel på en veldig fin måte.

snakket ikke så masse om keisersnitt.

siden ho ville jeg skulle gå til jordmor før jeg bestemte meg helt. siden jeg bare var i uke 26 hadde vi GOD tid på å bestemme oss for keisersnitt. ho var mer opptatt av at jeg skulle få snakke med noen om alt det innestengte av følelser osv.

men ho snakket litt om ks. sa at siden jeg var plaget med luft lekasje så anbefalte de i grunn ks, men at om jeg ønsket vaginal fødsel så skulle de gjøre alt for at den ble super for meg. men som sagt, først jordmor timer, og tilbake til ho om 4-6 uker for å bestemme oss for forløsning.

fikk tilogmed ultralyd der vi fikk se lille prinsen, som ligger akkurat på gjennomsnittet av hvor stor han skal være nå. lå forresten en stor boks med gull-kondomer under ul-maskinen. litt i seneste laget å dele ut sånne ;-) hehe.

når vi skulle ta ul så fikk ho se arret jeg har på magen etter at jeg opererte blindtarmen når jeg var 13. og da lurte ho på om blindtarmen hadde sprukket og hvor masse verk jeg hadde i magen (første legen som har skjønnt at den har sprukket osv, så d tyder på at ho er knall flink, iallefall virker d sånn).

tror ho angret litt på at ho hadde nevnt at de anbefalte ks, for d anbefalte ho ikke lengre siden jeg har ganske sikkert sammenvokste organger i magen etter forrige operasjon. og da vil d bli ett problem, ikke nå, men om jeg da senere får f.eks. en cyste på eggstokken som må opereres. da er d dumt om jeg har hatt ks også i tillegg til d andre arret. så ho anbefalte meg å gå hjem å tenke grundig igjennom om jeg virkelig ville ha ks.

men jeg SKAL ha ks. som sagt, de anbefalte jo egentlig d i min stuasjon. skulle jeg senere få en cyste så får jeg heller dø på operasjonsbordet. (kreft er farlig :-P) men legene blir jo flinkere, og d kan jo for alt vi vet hende d er lettere å perere senere, og d kan også hende jeg aldri får en cyste. risikerer ikke underlivet mitt igjen.

og så fortalte legen meg hvordan de syr igjen underlivet etter en ruptur, og etter å ha hørt hvordan d foregår ble jeg fast bestemt på ks. kommer ALDRI til å la de få sy meg en gang til der nede etter ruptur når jeg fikk beskjed om hvordand foregikk. hehe.

ellers var d ikke så masse vi snakket om tror jeg.

fikk time til jordmor allerede i morgen, så d var igrunn ganske imponerende. så jeg får opdatere mer i morgen.

den legen jeg var til var iallefall helt super, så får håpe du er like heldig i valg av lege.

jeg var forresten piss nærvøs når jeg satt å ventet på å komme inn, trodde jeg skulle bæsje på meg. haha.

skulle ønske jeg fikk godkjennt ks i dag. men virket jo VELDIG som d var jeg som bestemte om jeg ville ha d, så da regner jeg med jeg får d å. ho snakket jo om datoer eller at de tok ks i uke 38-39. så tror jeg får d innvilget. selv om ho ikke likte d gamle arret mitt. hehe.

bare si ifra om noe er uklart ellr om du lurer på noe :-)

hei hei.

da er jeg tilbake fra atter en samtale på elverum.

og er fortsatt like fornøyd med sykehuset :-)

fikk komme inn til en kjempe hyggelig jordmor.

hun tok seg god tid. å snakket og forklarte alt som sto i journalen min og leste igjennom alt jeg har skrevet ned av tanker.

ho kartla på den ene timen vi var inne hva som egentlig var "problemet" mitt. hva som liksom var galt med forrige fødsel osv.

d ho kom frem til var faktisk at både meg og mannen min begge to er veldig opptatt avå ha kontroll noe vi mistet totalt under forrige fødsel og i tillegg fikk kjeft for.

tenk at ho klarte d bare ved å lese tankene våre. mektig imponert.

mannen min var ikke med i dag, jeg tenkte han kunen få sove siden d er 4-6 uker til vi skal til legen igjen.

ho ville derimot veldig gjerne ha han med neste gang siden d var viktig vi begge fikk bearbeidet dette. fordi d vil bare koke seg mer og mer opp.

ho mente også d var naturen sin måte å "hjelpe" oss å få den familien vi ville på med at vi ble gravide nå. hadde vi ventet lenger ville det nok endt med at d bare ble prinsessen på oss (det tror jeg er d samme i din situasjon) ettersom fødselsopplevelsen blir "værre og værre" for vær dag man ikke får bearbeidet den.

jordmoren nevnte d samme som legen i går (husker ikke om jeg skrev d i går) at jeg etter fødselen burde tenke på å få ul av underlivet og mulig rekonstruksjon av gamle skader.

jeg skal bruke to uker på å tenke mye og lage tankekart. så skal jeg tilbake å snakke mer. da skal vi også ha samtaler oftere.

må bare si jeg er sååå positiv nå altså.

selv om jeg merker litt at jordmor prøver å arbeide mot en vaginal fødsel. men jeg har bestemt meg, så d blir d nok ikke. hehe.

men ho ville heller ikke snakke så masse om selve fødselen, men tiden frem mot fødselen. og forrige fødsel.

håper virkelig din samtale i morgen går like bra som mine to.

men du er jo liksom i andre enden av hva jeg er nå. du er jo i sluttfasen mens jeg er i startfasen :-)

masse lykke til :-D

hei hei. vi drar til samtalen nå om få minutter, har egentlig ikke tid til å skrive akkurat nå. ville bare gi litt livstegn fra meg, har vært litt distret og i dårlig form. skal skrive kommentar til det fine innlegget ditt mhp samtalen altså, ikke meningen å ha vært så fraværende. :-)

håper jeg får like god opplevelse som deg!!! :-)

ønsk meg lykke til!! :-)

hehe, det skjønner jeg :-D

håper samtalen har gått supert.

har tenkt masse på deg i dag.

skal gå å legge meg nå jeg, har vært i oslo i dag, så har såååå vondt i ryggen min, og så er bekkenet begynnt å skli ut :-S jeg som trodde jeg kanskje slapp d denne gangen siden formen har vært fin til nå :-)

Annonse

hurra hurra hurra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

da blir det ks på meg, mest sansynlig vis 18 nov!!!!! hurra hurra hurra!!!!! er så glad!!!!!

samtalen gikk kjempegreit. :-) legen hadde tydeligvis bestemt seg på forhånd at det var ok, for det var absolutt ingen diskusjon engang. veldig greit og veldig udramatisk. så det ble nesten et lite antiklimaks, om du skjønner... det tar ikke noe av gleden, men jeg hadde forventet å bli så lei meg at jeg kom til å gråte ol og at jeg kom til å måtte argumentere en masse. men så gikk det så greit!

jippi jippi jippi!!!

det er veldig bra at samtalene dine også har gått så bra. for en lettelse. :-) på riksen ville de ikke ta ks samtalen før i uke 34, så det kan være det blir rundt den tiden at du også får det endelig avgjort. det er lenge til, jeg vet det, men benytt deg bare av all den hjelpen og støtten du får tilbudt underveis. det kommer uansett til å gavne deg senere. du har masse å bearbeide du også.

jeg føler faktisk også at det jm din sa om det med å miste kontrollen, passer veldig for oss også.

vi er veldig glade i å ha kontrollen, både jeg og min kjære, og derfor tror jeg at en så vanvittig situasjon som det fødselen vår ble kan oppleves litt værre enn den kanskje til og med var.....?

nå skal jeg lese litt mere om ks og forbrede meg på det som kommer. :-)

hurra!!!

ååååh. så bra :-D

deilig å få bekreftet at man får ks altså :-)

kjenne rjeg nesten ble litt misunnelg. hehe. ikke d at jeg ikke tror jeg ikke får, for d tror jeg at jeg gjør etter å ha snakket med de.

men bare d å helt sikkert vite :-)

ja, i dag er jeg 27 uker på vei. ho skulle ha meg inn igjen om 4-6 uker. så d vil jo si når jeg er midt i uke 30-32. jeg klarer nok å vente til da :-D

er bar så overlykkelig over at de liksom skal ordne ALT her på elverum altså.

tilogmed etter ks/fødsel.

ja, skal ta med god til på samtalene, og så snaket ordentlig om alt. selv om jeg merker d er tungt.

har begynnt på tankekartet til jordmor, og nå ser jeg faktisk hva som er værst. jeg tenker at denne gutten er mannen sin baby. så meg og lille jenta kan kose oss og slik at jeg "slipper" få ut ungen. er j omannens jobb om d er hans baby?! forskrudd hele hue mitt, hehe. så ser jeg trenger samtaler.

kjempe deilig å høre at du fikk innvilget ks, da er d bare foritive ting fremover :-)

gratulerer med familiens første keiser ;-)

• 3 uker senere...

hei hei lillefoxen. :-)

det har tatt sin tid å få svart på det siste svaret ditt. :-)

nå har jeg fått den endelige datoen og det blir mandag 16 nov. det vil si at om 3 uker er jeg tobarnsmor!!! jippi!!!!

nå begynner jeg å bli veldig klar og oppe i alt dette med vaksine\ikke vaksine og svineinfluensa angsten, så er uroen min over dette med ks blitt satt i bakgrunnen må jeg si. lengter egentlig litt tilbake til tiden før alle disse bekymringene om vaksinen. har du bestemt deg?

og hvordan går det med deg? er du fremdeles fornøyd med samtalene, jm og sykehuset? har du fått noe endelig svar ennå?

håper du har det bra og at du føler deg trygg på de fagpersonene du har rundt deg.

:-)

samtalene har vært veldig greie. har bare hatt to. men da har jordmor søtti å forklart osv alt som skjedde sist og virkelig kartlagt angsten vår.

selvfølgelig prøver ho jo å få meg til vaginal fødsel. men jeg har sagt at d skjer ikke. hehe.er ferdig med samtalene hos henne nå. og d er igrunn deilig.

skal tilbake til legen den 17 november, så får vi se hva ho sier.

dagen etter du er blitt mor d. blir spennende. du må fortelle hvordan den opplevelsen blir :-D

skulle jo ønske å få vite d før. men som legen sa, jeg er enda "tidlig" i graviditeten.

angående vaksine så har jeg rett og slett ikke bestemt meg.

var veldig bestemt på ikke å ta den, men nå heller jeg frem og tilbake som en vaklende and. hehe. du da?

å jeg skjønner så godt ønsket om å få vite det så fort som mulig! jeg kjenner det at etter at legen sa at det ble ks og at vi bare kunne sette opp en dato, så har alle tanker roet seg ned og jeg slapper helt av. det er ubeskrivelig deilig! flott at du er så bestemt og sikker på valget ditt. bare lukk ørene for all vaginalfødsels propegandaen og fortsett å være sterk!

jeg var også veldig bestemt på ikke å ta den, og heller fremdeles mest i den retningen. men så er det dette med mini på snart to. skal\skal ikke få den? men vi tenker som så at skal en i familien ha den, så skal alle. nei, jeg synes ikke om dette og føler meg fryktelig usikker. vil jo bare det beste for oss alle....

ja sant d. grunnen til at jeg er så usikker er pga datteren min som du sier. og fordi de sier at om jeg tar vaksinen nå er mini i magen litt mer rustet mot d de første 6 mnd når han ikke får vaksinen. og d er jo greit.

men heller veldig mot nei fortsatt jeg å. vet jo ikke om denne vaksinen er ok å ta med tanke på langtids bivirkninger.

og så er jo denne pandemien ikke så ille som media vil ha den til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...