*SmurfeMamma* Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 jeg har alltid trodd at om man spise mye frukt og grønt så blir ikke barna så store, men det er vist helt feil... barna får så mye fruktsukker av dette at de legger på seg veldig mye, jeg har nå sjekket ut med flere venniner/bekjente og alle de som har spist masse frukt særlig, har fått store barn... og alle har ikke skjønt hvorfor barna har vært så store ved fødsel siden de har spist så sunt.... så fra nå av blir det kun et eple om dagen på meg... tihi...
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 hmmm jeg som har fått dilla på appelsiner... spiser pose appelsiner daglig nesten..
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 jeg levde på masse frukt når jeg gikk med første, ho veide 3572g en uke over termin... tor nok det venninene dine har opplevd kun er tilfeldig..... frukt er grønt er en viktig vitaminkilde for gravide og gir ett sundt miljø for den lille i magen... er litt drøyt å være så bastant syntes jeg....
rampete robin Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Jeg er generelt veldig dårlig til å spise grønt. Blir et eple om dagen og litt brokkoli til middag, Ellers nesten ingenting. Nesten ikke noe snop eller potetgull heller. Guttungen veide likevel 4,5 kg og jeg er normalt slank av meg...
jurgita&runa&trym Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Jeg levde kun på frukt og grønnsaker forrige sv. og fikk jente som var 2979 en dag over termin...så har ikke tro på det... det er nok tilfeldig at venninene dine fikk store barn. Gjør akkurat samme denne sv og legen på ul sa at det blir neppe stort barn denne gangen heller..
MissMe*med*lillegutt Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Mamma levde omtrent på frukt både med meg og lillesøstra mi.. Og jeg veide rundt 3300g og lille søster veide bare 2950g, så ikke akkurat stort nei.. Så er nok kansje bare tilfeldighet ja
*SmurfeMamma* Skrevet 19. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2009 jeg mente ikke at jeg hadde funnet ut av denne teorien selv.... det er en lege som har sagt det til meg, også fortalte nabon her at en annen lege hadde sagt akkurat det samme til henne... så tilfeldighet?? vet ikke jeg... sikker ulikt fra person til person, men for meg er det ganske logisk siden ungen får i seg mye frukt sukker....
MissMe*med*lillegutt Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Tipper leger har utallelige meninger om akkurat dette, slik som alt annet.. Men det er nok mye mulig at det er slik for noen Men som du sier, sikkert ulikt fra person til person
Gjest Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Vet ikke om det stemmer, men det vi VET er jo at sukker gjør barnet stort. Så kutt heller ned på snop og sjokolade.......(og det er tøft).
Mamasan*i*januar Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Det er jo veldig mange andre stoffer enn fruktsukker i frukt, så det kan nok lønne seg å få i seg litt likevel, og heller kutte ned på sukrose (som er i overraskende mye av halvfabrikert mat og ikke minst snop og brus, og som kroppen ikke nyttegjør seg like godt). NB! Du kjenner sannsynligvis like mange som kan avkrefte som de som mener at deres opplevelser bekrefter dette. Skal du se seriøst på dette bør du oppsøke seriøs forskning på området før du slutter å tilføre barnet ditt alle de viktige næringsstoffene som finnes ikke minst i grønnsaker!
*SmurfeMamma* Skrevet 19. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2009 jeg sier vel ingenting om at man må slutte og spise frukt??? men begrense inntaket, er jo faktisk noen som nesten lever på frukt under svangerskapet... i dag har jeg spist, en banan, et eple og en appelsin, og nå skal jeg til og lage en smoothe med masse bær, og noe fukt...
Lavendel*06*10* Skrevet 19. september 2009 #12 Skrevet 19. september 2009 Spiser fortsatt det jeg vil , når jeg vil jeg.. Hehe.. Alt er jo farlig i dag.. Eneste man kan leve på er vann og vitaminer for gravide.. Bare her i Fredrikstad så er det minst 5 leger/jordmødre som gir forskjellig informasjon.. Dette er veldig forvirrende for oss pasientene såklart , men heldigvis klarer jeg å tenke selv..
b77h Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 veldig enig med ☆Heia frøet!☆ Og det handler jo om i et svangerskap å spise så variert som mulig, så man får forskjellige typer næringsstoffer i seg. Og klart lever man kun på frukt, så blir det veldig mye fruktsukker. Men man må jo huske at for mange som spiser frukt, så er det et alternativ for å lettere holde seg unna snop ol som mellommåltider. Og da er jo frukt helt klart mye bedre! Bedre med fruktsukker enn hvitt sukker og e-stoffer... Alt må ses i sammenheng, og ingenting er sort/hvitt sånn som det presenteres i overskriften her. Og at det er leger som har sagt det høres jo rart ut, men samtidig så har de fleste leger svært lite kunskap og utdannelse innen kosthold og ernæring...
FrkBomst&Frø Skrevet 19. september 2009 #14 Skrevet 19. september 2009 jaja, jeg spiser frukt og grønt som aldri før jeg; det eneste jeg ikke blir kvalm av! Jeg har allerede gått ned til 44 kg, så nå tenker jeg at uansett mat så er det bedre enn ingen mat! bon apetité
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 19. september 2009 #15 Skrevet 19. september 2009 Er vel bare en av flere teorier som verserer der ute. Men når det er sagt er det mye sukker i en del frukt, så spiser man mye frukt får man i seg mye sukker og dermed øker sjansene for store barn.. Grønsaker derimot inneholder lite sukker og dermed mener jeg at man san spise så mye man orker av det. Uansett gjelder det vel for gravide som alle andre; spis variert og sunt, ungå søtsaker og vær fysisk aktiv. Da slipper man legge på seg unødvendig mye, og sjansen for å få store barn reduseres..
akicha Skrevet 19. september 2009 #16 Skrevet 19. september 2009 Jeg ser det har kommet en del motforestillinger mot rådet du gir her, så jeg tenkte bare jeg skulle gi min delvise støtte :-) Mye søtt i svangerskapet er generelt en risikofaktor for å få store barn. Hvis man er i risiko for å få svangerskapsdiabetes så må man være enda mer forsiktig. Det meste av frukt inneholder mye sukker og man skal derfor spise dette med måte. Grønt derimot inneholder mye mindre sukker, så det er definitivt mye bedre å spise. Det er nok en myte at man kan spise ubegrenset med frukt i svangerskapet "fordi det er så sundt". Men alt med måte og frukt er tross alt bedre enn sjokolade og annet framstilt søtt mange spisr altfor mye av. Jeg for min del spiser litt frukt når jeg skal kose meg og grønnsaker så ofte jeg orker og kommer på at jeg skal spise det (jeg spiser i utgangspunktet ikke så mye grønnsaker, så jeg har mye å gå på her). Jeg holder meg stort sett unna brus og sjokolade og spiser heller litt røde druer. Forskning viser at barn som er født av mødre med sundt og godt kosthold under svangerskapet, har mindre risiko for å utvikle fedme. Barna er også som du sier, GENERELT mindre :-)
_Amanda_ Skrevet 19. september 2009 #17 Skrevet 19. september 2009 Jeg er mer bekymret for all angsten som kan komme av alt man tror man kan gjøre feil, enn den skaden et eple kan gjøre. Det begynner å bli en ganske ekstrem mengde råd man skal følge for å ha et "sunt" eller "riktig" svangerskap. Jeg støtter meg på de som sier at frukt har så mange verdifulle næringsstoffer at det er bra å få i seg! Man blir jo ellers anbefalt 5 om dagen; jeg tenker ikke gi noe mindre til mitt barn.
akicha Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Men, du... Tror du det er mange som får angst av å bli opplyst om at det er mye sukker i frukt?? Og, her er det vel ikke snakk om et eple om dagen, men at det er noen som har inntrykk av at det er bra for fosteret om man spiser så mye frukt man klarer å få i seg! Det er en feilopplysning som jeg syns det er helt greit å snakke om uten at man blir helt hysteriske og ikke kan spise frukt og nyte eplet sitt! Det er jo også forskjeller på frukter hvor mye sukker de inneholder. Når det er sagt, så er det vel ikke fem frukter om dagen som er anbefalt, men fem enheter med frukt OG grønt. Og det er et viktig skille mellom frukt og grønt når det gjelder sukkermengde. Og da er grønt tross alt bedre enn frukt, uten at man tar skade av en frukt eller to. Og UTEN at man trenger å bli hysteriske og få angst. Det viktigste er jo å bruke sund fornuft, og så går det stort sett helt fint! Ingen grunn til angst! Jeg er enig i at overskriften på denne lenka kan være litt drastisk, men er likevel overrasket over at det er så stor motvilje mot å få et slikt råd, som leger faktisk bekrefter. Jeg har vanskelig for å tro at noen får angst av å høre at det er sukker i frukt, så da undrer jeg meg over hva det er som gjør at folk reagerer slik som de gjør på et velment råd. Det er da helt greit å velge å spise frukt i svangerskapet selv om det er sukker i det! -Men jeg for min del syns det er greit å vite at det ER sukker i det.
ayaah Skrevet 20. september 2009 #19 Skrevet 20. september 2009 Det kan nok være i noen tilfeller at en mor har spist litt mer søte frukter enn godt er, men alt i alt synes jeg at man er altfor snar med å trekke konklusjoner her! For det første: det er forskjell på søte frukter, og frukt og GRØNT! Det er ikke så mye sukker i grønnsaker, så spis i vei! Enkelte frukter som druer og bananer osv inneholder jo mye sukker, da bør man ikke overdrive inntak av det (generelt er det vel ikke noe her i verden som bør overdrives?). Men ellers er det jo MYE bedre å ty til frukt i moderate mengder, enn å ta ut søthungeren på andre ting som godteri, kaker, kjeks og is osv??? En ting som blir fokusert litt for lite på, ifbm "5 om dagen" regelen, at det er VIKTIGST MED GRØNNSAKER. Men spis gjerne frukt, med måte :-)
miemamma Skrevet 20. september 2009 #20 Skrevet 20. september 2009 Alt med måte! Litt frukt er veldig bra, mye frukt er ikke bra på grunn av sukkeret, man kan faktisk legge på seg av å spise mye frukt, det er en myte at man kan spise ubegrenset! Selv er jeg er ganske avslappet i forhold til kosthold når jeg er gravid. Men har blitt anbefalt å tenke på å ikke overspise av noe. Min svigermor ga meg råd om dette, hennes sønn altså min mann var allergisk da han var liten. Og hun mener at det kan komme av at hun fikk "dilla" på enkelte matvarer under svangerskapet og spiset store mengder av dette, det var iallefall det legene hadde ment den gangen. Det gir faktisk litt mening at hvis ungen får for store mengder av noe så kan den utvikle allergi mot dette. Hun mener ikke at man skal slutte å spise noe som helst,men istedet for 5 appelsiner hverdag så kanskje 1 annen hver dag. Hun sier det særlig gjelder sitrusfrukter, nøtter og melk. Så det kan jo være noe å tenke på, jeg gjør det iallefall som kanskje har større risiko for at barnet får allergi når pappan har hatt det.
_Amanda_ Skrevet 20. september 2009 #21 Skrevet 20. september 2009 Jeg sa ikke at man får angst av å spise et eple, der tolker du meg nok altfor bokstavelig. Det jeg sier er at dersom man samler opp den mengden råd som finnes i.f.t hva som utgjør et sunt svangerskap, så er det til å få angst av dersom man ser for seg at man skal gjøre alt riktig i følge alle rådene. Jeg tror at slike generelle råd kan bidra til at folk som i utgangspunktet ikke er innenfor noen faresone får nok en ting å bekymre seg for. Sannsynligvis er det slik at gravide flest spiser for lite frukt og for mye av andre mer usunne sukkerholdige matvarer (nordmenn flest ligger ihvertfall langt unna det anbefalte daglige inntaket. Gjennomsnittet faller på ca. 2,5 om dagen mot 5 som er anbefalt). Både opplysningskontoret for frukt og grønt og kreftforeningen anbefaler frukt og grønt snacks (ja, begge deler), både fordi det har så mange positive og beskyttende egenskaper i seg selv, og fordi det gjerne kan bidra til å redusere lysten på mer usunne matvarer. Man må jo tenke helhetlig her! Så et viktig spørsmål å stille seg er: Hva skjer hvis jeg slutter å spise så mye frukt? Hvis jeg har et så stort søtsug at jeg hiver i meg 6 appelsiner om dagen, hva i all verden vil skje når de appelsinene ikke kan spises lenger? (Ikke at jeg anbefaler så mye av en fruktsort, det beste er jo som kjent å variere mellom ulike typer frukt slik at man får mest mulig allsidig næring). Når det gjelder vektoppgang skrives det også at dette nok må tilskrives andre usunne matvarer som spises ved siden av, og ikke den frukten man inntar i løpet av et år. For å sette det i perspektiv inneholder melkesjokolade 3 x så mye sukker som druer og bananer (som er blandt de fruktene med høyest innhold av sukker), mens sjokolade har 4 x så mye sukker som epler og 6 x så mye sukker som i appelsiner (og da er det viktig å påpeke at det uansett vil være sunnere å velge frukten). Med andre ord vil det alltid lønne seg å ta en fruktsalat foran en sjokolade, uansett hvor mye frukt man har spist den dagen. Så dersom man ikke er overvektig (er man det bør man jo passe på energibalansen uansett, og da er det sikkert helt andre ting enn frukt som er hovedproblemet), så kan ikke jeg se noe problem med å spise et par frukter ekstra om dagen. Som i dag feks. spiste jeg: frokost: 2 knekkebrød m/tunfisk, løk og agurk, yoghurt med biter av rått eple, 1 glass grapefruktjuice, mellommåltid: en banan etter trening, lunsj: havregrøt med 10-12 druer, mellommåtlid: en appelsin, middag hjemmelaget fiskegrateng med gulrøtter, og kjenner jeg meg selv rett blir det sikkert en kiwi senere. Det betyr at jeg har fått i meg 3 porsjoner grønt og 6 porsjoner frukt i dag. Det er langt over hva som er minimum av det man bør få i seg (minimum er som kjent 5 om dagen der 2 er frukt og 3 er grønt), og i følge det som har blitt skrevet her i denne tråden bør jeg da altså passe meg. (Feks: ikke spis 5 frukt, det er 5 frukt og grønt som er anbefalt). Det er jeg uenig i. Jeg er normalvektig, og har vært det i lang tid med dette kostholdet, jeg har supre verdier på alle blodprøver og har ikke en eneste helseplage. Jeg har beskrevet kostholdet mitt for legen, og hun sier det er helt supert. Så med tanke på overskriften i denne tråden: "ikke spis for mye FRUKT OG GRØNT, da får dere store barn", så sier jeg meg fortsatt uenig. Det er også påvist at barnets fødselsvekt i stor grad er styrt genetisk (referanse Gro Nylander).
Prusseluskan Skrevet 21. september 2009 #22 Skrevet 21. september 2009 Mener ikke å være vrang, men er dette regelen? Hva skal fruktelskere fråtse i da (som det sies over her, dersom man pga søtsug spiser 5 appelsiner om dagen og skal kutte ut disse, hva spiser man da i stedet)? Og det må da være individuelt betinget også? Jeg levde stort sett på frukt og grønnsaker hele graviditeten. Vi spiser mye av det til vanlig, og lysten på det minket ikke akkurat under svangerskapet. Spiste brød og kyllig i tillegg, men frukt og grønnsaker utgjorde størstedelen av kostholdet. Fikk i meg langt over 5 om dagen Spiste myyye grønnsaker og frukt, (også søt): broccoli, gulrot, grønne bønner, kastanje (hmm er det er grønnsak?), salat, tomat, paprika, kålrot, eple, kiwi, melon, druer, banan, appelsin og clementin. Hadde skikkelig dilla på kiwi og clementin, det gikk det mye av, spesielt på slutten (termin i januar). Lille kom 3 dager over termin, og var som kallenavnet sier en liten flis på 2990 gram og 47 cm. Søster som hadde termin en uke før meg levde på alt annet enn sunn mat, hun lot kosthold være kosthold og spiste mye godteri, kaker og lite sunne middager. Hennes lille kom 3 dager før termin og var 3550 gram og 52 cm, helt gjennomsnittlig ved fødsel, men vokste helt vilt fra dag 1. Han rundet 10 kg før han var 5 måneder og er absolutt ingen lettvekter. Jeg tror ikke man automatisk får store barn dersom man spiser mye frukt og grønt. Man bør vel heller fokusere på å spise variert, og å få i seg nok av vitaminer, mineraler, jern og proteiner. Man skal jo ikke bare "gro" et lite vidunder, man skal ha litt å gå på selv også, både til fødselen og tiden etterpå. Så kan man med god samvittighet unne seg noe godt og ikke så sunt innimellom. Nei, spis og kos dere jenter, og alt med måte hvis man klarer:) Jeg er riktignok ikke gravid nå, tittet bare innom og smyger meg forsiktig ut igjen, måtte bare kommentere denne. Synes det er så mye "fyfy", og "pass deg" når man er gravid og denne kunne jeg rett og slett ikke la vær og kommentere. Jeg var selv veldig opptatt av å gjøre alt riktig under graviditeten, og i ettertid skulle jeg ønske jeg hadde slappet litt mer av, lukket ørene litt for alle velmente advarsler, og heller stolt litt mer på meg selv. Til slutt kan man jo ikke gjøre annet enn å sitte inne og drikke kokt vann om man hører på alt... Ikke meningen å være vrang som sagt, så håper ikke det blir tatt ille opp:) Kos dere med babyen i magen, og ta vare på dere selv:)
Yo&La+spire Skrevet 21. september 2009 #23 Skrevet 21. september 2009 Hehe, trodde dette var et tulleinnlegg eg.... Selvfølgelig får man ikke større barn av å spise frukt! Akkurat som at man ikke blir tjukk av epler;) Det er ikke fruktsukker som gjør at man legger på seg, om med mindre man har diabetes (eller sv.diabetes) så vil ikke sukkeret påvirke barnets str i stor grad. Om man har diabetes (som meg selv) bør man vere noe forsiktig med sukker, men IKKE med frukt. Det er forskjell på fruktsukker og sukker vet dere;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå