Gå til innhold

Legging/innsovning - trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på snart 3 mnd sovner KUN hvis vi bærer ham eller går tur i vogna, og hvis vi legger ham i senga i våken tilstand blir han kjempesint og gråter/skriker helt til vi tar ham opp igjen. Dette selv om han er kjempetrøtt.

Noen med erfaring som har tips til hvordan vi kan lære ham å sovne på egen hånd? Han tar ikke smokk. Jeg prøver å få ham til å ta smokken hver eneste dag i håp om at det skal hjelpe på leggingen, men han spytter den bare ut igjen. Har prøvd MAM, NUK, Avent og Skånesmokk (husker ikke merket).

Håper noen har tips! Har ikke lyst til å la ham ligge og gråte i sengen, det er i så fall siste forsøk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! vi hadde store problemer med lillegutt som er 11 uker nå og kjøpte en søvn bok, Karin Naphaug sin. her en en sove oppskift som vi prøvde, som fungerte for oss, vi fulgte ikke alt som står der, men noenlunde :)

håper det virker for deg, er verdt et forsøk iallefall :)

ha en fast leggeritual og legg barnet til en nokså fast tid hver kveld og gjør unna mating og kosing et annet sted enn der barnet skal sove slik at sengen og rommet forbindes med søvn, sørg for at spedbarnet har rapt, ha sengen i en krok og lag det trangt i hodeenden, legg gjerne barnet på et korthåret lammeskinn og ha det normalt mørkt og kjølig på rommet. vær vennlig men bestemt, sitt inne hos barnet, hold det eventuelt i hånden men en hånd og hold den andre på barnets bryst eller over halve ansiktet (ikke stryk da dette han virke stimulerende) og si "hysj" høyere enn barnegråten, slik at du overdøver barnets egen stemme. etterhverts som volumet blir lavere, blir også din "hysj" lavere. ikke gi deg før barnet har roet seg, og står der gjerne en liten stund før du forsiktig fjerner hånden samtidig som du ytrer en lav hysj-lyd. Stå gjerne ved sengen en liten stund slik at barnet ikke bråvåkner år du lister deg ut. Det tar 20-30min før barnet faller i dyp søvn, men det ikke alltid å være der så lenge. Her må man prøve seg fram.

Hvis skrikingen bare eskalerer og du føler du ikke klarer å roe barnet, er det lov å ta det opp, holde barnet tett inntil deg en stund til det har roet seg. men husk at det ikke bør være noe dulling eller "stakkars deg" i tonefallet eller kroppsspråket ditt, vær rolig og bestemt så barnet oppfatter hva du mener.

Legg barnet så ned i sengen igjen i våken tilstand og fortsett prosedyren med hysjing til barnet er sovnet. klarer du ikke å legge barnet ned og du velger å la barnet sovne i armene dine, så gjør det i starten. bare husk at barnet forventer den samme servicen neste gang hun våkner , så jo minde service du gir, desto fortere vil barnet lære å finne søven sin selv. Lag små delmål for deg selv ut fra ditt ståsted og hva du klarer å gjennomføre. Bestem deg for eksempel for at barnet ikke skal ut av rommet eller opp i foreldre sengen fra det legger seg for natten til du mener det er morgen.

Noter deg hvor lang tid det tar før barnet roer seg og hvor lenge du er hos barnet, og gradvis er du der i kortere og kortere tid for hver gang barnet våkner.. Tilslutt står du bare ved sengen og hysjer, uten å ta på barnet, eller midt på gulvet eller bare i døråpningen. Dette er en snill metode som passer for mange og passer for spedbarn fra 8-12 uker og for større barn som er overtrøtte og enter turner rundt i sengen eller kaster alt på gulvet og hvor alt er galt uansett hva du prøver.

Skrevet

Åh, her er du rett inne i ett av de heftigste diskusjonstemaene her inne til tider:-)

Noen mener at babyer ikke er klare for "søvnlæring" ala opp/ned metoden etc før de er 6 mnd. Jeg er vel blandt dem. Babyer har naturlig et stort behov for nærhet og bare tenk på hvor sårbare vi kan være når vi er trøtte, tenk da på en baby.. Hjernen deres er heller ikke utviklet tilstrekkelig til at de skjønner at mamma og pappa er der om de ikke ser dem/kjenner dem ei heller til å skjønne at "nå skal jeg lukke øynene, for nå skal jeg sove".

Vi har bysset og båret i søvn i 5 mnd mer eller mindre (noen uker ved 4 mnd alder da vi bare trengte å stryke litt på håret og magen i senga). MeiTai'en er jeg glad i, da, litt lettere å bære 7 kg i den enn på armene ;-)

Husk at babyer ikke kan skjemmes bort og at dette er en så kort tid i deres og vårt liv.

Jeg har trua på at han vil finne ut av dette selv etter hvert. Vi gir ham alltid muligheten til å sovne selv i senga si. Har hatt faste leggerutiner siden ca 3,5 mnd alder.

Skrevet

ja, babyer er små og trenger masse nærhet og kjærlighet, men jeg er ikke noe fan av skrikemetoder for så små babyer, men syns denne hysj metoden var ganske mild i forhold til mange andre søvemetoder, jeg fulgte ikke den etter punkt og prikke men fant ut hva som var greit for meg og min baby. og hvis babyen gråter og skriker ville jeg ikke brukt denne metoden, men min baby kaver mye og sutregråter mye før han finner søvnen, og da sitter jeg med han og hysjer til han sovner, å la babyen skrike alene er noe helt annet!

vi begynte å bruke denne metoden fordi vi var så sliten av å bysse han i søvn hele tiden da han begynner ¨å bli tung (7 kg) og han søv så lite når vi bysset han i søvn, maks 30 min på dagtid, og han var mye sutrete og grinete, men etter vi hjalp han med å sovne selv, sover han mye bedre og lengre på dagtid, og er en kjempe blid unge :)

:)

Skrevet

AKKURAT slik var jenta mi å. Hun var 5mnd før hun fant søvnen selv.

Hun har aldri brukt smokk hun heller.

Sitt der inne med han og syng og slikt. Det er ikke kjekt å høre den skrikinga, men gi han to dager så går dette fint! Ikke gi opp bare! =)

Vi fikk henne til å ligge å "leke" med en leke eller lignende. På den måten

fant hun roen selv til slutt.

Merkelige greier men. =)

Skrevet

snuppa vår er 9 mnd no å har vært en engel å legge siden hun var 3-4 mnd. men nå har det begynt å bli vanskelig, er vi inne på rommet med ho så ska ho prate med oss går vi ut bare skriker ho,ligger i oss sammen med ho i vår seng ska ho leike, ka ska vi då gjer? noen kvelder legger ho seg fint, andre kan det bli så seint som halv elleve før ho sovne inn.. så vi pleie legge ho så la ho sutre litt før vi går inn å koser/ synger litt. det pleier å hjelpe men ikke alltid..

på dagen er ho lett å legge, da legger vi ho bare så sovner ho selv=),

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Vi har bestemt oss for å prøve å sitte inne hos ham til han roer seg, men ikke ta ham opp. Huff, jeg gruer meg... Vi venter til helgen slik at både jeg og pappan kan gjøre dette sammen. I mellomtiden tar jeg veldig gjerne imot enda flere tips :)

Skrevet

Hei! Vi hadde dette problemet med førstemann. Hun brukte heller ikke smokk og vi bysset henne til 2-3 om natten. Forhørte meg med helsesøster og hun sa at det bare var til å legge henne ned i sengen og sette seg ved siden av henne på en stol. Så skulle vi synge nattasang. Deretter skulle vi si hvert tredje minutt "nå må du sove Tuva, det er natt". Måtte regne med at det kunne ta tre netter med MASSE grining! Men så lenge ungen din har fått mat har den det ikke vondt. Men er selvsagt vondt å høre på, langt inni hjerteroten!! Men ALDRI ta ungen opp, for da må du begynne hele prosessen på nytt. Jeg var klar for en lang natt, men våres jente sovnet etter 40 min. første natt. og noenlunde det samme de to neste nettene.

Fjerde natt legger du han og går ut. Griner han fortsatt, er det bare til å ta turen inn til han innimellom og si det samme, for å så gå ut igjen. Da vet han at du er i nærheten og han føler seg trygg.

Våres jente var rett i underkant av 2 måneder da vi gjorde dette. Hun har lagt seg uten problemer siden!! :) Er nå 3 år!

Har planer om å gjøre det samme med nestemann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...