Gå til innhold

Vognpose - tips til en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne at vesla skal sove litt ute etter hvert, men hun kommer jo til å sparke av seg dyner/tepper, dessuten sover hu med armene over hodet... så kommer til å trenge en sånn vognpose.

Hva skal jeg se etter når det gjelder sånne? Er jo fint med en hun kan vokse i og som kan brukes i sportsvogna med seler i etter hvert?

Har sett den testen som var i F&B på klikk.no, men noen som har hatt den som er fornøyd? (Igloo Troller). Har ikke funnet noen andre tester på nett ennå, men det finnes kanskje? Hva med en voksipose, er de bra?

Vesla er forresten 1 uke gammel, og vi bor foreløpig på vestlandet så det er kaldt og vått om vinteren. Men vi skal ant flytte mer østover etter hvert (Oslo) og der er det jo mer tørr og kald luft.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i Oslo-området, så det er ganske varierende temperaturer om vinteren. Etter å ha sett på forskjellige poser i butikkene var jeg ikke helt fornøyd med noen av dem. Igloo Troller/Voksi Urban som vant testen virket altfor tung synes jeg, og den første favoritten, Odenwalder Lammy, virket uforholdsmessig dyr. Vi tenkte også på Odenwalder Holly, men jeg ville helst ha lammeskinn i bunnen siden det er godt å ligge på og ikke minst varmeregulerende.

Vi valgte til slutt Artlânder Maxiflex vinterpose (kan bestilles hos lilleprinsen.no til 1600) som er en dunpose med lammeskinn i bunnen. Det jeg likte best med den er at lammeskinnet kan tas ut og posen kan brukes uten lammeskinn (det kan ikke Lammy), Dermed kan man regulere litt hvor varm posen er i forhold til temperatur ute. Posen er lett og myk, og den kan enkelt forlenges med 10 cm ettersom barnet vokser (max lengde 115 cm), og den kan også gjøres større i bredden hvis man har behov for det. Det virker rett og slett som en flott pose og jeg er veldig fornøyd med det valget.

Skrevet

Nummer en, synes jeg, er at du bør se på hvor stor bagen i vogna di er. Mange bager er ganske små. Jeg hadde en Brio kombi, som har en smal bag, og voksiposen (classic) fikk rett og slett ikke plass (men den passer helt fint i sportsvogndelen). Vi hadde arvet en saueskinnspose, og den passet helt fint i vogna, så vi brukte den den første vinteren.

De aller fleste poser er beregnet på å kunne brukes i flere år, til barnet er 2-4 år gammelt, så det trenger du ikke tenke så mye på, selv om du bør dobbeltsjekke at det er mulighet for å lage hull til seler etterhvert.

Vi har voksi classic, en saueskinnspose (for liten til å brukes til min snart ett år gamle gutt nå, og kan dessuten ikke åpnes i lengden, noe som er et stort minus når man f.eks. skal på kjøpesenter/butikk), og jeg har også nå kjøpt en voksi urban, som jeg gleder meg masse til å teste ut!

Det virker som om de fleste er fornøyd med posene sine, så det finnes nok mange gode poser! Jeg ville likevel valgt en pose med ull i bunnen - de påstår at ull isolerer mye bedre enn dun når barnet ligger på det.

Skrevet

Jeg har Odenwalder Holly (den med bamse inni), og er strålende fornøyd med den! Bor i Oslo, og brukte den hver dag gjennom hele vintern. Det fine med den, er at den er så lett og tar liten plass, samtidig som den er god og varm. Det jeg liker best ved den, er imidlertid snorene på toppen, som gjør at man kan snurpe posen helt tett rundt babyens hode hvis det blåser og er skikkelig kaldt f.eks.

Skrevet

Vi har Voksi Urban. Dette er akkurat den samme posen som Igloo Troller, men er litt dyrere. Vi har vært kjempefornøyd med den, men har ikke prøvd den i sportsvogn-delen enda. Posen er ganske stor, så dersom du har en liten vognbag kan du få problemer med å få plass til den. Vi har en Maxi Cosi Mura 4 og brukte hardbag på denne da jenta var liten. Posen fikk akkurat plass oppi. Denne hardbagen er en av de større på markedet, med samme lengde som Simo og Emmaljunga, men litt smalere. Vi bor rett utenfor Oslo og syntes posen fungerte veldig bra forrige vinter. Den er varm og god, og kan åpnes opp i siden for å lufte hvis det er litt varmt. Fordelen med posen er at du kan bruke den i mange år, da det følger med en forlenger. Med forlengeren passer nok posen til barnet er ca 4 år. På Trollerbagen kan du velge om du vil ha med forlengerdelen eller ikke. Anbefaler sterkt å kjøpe med den delen, da du ikke kan kjøpe den til senere.

Vognbagen er klargjort for sportsvogndelen, du må bare sprette opp åpningene til selene.

Barnevognhuset Rudo (www.rudo.no) leverer Trollerbagen, og har god pris på den. Vet ikke helt hvordan internetthandelen deres fungerer, men det finner du evt sikkert ut.

Lykke til i jungelen av vognbager.

Skrevet

Vi har Emmaljungavogn, City Bag nå først og så sportsvogndel senere.

Skrevet

Jeg har nettopp bestilt meg en Artländer maxiflex fra lilleprinsen.no, virker som en super pose. Gleder meg til å bruke den :o)

Eneste jeg ikke har tenkt på er om det er plass i baggen :oP (litt korttenkt kanskje?) Jeg har Emmaljunga med Citybag. Noen som vet?

Skrevet

Det går sikkert helt fint! Jeg har også CityBagen, og der er det ihvertfall mer enn god nok plass til Odenwalder-posen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...