Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

*Totleguri*

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg akkurat fått positiv test, og alt er rimelig kaotisk. Leser her på forumet at dere har bra peiling på lånekassen og nav, kan dere hjelpe meg med hva som lønner seg?

Situasjonen ut min:

Mor: Er fulltidsstudent på masterstudium. Jobber noe fast i tillegg til ekstra og har min. 10 000 i måneden før skatt. Dersom jeg er frisk og rask kan jeg jo jobbe en del ekstra de siste månedene,men ulempen er at dette vil gå utover eksamenskarakterene,

Far: Studere fulltid på bachelor og jobber 1 dag i uken utenom. Tjener "fast" 4000 i måneden, men har mulighet for å jobbe ekstra.

Jeg har termin i midten av mai (midt i eksamenstiden),og jeg er redd eksamen blir utsatt pga.dette.Har dette noe å si for støtten jeg får av lånekassen? Jeg har i utgangspunktet tenkt å droppe støtten for halvåret før fødsel for å ikke bli forsinket i utdannelsen.

Hva lønner seg for vår del? Hvem skal ta permisjon? Foreldrepenger? Engangsstønad?

Jeg blir helt matt av den jungelen med lover og regler! Evig takknemlig om noen orker å sette seg inn i situasjonen vår.

Fortsetter under...

Sånn som jeg ser det lønner dette seg:

Du søker foreldrestipend fra lånekassa, og søker om foreldrepenger fra NAV. Da vil du ikke motta engangstønad, men tjener du ca 10 000 i mnd vil det jo lønne seg å motta foreldrepenger ettersom engangstønaden er 35 263 kr.

Du kan motta foreldrestipend fra lånekassa og foreldrepenger fra NAV samtidig.

Permisjonen din starter 3 uker før fødsel, men du kan gå opp til eksamener i permisjonstiden! Du trenger ikke å droppe støtten i halvåret før fødsel. Klarer du ikke å gå opp til eksamene likevel har ikke dette noe å si for foreldrestipendet.

Far og mor kan ikke motta foreldrestipend fra lånekassa samtidig, og far kan ikke motta foreldrepenger fra NAV når du mottar foreldrestipend fra lånekassa.

Se litt her:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#vilkar

Hjalp dette...? :-)

Far kan motta foreldrepenger fra NAV samtidig som du mottar foreldrestipend om han velger gradert uttak. (Det vil si at han velger en ordning hvor han f. eks arbeider 4 dager i uka og er hjemme en gang i uka. Dette avtales med arbeidsgiver.) Nå vet jeg ikke om han vil ha rett på foreldrepenger da. Tror det er sånn at du må ha jobbet omtrent 50% 6 av 10 måneder før permisjon for å ha rett på foreldrepenger. Tror han må ha hatt en større stillingsprosent, men dette vet jeg ikke.

Jeg vet heller ikke om du får fødselsstipend etter avsluttet studie. (Som jeg skjønner ønsker du å avslutte det omtrent på samme tid som du har termin.) Men hvis du ikke har rett på dette, hadde jeg nok bare tatt permisjon fra resten av semesteret (inkludert eksamenen), levd på foreldrestipendet de 44 ukene du/dere har rett på det, og tatt eksamenen igjen etterpå. Evt. prøvd å hørt med skolestedet om du kan ta den etter den litt senere. Dere har i grunn mange muligheter her. Hvis han går på en bachelorgrad, vil jo han uansett ha rett på foreldrestipend i hele perioden, utenom de 9 ukene (3 før og 6 etter fødsel) som er forbeholdt deg. Vet ikke om det er noe krav til din aktivitet når han mottar foreldrestipend, dog. Tror ikke det er det. Her finner du forresten det du trenger å vite om foreldrestipendordningen fra Lånekassen: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Gravid_2009_2010.pdf

Håper jeg var litt til hjelp, og ikke bare til forvirring... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...