Gå til innhold

Dere med flaskebarn, hvordan organiserer dere dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å prøve å få Vesla til å ta puppen, men så langt har det ikke fungert. Jeg skal prøve en stund til, men om det absolutt ikke fungerer så er jeg nødt til å gå over til flaske når pappan skal tilbake på jobb (hun får på kopp nå for å ikke forvirre henne i forhold til puppen).

Men hvordan gjør dere det sånn praktisk sett? Nå pumper jeg meg ca hver 3. time og så sper vi på med MME, men jeg kan jo ikke pumpe meg like ofte når det bare er meg som passer på henne, dessuten blir man jo helt låst til hjemmet om man skal pumpe seg så ofte. Men jeg har ikke lyst til å gi opp pumpinga helt for vil at noen av måltidene skal være mm!

Så hvor ofte/sjeldent kan man pumpe seg så man har 1-2 måltider med mm i døgnet? Vil man da etter hvert miste melka i puppene?

Kjøper dere MME som er ferdig blandet eller den som må blandes ut med vann, eller kanskje begge deler? Hjemme kan vi jo varme opp den ferdigblandete, men hvordan gjør man det når man er ute? Termos med varmt vann?

Takk for svar, hilsen forvirret førstegangsmor :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte pumpe meg hver tredje time for å opprettholde produksjonen. Produksjonen kan gå ganske fort nedover hvis babyen aldri suger på brystet. Selv om jeg pumpet meg hver tredje time og en gang om natten avtok melkeproduksjonen gradvis, men gutten min fikk mm i seks måneder før jeg kuttet ut pumpingen. På slutten hadde jeg bare nok til et måltid, cirka 200 ml.Du må nesten bare prøve deg frem og se.

Siden jeg pumpet meg, kjøpte vi bare ferdigblandet MME. Det er mye dyrere, men syntes at vi hadde nok å styre med i forbindelse med pumping og flaskekoking. Vi varmet den ikke opp, men ga den romtemperert. Varmet den selvfølgelig hvis vi ga rester som hadde stått i kjøleskapet. Jeg tok bare med meg en kartong (eller flere) og en flaske når vi skulle ut, varmet den altså ikke opp. Termos med varmt vann funker hvis dere skal varme opp. :-)

Skrevet

Jeg prøvde å pumpe meg, men det tok vel tre pumpinger for å få nok til ett måltid så motivasjonen dalte. Da mannen min var tilbake på jobb en måned etter fødselen valgte jeg å slutte med pumpingen siden jeg for det første aldri måtte pumpe ofte og bare fikk veldig lite melk til sammen og også fordi det rett og slett ble for slitsomt å både pumpe, prøve å få ham til å ta brystet og samtidig gi mme når det trengtes.

Å gi mme kan være litt mer arbeid, men man blir fort vant til rutiner. Skaff deg en mikrosterilisator, da er mye gjort. Flaskene vaskes først og så steriliseres i mikrobølgeovn på få minutter, det er altfor tungvindt å koke. Hver morgen koker jeg opp en kanne vann som står klar til bruk. Fram til han var 6 mnd hadde jeg også en litersflaske med kokt kaldt vann i kjøleskapet, Så har jeg en pulverboks (fås i alle dagligvarebutikker) med tre rom og den er ferdigfylt med så mye pulver som trengs til måltidene, så er det veldig enkelt å gi. Om natten pleide jeg å ta med meg flaske, ferdigfylt pulverboks, termos med kokende vann og flaske med kaldt vann på soverommet. Dermed kunne jeg enkelt blande melk om natten uten å måtte stå opp og uten mye styr. Kunne selvsagt gi av kartong, men det er for det første mye mye dyrere, og for det andre er det kun Nan og Småfolk som har mme på kartong og vi likte ingen av dem. Vi har alltid brukt Hipp.

Så, det blir fort en rutine på det hele og det å gi mme trenger ikke være tungvindt.

Skrevet

Lille vesla får kun MME.

Jeg har 9 flasker(Var tilbud på apoteket nå nettopp;-) ) som jeg koker om morgenen. Jeg har ikke sterilisator, bruker kasserolle og synes det går fint. Jeg setter på platen mens jeg vasker flaskene og da koker vannet vår jeg har vasket ferdig flaskene. Koker de i 5 min. Da har jeg flasker nok til dagen og natten.

Om natten har jeg med flasker, termos med vann på og flaske med koka, avkjølt vann. Så blander jeg når hun skal ha mat.

Når jeg er på tur har jeg med termos med koka vann, ei flaske med avkjølt koka vann, flasker og Nanpulver. Så blander jeg bare når hun vil ha mat. Synes ikke det noe spesielt styr. Det blir vane. (Selv om pupp hadde vært enklere, men det går ikke for alle)

Jeg har bare kjøpt Nan sitt pulver, og synes det er greit. Men i det siste har jeg kjøpt HA Nan på apoteket siden vesla har blitt hard i magen (Vanlig hos erstatningsbarn)

Vil bare si at for meg ble verden en annen når jeg først ga opp ammingen, og senere ga opp pumpingen. Alt styret slet meg ut psykisk. Jeg synes det er litt leit at barnet mitt ikke fikk mm mer enn en måned, men jeg trøster meg med at hun fikk det hvertfall den første måneden :-)

lykke til;-)

Skrevet

Min sønn har fått mme helt fra starten av og slik gjorde jeg det:

Vi hadde ca 20 flasker som holdt til to dager. Vasket og kokte flaskene når vi var hjemme og brukte mikrosterilisator hvis vi var på overnattingstur til besteforeldre osv. Det er ikke tungvint når det blir en dagligdags ting å gjøre, f.eks når man selv spiser.

Når vi var ute på tur om dagene tok jeg ny varm melk (ca 70grader) og hadde den i en slik varmepose for flasker. Da hadde den riktig temp når poden ble sulten. Husker det var litt pes i starten med alt, men det går seg til!! Ellers hadde jeg ferdigblandet NAN fra boks med i tillegg hvis det skulle bli nødvendig med mere. Det finnes som regel en mikroovn overalt... Og hvis det ikke finnes en mikroovn, så går det faktisk bra med melk i romtemperatur også... ;-) Har bare hatt med termos på lange bilturer der melka ville blitt for kald og mikro ikke finnes.

En annen ting er at man holder ikke på med dette for evig... her ble det nesten slutt på melk da vi starta med grøt. Nå er han 8 mnd og drikker mme bare som kveldskos og litt om natta, så nå bruker vi bare ferdigblandet mme.

Når det gjelder pumping og mm er jeg helt blank og kan ikke gi det noen tips!!

Lykke til!

Skrevet

når det gjelder flasker så koker jeg opp vann, og fyller det på flaskene så mye som jeg skal ha, så putter jeg det i kjøleskapet til avkjøling..

når lillegutt skal ha mat, tar jeg bare flasken og putter i mikroen i ca 35 sek, (til 40 grader ) og så putter jeg pulver oppi, rister og serverer ;) syns det er en grei måte for meg..

har ikke konkrete rutiner for når jeg vasker flaskene og sånn.. det avhenger litt om jeg kan putte på oppvaskmaskinen eller om jeg må vaske de for hånd.. og så har jeg de i mikrosterilisator etterpå!

min erfaring når det gjelder pumping er at du bør helst pumpe hver 3 time for å opprettholde produksjonen... men hvis du stresser veldig med det så kan du prøve noen dager med pumping hver 4 time.. (det sa i alle fall hs til meg).. Det er ikke alltid så lett å pumpe seg etter klokka når man er litt småstressa, og ungen skal ha mat eller ny bleie etc, akkurat når du har funnet fram pumpa osv... prøv å beholde roen og ikke la deg stresse! stresser du for mye vil du nok miste melka uansett.. kanskje er det bedre å ikke pumpe helt etter klokka, men sånn ca hver 3.time.. be HS komme på besøk om hun kan,. eller andre som har tid, sånn at du kan ta en hvil og pumpe deg.. og benytt deg av kjæresten din mens han er hjemme :) det tror jeg du tjener på..

den tiden når man ikke får til ammingen er helt forferdelig syns jeg.. jeg fikk det mye bedre etter at jeg gav den opp, MEN kjenner også flere som gav kopp i begynnelsen, men som nå ammer som bare det! så det er så forskjellig... ikke alle får det til med en gang, men noen får det ikke til i det hele tatt... det viktigste er at ungen blir mett og får masse stimuli og kjærlighet... og ikke minst at du som mor slapper av og nyter det.. ungen trenger en opplagt mor ;)

lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter :)

Her i huset har vi mikrosterilisator som går jevnt og trutt, og en sånn dings til å varme flaskene i (jeg er i mot mikrobølgeovner av prinsipp så det har vi ikke...).

Nå så pumper jeg meg hver 3-4. time og får ut mellom 75-110 ml til sammen fra begge puppene og det synes jeg er ganske bra, men kan jo bli slitsomt å pumpe seg så ofte når pappan ikke kan ta sin del av jobben når han skal tilbake på jobb på onsdag... men jeg får se ann hvor lenge jeg orker å gjøre det så ofte.

Så det går ann å gi MME i romtemp? Men en åpen MME boks (ferdigblandet) skal jo stå i kjøleskap så kan jo ikke ta med en sånn boks ut for hun vil jo ikke spise opp hele på en gang? Hun spiser mellom 50 og 120 ml per gang alt ettersom, som regel i alle fall 80 ml. Og det er jo 200 ml i en sånn boks.

Ja, vi får vel gå over til sånt pulver etter hvert og ta med termos og kokt kaldt vann. Om man får litt rutine med å koke opp vann og sette i kjøleskapet så burde det jo gå fint.

Jeg gleder meg til å ha nok rutiner på dette til å tørre å ta henne med utenfor døra uten at pappan er med. Synes alt er litt slitsomt og skummelt for tida, men så er hun jo bare 10 dager gammel også da, så vi har ikke helt fått inn de store rutinene i hverdagen ennå for å si det sånn... :)

Skrevet

Jeg ble fort vant til å ha med en pulverboks, liten termos med kokende vann og liten flaske med kaldt kokt vann når vi skulle ut av huset. Da kunne jeg lage akkurat så mye mme som han drikker i stedet for å kaste bort halve kartongen med ferdig-mme. De minste babyene er nok sjelden villige til å drikke romtemperert mme (gutten min ville ikke ha det før han var 6-7 mnd), så da må du jo varme kartongen likevel. Jeg syntes derfor det var mye raskere og mer praktisk å raskt blande sammen mme-pulver med passende mengder kokende og kaldt vann i stedet for å ha med kartong som måtte varmes i mikro (hvis det var tilgjengelig) eller i vannbad (som tar en evighet). Du blir fort vant til at å være flaskemamma krever at man har med seg en god del når man skal ut av huset, men det går veldig greit. :-)

Skrevet

Det vi gjorde når vi skulle på tur, var å koke opp vann, avkjøle det til til 45-50 grader før vi hadde det over på termos... Da har vannet akkurat rett temperatur, og det er bare å fylle vann på flaske, tilsette MME ( som vi hadde i sånn doseringsboks...), riste, og vips; ferdig melk på ett minutt:o)

Hjemme gjorde vi slik som noen andre her; kokte flasker og vann hver kveld, målte opp vann på flaskene og satte de klart i kjøleskapet på rekke og rad. Varmet opp i mikro´n, helte på pulver, og ristet.Veldig lettvint:)

Ett godt tips er å gjøre det klart på forhånd, slik at det går fort når barnet er sultent. Da slipper du å bli så stressa selv også...Lykke til:o)

Skrevet

Hei!

Jeg var i samme situasjon som deg, og nå er sønnen min 3 måneder gammel og jeg fullpumper til ham så han kun får morsmelk på flaske.

I starten hadde ikke jeg heller nok melk til sønnen min, og trodde aldri jeg skulle klare å pumpe meg opp til å ha nok mat til ham (han er stor og spiser godt), men nå pumper jeg ca. 1,2-1,4 liter i døgnet uten at det er altfor mye stress. Jeg er heldig og har utdrivningsrefleks som trigges enkelt, og godt med melk, og det er jo ikke alle som har det, men det høres jo ut som om du har endel melk du også, så kanskje fullpumping kan fungere for deg også.

For meg var følgende viktig for at jeg skulle få nok melk til ham:

* Den første tiden: Pump deg så ofte du kan mens pappa er hjemme, også om natten - jeg pumpet meg annen hver time den første tiden, deretter hver 3. time. Dette er kjempeslitsomt, og kun mulig så lenge du har noen hjemme for å støtte deg, men hvis du pumper deg ofte i starten får du mere melk, så jeg synes det er verdt det. :) Nå (for et par uker siden) har jeg gått ned til å pumpe ca. hver 4. time, altså 5 ganger i døgnet mellom kl. 6 og 23 (fri om natten), og det fungerer fint for meg.

* La pappa ta seg av så mye som mulig av "arbeidet" med babyen i starten så du kan konsentrere deg om å slappe av, kose med babyen og produsere melk. Hos oss er det slik at pappa tar seg av mating og bleieskift når han er hjemme, så jeg får slappet litt av og tid til pumping.

* Skaff deg en elektrisk dobbeltpumpe - da får du mere melk, og det tar kortere tid å pumpe. I starten kan det være greit å leie en, i tilfelle du ikke kommer til å fortsette å pumpe. Jeg leide en dobbeltpumpe fra Babyshop i starten, det fine med disse er at de ikke bråker så mye, så de er greie til nattpumping i starten. :) I lengden lønner det seg å kjøpe pumpe, men det er greit å leie en i starten.

* Ha alltid litt melk eller drikkeklar mme stående, så blir du ikke stresset for at babyen ikke får mat hvis du ikke rekker å pumpe.

* Kjøp en "handsfree" til pumpen din. :) Jeg har en Medela freestyle pumpe som har handsfree-ordning, men det finnes også en egen "bh" til å sette utenpå som gjør at du kan ha hendene frie (jeg bruker denne) - greit så du kan lese avisen/skrive på forum e.l. mens du pumper. For meg var det også et poeng å ikke følge med på hvor mye jeg pumpet - det ble mer melk hvis jeg bare slappet av og tenkte på andre ting. :) Les mer om denne "bh"-en her: http://www.pumpease.com/ Jeg kjøpte min på e-bay.

Når babyen din blir litt eldre, blir det også enklere med pumping fordi du vet litt mer om når hun sover og hvor lenge hun sover, slik at du kan pumpe i disse periodene, stort sett uten forstyrrelser. Jeg pumper også av og til når han er våken nå, hvis han er i det humøret at det er greit å ligge under babygymmen, evt. putter jeg ham i vippestolen sin mens jeg pumper.

Det beste er jo om du får ammingen til å fungere, men om du ikke gjør det, er det altså også mulig å fullpumpe. Men det er viktig å ikke slite seg ut, man må se litt selv hva man orker og hvor viktig det er for deg å gi morsmelk (MME er et fullgodt alternativ dersom man ikke får til amming og ikke orker/klarer å pumpe).

Angående MME skal man ikke bruke annet enn drikkeklar MME den første måneden - les mer om dette på http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=45.'>http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=45. Etter det vil jeg anbefale pulver hvis du skal bruke mye MME. Hvis du bare skal spe på med MME av og til, er nok drikkeklar like greit (pulveret har bare en viss holdbarhet etter åpning).

Ellers vil jeg anbefale http://www.flaskeposten.org og forumet flaskemelk for info om MME og flaskemating. Det var også en veldig fin tråd med tipd om fullpumping på Ammedebatten-forumet her, men den finner jeg ikke nå, er visst midlertidig blind... ;)

Dette ble et langt innlegg, men jeg håper det er noe nyttig der. Jeg slet mye selv i starten med pumpingen, men nå går det veldig greit, så hvis man har mulighet er altså pumping et greit alternativ. :)

Lykke til, uansett hvilken vei det går - jeg krysser fingrene for at du får ammingen til å fungere, det er absolutt det greieste! :)

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefale blomstres to innlegg inne på Flaskemelk-forumet; der står absolutt alt du trenger å vite om flasking og praktiske løsninger i hverdagen m flaskebarn=)

Her er linken til den ene;

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423

Lykke til videre med matingen, det er noe ordentlig herk når amminga ikke funker...(been there, done that- og nå har jeg snart 10 mnd som lykkelig flaskemamma bak meg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...