Gå til innhold

Gode tips til moset middag til en på 11 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som IKKE liker middagsglass eller har likt særlig middag i det hele.. Så det går i disse grøtmåltidene, og er redd han skal bli dritlei etterhvert. Noen gode oppskrifter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille er veldig glad i alt som serveres med kjøttsaus for tiden.

Kjøttsaus: hvitløk

løk

raspet gulrot

kjøttdeig ( ved å bruke kyllingkjøttdeig (?) blir det variasjon)

hermetisk tomater

Kokes og så moses til passelig konsisens. Til sausen kan det være potetmos, ris, spagetti eller couscous.

Skrevet

Mat som har falt i smak hos vår gutt:

Pasta med tomatsaus og grønnsaker (6 mnd)

250 g pastaskruer

1 boks hermetiske tomater

1 liten løk

3 gulrøtter

1 squash

½ ts oregano

½ ts basilikum

rapsolje

Løk, gulrøtter og squash stekes mykt. Ha i hermetiske tomater og urter og la koke 30 minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha avrent pasta og tomatsaus i food processor og mos til ønsket konsistens. Tilsett evt vann for å tynne den ut. Tilsett litt rapsolje. Fordeles i plastbokser og fryses. Gir ca 15 porsjoner. Etter som gutten vår har blitt større har jeg også tilsatt oliven i sausen og en ball fersk mozzarella når jeg moser den. Veldig populært.

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd)

2 kyllingfileter

2 medium søtpoteter

2 store gulrøtter

125 g couscous

1 stor squash

en neve frosne selskapserter

en neve frisk persille

noen biter mango

rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Laks med potet, gulrot, erter og brokkoli (8 mnd)

300 g laksefilet

10 poteter

5 gulrøtter

1 liten brokkoli

en neve frosne selskapserter

pepper

smør eller olje

Kok grønnsakene møre, poteter og gulrøtter først, brokkoli og erter mot slutten. Ha i laksefileten (delt i biter) de siste minuttene. Smak til med pepper. Mos i foodprocessor sammen med litt smør eller olje, tilsett evt litt av kokevannet til passe konsistens. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 12 porsjoner.

Skrevet

Tusen takk:)

Skrevet

MÅ maten moses? Kanskje han blir mer interessert om han må jobbe litt? :)

Nå tenker jeg noe så enkelt som fiskeboller/-kaker feks, og potet og ihjel kokte gulrøtter - som er lett å tygge :)

Skrevet

Helst, har prøvd å gi helt vanlig til ham. Men kan jo fortsette å prøve...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...