husmus &2 Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Jeg hadde hastesnitt forrige gang og har vært litt frem og tilbake om jeg vil ha ks neste gang, men nå som jeg er gravid igjen kjenner jeg at jeg ikke er i tvil. Jeg VIL ha ks. Jeg har allerede fått fødeplass på Riksen (snakk om å være tidlig ute), men jeg har enda ikke vært hos legen, og jeg håper at det ikke vil bli en kamp for å få KS. Jeg vet ikke helt hva som skal til for å få det. Forrige gang så festet han seg aldri og jeg kom ikke lenger enn til 9 cm, hjerterytmen falt og etter 10 timer ble det hastesnitt. Om bekkenet mitt er for lite eller ikke vet jeg ikke, ingen som gadd å følge opp med røntgen.
NormaJean Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 hei vi har det ganske likt, hadde haste ks sist (på riksen) Er nå gravid igjen (7uker)og er veldig usikker på hva jeg skal velge. Har igjen fått plass på Rikshospitalet og fikk brev i posten med innkalling til samtale (vet ikke om det er med JM eller overlegen) om 4 uker (er vel da 11-12 uker) Antar at vi skal diskutere fødselen, vet at jeg får velge selv. Jeg har bare opplevd Riksen som forståelsesfulle, fikk god oppfølging under forrige svangerskap, var super motivert for vanlig fødsel, desverre gikk jo det i dass. Den opplevelse kunne jeg gjerne vært foruten, så aner virkelig ikke hva jeg skal velge denne gangen her:/ Men denne gangen her skal de måle bekkenet mitt og gjøre jevnlige vekstestimeringer, det ble jeg fortalt av legen på barsel. Vet de om problematikken fra forrige fødsel? Hvor var det du fødte da?
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Jeg hadde en helvetes fødsel, hvor jeg ble satt igang, ungen satt fast i bekkenet, klipping og sugekopp. Var likefør det ble hasteks på meg også. Så sitter jeg her og har veldig blanda følelser ovenfor hvordan jeg skal få ut denne ungen. Jeg vil ikke føde vanlig og ikke ks...så det her kan bli spennende gett=) Men tror jeg kan velge selv, så jeg satser på ks på termindatoen, men kommer den før på den natulige måten så tar jeg det..Så får vi se da..Men nekter å gå over tiden denne gangen. Jeg nekter og bli satt igang en gang til!
husmus &2 Skrevet 20. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2009 NormaJean, fikk du brev om samtale med de? Hm, en skulle tro at jeg også da ville fått det? Jeg har fått brev om fødselsplass, men ikke noe utover det. Kanskje hvis jeg ringer til de og snakker med de. Jeg kunne godt tenke meg å få målt bekkenet gitt. IZ, ja, den kan bli litt kinkig den der, det ser jeg Jeg fikk drypp forrige gang for å øke riene og det unner jeg ingen, selv på epidural var det alt annet enn morsomt.
Gjøkeredet③ Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Hei Husmus,, Jeg syntes jeg husker deg igjen fra 2008, og fra dinbaby.. Jeg fikk en gutt i desember, fødte ikke du også i slutten av 2008, eller husker jeg helt feil? Jeg har samme problemet som deg, igangsatt fødsel, ingenting skjer, drypp (på full guffe til tider), epidural, den funket ihvertfall ikke.. Etter 12 timer med rier har jeg kommet til hele 4 cm.. Jøss, skikkelig god innsats her liksom.. Så da ble det keisersnitt.. Jeg har vært og fått målt bekkenet, og det er visst stort nok. Skulle neste ønske jeg fikk beskjed om det motsatte, for da hadde jeg ihvertfall visst hva som gikk galt forrige gang.. Åhh... Er bare 10 uker på vei, og det gnager allerede... Hva i all verden skal jeg gjøre denne gangen? Safe og kjøre keisersnitt, eller prøve the naturalway igjen?
Lykkelig 2 barnsmor <3 Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Jeg ble satt i gang ved forrige fødsel, og ting gikk greit, en stund... Så satte babyen seg fast, å jeg pressa. Ingenting skjedde. Fram med sugekoppen 8-9 trekk før de endelig fikk han ut. Da pusta ikke babyen, og ting blei veldig kaotisk! Gudsjelov gikk alt bra, og ingen varige mén.. Nå er jeg gravid igjen, og har egentlig veldig lyst å føde "vanlig". Jeg kan få velge selv.. Var til fastlegen min til første kontroll i forrige uke. Han så meg langt inni øya og sa : Så jeg tenker veldig på å ta ks, selv om kvinnen i meg har lyst til å føde vanlig....
NormaJean Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 husmus: jeg fikk bare en innkalling i posten, har faktisk ikke fått brev om at jeg har fødeplass, men antar jeg fikk det siden jeg skal på poliklinikken om ikke så lenge. Men tipper det er for å finne ut hva vi skal gjøre i dette svangerskapet, fikk tett oppfølging sistgang, av JM og overlege. Ser også i en annen tråd her at vi har de samme varme følelsene ovenfor Bærum sykehus := NOT
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Jeg har født 2 stjernekikkere tidligere, der begge to satt fast, sugekopp var mislykket og de måtte til slutt taes med akutt KS. Rart hvor likt fødslene forløp, til tross for 6 års mellomrom. I alle fall, jeg får ikke lov å prøve å føde vaginalt denne gangen, så det blir planlagt KS her.
husmus &2 Skrevet 20. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2009 Det blir helt vilt, stemmer det. Prompen ble født 8 november og nå blir det et mai barn hvis alt går bra. Hei hvor det går sier jeg bare, og vi vurderer å flytte inn kottet. Det sier vel nok. NormaJean, jeg tror jeg skal ringe til de til uken, legen min er hyggelig nok hun, men hun tror nok jeg er litt tøffere enn jeg er så jeg er redd hun kommer til å pushe på vaginal fødsel. Jeg orker ikke å begynne å gråte på kontoret hennes, men må jeg så må jeg... Jo mer jeg tenker på at hadde det vært for hundre år siden så hadde vi begge dødd, jo sikrerer blir jeg på ks. Jeg har egentlig ikke noe behov for denne "urkvinnen", men tenker at, tja, det hadde jo kanskje vøri litt moro, men...
NormaJean Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 vettu, ikke avfei vaginal fødsel helt ennå, ta og prat med en JM på riksen først, anbefaler JM Lise G. Hun er kjempe god å prate med, var enormt støttende sist og jeg turde å gå for vaginal fødsel. Desverre gikk jo det helt i dass, igangsetting, rier i 2 dager, drypp på max i mange timer og kun 3 cm. Gutten min lå som stjernekikker og på skakke, sammtidig som han var veldig stor så de turte ikke å prøve med sugekopp. MEN, de var kjempeflinke og alt gikk bra tilslutt. Er veldig usikker på hvordan det skal bli denne gangen her, men bestemmer meg nok ikke før om en stund. Får høre hva de har å si på Riksen først. Kan jeg spørre hvilken JM og lege du hadde på Bærum??? fryktelig nysgjerrig her.....
husmus &2 Skrevet 20. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2009 Ah, men jeg har aldri vært på Bærum selv. MEN, jeg har venner som har vært der, ting jeg ikke kan gå inn på, men det innvolverer Høyesterett. Så det er et sykehus jeg aldri vil sette mine ben på. Det går ikke ann å ha så høy terskel for KS, når det står om liv og gjøre, men joda, det har de. Så, nei takk. En annen ting med Riksen og er at de er vel det eneste (?) sykehuset som faktisk har elektrode til å sette på hodet til barnet i magen, og DET utgjør en ganske så stor forskjell...
NormaJean Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Hmmm, gjelder dette KK eller annen avd på Bærum? Hvis det er kk vil jeg sende deg en pm!
husmus &2 Skrevet 21. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 21. september 2009 Stemmer det. Send i vei!
Gjøkeredet③ Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Som sagt, godt det er mange av oss det går litt fort i svingene med.. Hehe.. Jeg har bytta nick siden sist.. Het BabyboyB før, men jeg ble så gjenkjent av bekjente her inne da jeg hadde det, så tenkte jeg måtte bytte nå som jeg skulle inn på 1. trimester igjen, i tilfelle jeg hadde noen bekjente her inne:o) Lykke til videre med alt.. Keep us posted:o) Kjenner jeg skal ha meg en tur i tenkeboksen selv ang fødsel...
NormaJean Skrevet 21. september 2009 #15 Skrevet 21. september 2009 husmus, postkassa de er full Det blir helt vilt;o) Jeg har også lurt på å skifte nick, liker liksom anonymiteten min og nå er det fler som vet hvem jeg er i RL. Men har gjort det en gang før, da jeg først ble gravid i 2007, men en på jobben så nicket mitt og hun er en nysgjerrigper så da bytta jeg fort. hehe Vi burde lage en liten oppdateringstråd når det kommer til om vi velger KS eller ei, kjekt å høre hvordan man blir behandlet og sånt.
husmus &2 Skrevet 21. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 21. september 2009 Under tvil kjenner jeg at jeg kan gå med på å starte som vanlig, og heller ha en ekstremt lav terskel på hasteks, men er det ikke da bedre å egentlig ha planlagt? Den stakkars livmoren min er vel sliten nok uansett med 10 mnd mellom hver, så det spiller vel ikke så stor rolle. Mener jeg da, men hva vet jeg. Norma, NU er det plass, så nå er det bare å skrive i vei! Endelig, da husker jeg deg, jeg går stort sett ut ifra at jeg har elendig hukommelse, men babyboy nicket husker jeg. Jeg har også lyst til å skifte nick, men har liksom blitt stuck med det, men jeg blir mer og mer paranoid for at folk skal skjønne hvem jeg er.
ida87_thea_andrine Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 hei!!! Jeg er også usikker på hva jeg vil. Jeg har ingen barn fra før så jeg vet ikke hvordan det er å føde vanlig, men jeg har epillepsi og er litt nervøs for å få kraftig anfall under fødsel.... ikke det at jeg får mye anfall, men under en så sterk påkjenning som fødsel er jeg redd for at det kan gå galt og da tror jeg det blir vanskelig for de og ta haste ks når jeg får et anfall som jeg bare rister hele tiden...... Jeg har snakket med legen om dette og hun sa at det er mange som føder på vanslig vis selv om de har epillepsi, men det fikk være opp til meg om hva jeg ville.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå