Gå til innhold

Samlivsbrudd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når to mennesker flytter fra hverandre etter å ha bodd sammen i 8 år, eide bolig som kun står på mannen. Hva for rettigheter har da dama? Har hun noen rettogheter på huset, eller interiøret.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun betalt noe på huset og kan bevise dette? I såfall er det mulig hun har krav på noe. Ville nok tatt kontakt med advokat.

Skrevet

Det trenger ikke bare å være huset du må ha betalt ned på, for å ha krav i boet.

Kontakt advokat snarest - da får du hjelp til å gå gjennom alt.

Skrevet

Ok.. Saken er også den at vi er kommet i gjeldsordning :( Så har skralt med penger, og advokater koster my penger. Ringte en advokat, han sa vi skulle dele 50/50, men hun som driver med gjeldssaken vår hadde undersøkt, og da hadde jeg ingen rett på huset...

Jeg skal fortsette å bo i huset sammen med vår to felles barn, og jeg må da betale husleie til eksen...

Skrevet

jeg var sammen med mannen i 6 år....så ble det slutt....jeg satt igjen med ingenting!!!!!!!!!!!!

samme situasjon som deg

Skrevet

Kanskje, antagelig. Husstandsfelleskapsloven gjelder. Den er innviklet nok til at det eneste fornuftige er å kontakte advokat.

Skrevet

Du kan kanskje prøve å ringe juss-bussen.

Eller google juss-bussen. Kanskje de kan hjelpe.

Skrevet

Hvem huset står på ha intet å si for hvem som egentlig eier huset. Hvem som står oppført som eier av huset i tinglysningen har ikke noe å si for de interne eierforhold, men det er en legitimasjon til å selge beføye over huset i forholdtil en godtroende tredjemann som ønsker pant i huset, eller som ønsker å kjøpe huset.

Så er neste spørsmålet, som det er du som har bevisbyrden for, og søksmålsbyrden, hvordan fikk du eiendomsrett til dette huset.

Eiendomsrett kan en få på ulike grunnlag. Har du muliggjort at han har kunnet anskaffe/beholde huset gjennom din innsats, har du gode sjangser ofr at du også etter kun 2 år har begynt å opparbeide deg litt eiendomsrett. Har dere en avtale, muntlig som skriftlig om at du skal eie så teller det også, og har han mottatt vederlag så stiller du jo helt klart sterkere.

Din eiendomsrett i dette huset kan være mindre enn 50% alt etter hva som eventuellt var avtalt, eller hvor nødvendig din innsats var. Men som sagt du har bevis byrden og du har søksmålsbyrden.

Skrevet

så lenge dere ikke er gift eller har barn sammen, så har det vel alt og si hvem huset er tinglyst på! det er den personen som er juridisk eier av huset! Har dere avtale på fordeling ved evt brudd så stiller du sterkere, har dere det ikke så har du ikke så mye krav på huset heller... Søstra mi bodde sammen med en i mange år, han sto som eier av huset men jobbet på sjøen så hun pusset det opp fra topp til tå omtrent - fikk nada da det ble slutt!

Skrevet

NEI, det er ikke noe jeg bare dikter opp at det ikke har noe å si for det interne eierforhold at huset står på han. Hvem som er tingslyst eier har kun betydning ovenfor godtroende tredjemann. Det har null betydning for de interne eierforhold.

Alle disse sakene som blir nevnt her om at dama ikke fikk noenting etter lange samliv, har de faktisk gått til rettsapparatet, har de i det heletatt vært innom en advokat for rådgivning?

Det kan godt mulig tenkes at etter en helhetsvurdering er det mannen som både eide og faktisk eier hele huset, uten at dama har fått noensomhelst eiendomsrett til eiendommen, men det er ikke fordi at huset sto tinglyst kun på han.

Ting som er av betydning er om han eide huset før han møtte henne, hvor mye av huset som var betalt, hvordan han har finansiert det. Hva hun faktisk har bidratt med i husholdningen, både praktisk og økonomisk, og hva som var avtalt dem i mellom, skriftelig, muntlig og stilletidende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...