Lisjprinsessa mi Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Jeg har ei lita tulle på 16 dager, og omtrent fra dag 1 har hun hengt på puppen tidlig som sent. De første døgnene var hun endel plaget med luft og gulping av fostervann, og de sa på føden at det var derfor hun spiste mye og brukte puppen som trøst. Og jeg skulle bare la henne gjøre det så lenge hun fikk ut luft innimellom. Hun holder fremdeles på med å skal ha puppen hele tiden, og det virker ikke som hun spiser skikkelig til tider pga det. Har prøvd å ta puppen fra henne når hun har spist skikkelig og hun har begynt med å bare kose, men da blir hun hysterisk. hun ligger på puppen til hun sovner, og våkner nesten med en gang jeg prøver å legge henne i voggen. Så er det samme regla på nytt igjen. Noen som har noen råd til meg? Skal jeg bare la henne ligge på puppen? Er heldigvis ikke sår på brystvortene, bare øm etter å ha henne der omtrent hele dagen. Hun sover for det meste nesten hele natten. Har hun konstant økedager? Har jeg for lite melk? Vekten hennes er fin og hun tisser bra, så jeg tror ikke jeg har for lite melk, men når hun hele tiden skal henge på puppen begynner jeg jo å lure. hun blir også ganske grinete og utålmodig når hun kommer til den "fete" melken.
lille_spira Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Hei hei Dette er som å lese om meg selv og snuppa mi. Ammer henne konstant føles det ut som. Gjerne hver 1/2 time, og ofte sovner hun med puppen og med en gang jeg fjerner henne fra den våkner hun og krever mer pupp. Det var verst på kveldene her i begynnelsen, gikk forsåvidt greit på dagtid. Regnet bare med det var sånn kveldsuro som mange små barn har. Da hun var 3 uker begynte jeg å tro jeg hadde for lite melk på kveldene og at hun faktisk var sulten. Prøvde å gi henne mme og hun slukte i seg 100 ml på rappen, selv om jeg nettopp hadde ammet henne i sikkert 2 timer, iallefall flere ganger på rad. Begynte da å gi henne mme fast hver kveld. Jeg var heller ikke sår, og jeg tror neppe hun hadde økedager hver dag! På natten sover hun for det meste, bortsett fra noen korte amminger 3 - 4 ganger. Nå er hun 2 mnd og jeg har bestemt meg idag faktisk at nå er det nok!! Hun har nesten ikke sovet på dagtid siden hun var 2 uker og jeg har ammet henne stort sett heeeele tiden. Hun sover bare korte lurer på 10 - 20 min også våkner hun igjen. Har ikke trodd at det var fordi hun var sulten, men har skjønt nå at melka mi forsvinner sakte men sikkert til tross for at jeg ammer kjempeofte og lenge. Vekta hennes har vært bra og hun har tisset og bæsjet som normalt. Men jeg føler meg dødsliten og er derfor ikke i stand til å fullpumpe heller for å prøve å øke produksjonen. Derfor skal jeg nå begynne å gi henne mme til alle måltider og så skal jeg amme henne litt etter hvert måltid eller prøve i alle fall. Jeg skal også pumpe litt når jeg orker, så hun får litt mm De siste 2 dagene har jeg gitt henne mme eller mm som jeg har pumpet ut ca hver 3 time. Jeg har faktisk nektet henne pupp eller flaske til tross for at hun er tydelig på at det er det hun vil ha!! Fikk god hjelp av ei vennine, hun støttet meg og hjalp meg motstå fristelsen til å bare gi etter og gi henne pupp når hun skreik. Grunnen til at jeg nektet henne mat var at jeg ville at hun skulle bli skikkeli sulten, fordi jeg mistenker at når hun har ammet så veldig ofte så spiser hun lite og dermed blir hun aldri skikkelig mett og ikke kjenner hun skikkelig sult eller metthetsfølelse! Har nå gitt henne mat fra flaske hver 3 time snart i 2 døgn og jeg har fått en ny unge! Hun sover mer på dagtid, mer enn 1 time hver gang og hun virker sååå fornøyd og er ikke helt oppsatt på å få pupp heeele tiden ) Hun har brukt å holde det gående på kveldene til i 23 - 24 tida før hun sovnet av utmattelse og nå har hun lagt seg kl 20 for andre kveld på rad og sovnet fornøyd og METT ) Jeg vet ikke om du kommer til å havne i samme situasjon, men ville bare dele dette med deg. Det har vært utrulig frustrerende og en tøff periode de siste ukene. Din baby er enda veldig liten, men du kan ha i bakhodet at ikke alle har nok melk og at jo mer man ammer, jo mer sliten blir man og det kan også påvirke melka! Syns ikke man skal nøle for lenge med å prøve mme fks Håper det ordner seg for dere og at du snart kan få slappet litt av og ikke blir utslitt av ammingen.
På'n igjen! Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Du har ikke for lite melk når hun legger på seg tilstrekkelig. Det er ganske vanlig å bli brukt som smokk når de er så små (har du forresten prøvd smokk?). Hold ut litt til, det blir bedre! Så lenge hun legger på seg nok skal det ikke være nødvendig å gi tillegg, men du får bare følge med på vekta. Det svaret du allerede har fått trenger ikke å gjelde deg, men det er klart at noen må gi opp amminga dersom det blir for mye trøbbel. Får du det til, er du imidlertid spart for mye jobb med sterilisering av flasker og å dra dem med deg overalt! Har du forresten prøvd noe bæretøy? Jenta mi var omtrent akkurat som din da hun var noen uker gammel, og det var veldig greit å ha henne i bæresjal, da kunne jeg faktisk legge henne fra meg sovende uten at hun våknet umidderlbart. Nå er hun forresten blitt 4 mnd og mye mindre avhengig av puppen!
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Jeg hadde det likedan og snakket mye med både barsel på Ahus og helsestasjonen her jeg bor. Man skal la de ligge med puppen så mye de vil. Tulla mi BODDE på puppen. Man blir syyykt sliten, men det ER sånn en periode. De må få den nærkontakten de har behov for. Jeg tror ikke på å ta dem vekk fra puppen altså... Det går over!!
Tonen Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Min gutt var også sånn. Det var nesten bare ved puppen han ville være. Det var slitsomt, men jeg visste at det var normalt og jeg lot ham få ligge til puppen så mye han ville. Jeg tror at så små barn trenger å få det de ber om.. Det finnes ikke noe bedre for henne enn å få så mye pupp hun vil:) Hold ut, snart er hun 6 uker, og mange opplever at det blir enklere rundt den alderen. Parker deg i sofaen med baby tv eller bok. Dessuten sover hun jo så godt på natta, så da har du det ikke så ille syns jeg:) Jeg syns slett ikke du skal blande inn mme uten grunn. Du har melk så det rekker, og det er din melk som er best for ditt barn. Mange barn kan bli litt utålmodige når den fete ettermelken kommer. Den er tregere å tak på, og babyen må jobbe litt mer. Helt normalt det også.
Lisjprinsessa mi Skrevet 21. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2009 Tusen takk for hjelpsomme svar Jeg får bare holde ut en stund til og satse på at det blir bedre For jeg vil jo helst fullamme henne så lenge som mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå