Gå til innhold

Har du/ dere varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fornøyd? Hvilket merke? Hvor står den og hvor stort hus?

Eller for sammelikningen:

vi har hus på ca 130 kvm, halvannen etasje. Har egentlig god varme i 1. etg men skulle hatt mere varme på loftet. Tenker på en varmepumpe vi evt kunne satt i gangen. Vil den da makte å spre varme til både loft og stue/ kjøkken?

Det er da åpent mellom alt. Ca 80 kvm grunnflate.

Skrevet

Jeg har Sanyo, på 5,8 w tror jeg den er(tror det heter det). Jeg har 3 hele etasjer her. Den står i trappen mellom kjeller og mellometasje, og varmer da opp hele huset også på vinteren:) De aller kaldeste dagene fyrer jeg litt med ved, men da er det snakk om -10 grader og under det. Jeg har den stående på vifte-stilling, slik at "flappen" beveger seg hele tiden.

Det kostet ca 20 000 å få den på plass(alt inkl.) Jeg sparer da ca 2-3 000 i året, for strømregningene er omtrent som før, men jeg trenger ikke 1,5 mål med ved slik jeg hadde før i tillegg. Og det er en jevn varme hele tiden. God klestørker er den også;) Og jeg har kunnet skru ned temperaturen på varmekablene på badet.

Skrevet

Ah, nydelig, det var ett sånt svar jeg ville ha:D:D:D:D

Men vi har relativt lave strømregninger fra før, siden vi har vannbåren varme i nedetasjen på huset, men ikke oppe. Jeg vil ha varmepumpe! Skal be pappa om ett privat lån og skaffe oss det, tror jeg...

Skrevet

vi har en panasonic varmepumpe. usikker på hvordan, men er den mest solgte. er super fornøyd!! er beregna på 120kvm. vi har den i trappa slik at den varmer alle etasjer. den er super! er aircondition om sommeren og det er kjempe deilig på varmedager.

bruker ikke varmekabler i kjelleren lenger, bare på badet. den kosta 18000 ferdig montert.

Skrevet

Tror vi må gå til anskaffelse av ei varmepumpe. Greit å ha og supplere med vedfyring ved siden av:)

Skrevet

Er overlykkelig over å ha skaffet varmepumpa! En eller annen panasonic variant til ca. 20.000.

Strømforbruket er en del lavere, og varmen er mye jevnere.. Har kun bittelitt varmekabler i gulv ved inngangsparti + på bad i etasjen over. Den står plassert like ved stua i 1.etg. Mye varme som trekker opp, så har ellers ingen varme som står på noe sted på vinteren. Huset er ca. 115 kvm.

Plusser på med vedfyring når det blir som kaldest.

Storfornøyd!

Skrevet

Supert. Her må det anskaffes varmepumpe. Regne rmed vi må ut med ca 20.000 da. Det må vi skaffe til veie på ett eller annet vis!

Skrevet

Foreldrene mine har..

De har to etasjer.

Oppe er det vel ca 180kvm, nede ca 130.

De har to panasonic varmepumper. En som står i stua og en helt nederst i trappen som sørger før varme (eller kulde for min mors del, som liker å ha det isende kaldt på rommet) i hele gangen.

De er veldig fornøyde, og det er jeg og! Bodde der nå de installerte - og det var herlig å ha det jevnt varmt og herlig å ha det kaldt på sommeren.

De har betraktelig mindre strømregning og i tillegg slipper de å kaste bort penger på ved OG parafin.

Jeg gleder meg hver gang jeg skal hjem til de om sommeren, er så herlig å være inne i 16grader, istedenfor 30grader ute;) hehe

På vinteren savner jeg litt peis og den koselige stemningen - men.. Så lenge mine foreldre som bor i huset er fornøyd og jeg er flyttet ut og bare der på besøk - kan jeg ikke uttale meg om slike ting ;o)

Jeg skal ha varmepumpe når jeg får ett hus, men jeg skal også ha en peis så jeg får den koselige stemningen innimellom på vinteren.

Skrevet

Vi har en panasonicstørste type. Kosta 22.000,- å få i hus, vi har den i gangen på et stort gammelt, kaldt hus. Vi har 220 km2, den gir fin grunnvarme i hele huset også om vinteren, men vi har ikke hatt den i den aller aller kaldeste perioden, ettersom vi ikke fikk den før i mars i år. Nå har vi ingen annen varme på, og vi har kasta ut vedovnene. Vi har varmekabler på bad, men regner ikke de med. Den er super til klestørk.

Det negative er at den bråker, og at det blir varmest akkurat rundt varmepumpa. Skal du varmeopp hele huset må den stå på temmelig høyt og den blåser ut varme, som sagt bråker det, men en merker også vinden av den, så de egner seg ikke til å være i stua. Jeg vet ikke om jeg hadde gått for varmepumpe om jeg visste hvor mye de bråka inne. De snakka om at den ikke gav mer lyd, enn et kjøleskap, men det er helt feil, mulig motoren er stille, men suset av vifta den hører vi godt. Blomstene trives heller ikke så veldig godt.

Skrevet

Hmmm, at den bråker endel kan bli ett problem. Men vinden tror jeg ikke blir noe problem, den skal ikke stå i stua, eller annet oppholdsrom. Planlegger å sette den i gangen, så vi vil evt merke vinden når vi passerer da. Har heller ikke blomster i nærheten av der den vil evt stå.

Men bråket "bekymrer" litt da, kanskej det finnes flere varianter? Og vi trenger nok ikke den største typen, om det har noe så?

HI

Skrevet

Det er jeg som har Sanyo helt øverst her:) Kan ikke si den bråker i hele tatt. At du kanskje kan høre den når det er helt stille i huset, og du er i nærheten av innedelen, er nå så. Men ingen her i huset har noen gang sagt at den bråker eller lager lyd. En vedovn med knitring bråker da mye mer, vil jeg si;)

Utedelen er plassert på mur, noe som faktisk er anbefalt, siden det fører til mindre lydoverførsel. Plasseres den på trevegg, så kan det bli litt mer lyd. Men mange naboer her har utedelen på trevegg, uten at jeg har hørt de klage over bråk.

Skrevet

Den største typen vi har, var også den mest stillegående som var på markedet. Jeg har også vært hos andre, deres bråker mer, men de selv syntes ikke at de var så bråkete. Kanskje jeg er litt var på lyd. Naboen har villa ventilasjon og mener den bråker like mye. Varmepumpe er bare en ekstra bidrag til lydforurensningen som er tilstede i alle hus, varmluftsovner, ventilasjonsanlegg, kjøleskap, kjøkkenvifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...