Gå til innhold

Trenger råd og veiledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 7 (snart 8) som er høyt og lavt.

Han liker ikke å sitte å¨se på tv men vil og må gjøre noe hele tiden, det må liksom skje noe....

Han kan sittre på en pc og spille barne spill eller spille Wii/nintendo o.l men han vil ikke sitte og tegne, male, lese, skrive ting, eller andre "rolige" ting.

På skolen er han ennå verre, og nå har han begynt å banne også.

Når andre ler syntes han at det er morsomt og fortsetter i samme stil.

Han er nok litt rampete og bråker og, sist men ikke minst, han skjønner ikke helt barneleker som de leker på skolen og da gjør han se g heller litt rampete bare for å få oppmerksomhet.

Han har vært(er mye bedre nå) til å spise men dette har egentlig alltid vært en kamp for å få han til å spise...

Han er ukonsentrert og skjønner nesten ingenting av matte

Jeg kunne godt skrevet masse mer her på eksempler men tror dere har skjønt tegninga...

Vet dette tyder på AD/HD men det er også snakk om ADD(en mildere form for ADHD) eller noe som heter Asbergers...

Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre for å få "styr" på han hva skolen gjelder

(for han er faktisk veldig grei m å ha å gjøre stort sett når han er hjemme)

Hilsen fortvilet....

håper noen kan komme m råd og hjelp her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i gang med den prosessen nå, og har skrevet en "bekymringsmelding" til skolen.

Og selv om det nå er i gang så vil det likevel ta litt tid.

Så lurte på råd utenom dette liksom.

Han er "vest" på skolen og fungerer forholdsvis greit i hjemmet.

Skrevet

Tenk over de små tingene du gjør hjemme, som du føler er med å å bidra til mer positiv oppførsel:) Der er ting du har funnet, som han har nytte av. Teknikker og måter å si ting på, som gjør at han gjør som han skal. Kanskje han i tillegg trenger å skjermes litt for å klare å "henge med" i det han gjør? At han lett sporer av når der er mye som skjer rundt han, slik det er i en hel klasse.

Jeg hadde f eks en teknikk på hvordan å få min til å rydde rommet selv. Jeg sorterte tankene for ham; "nå finner du ALLE bilene dine og putter i bilkassen", "Flott:) Nå kan du ta alle klossene og putte i kassen klossene skal i". og slik holdt vi på til alt var på sin plass:)

Og når det kom til matte, så tenkte vi penger(kronestykker). For det hadde han tidlig greie på. Da kunne han både plusse, trekke fra, gange og dele;) Det hjalp å ha visuelle hjelpemiddel, som penger. Men også f eks ispinner kan gjøre samme nytten.

Disse tingene kan en bruke også i skolen. Men min erfaring er at på skolen er du "bare mor", og det blir ikke vektlagt i så stor grad det du sier, dessverre. Derfor er det så viktig at du har PPT på "din side". Det er faktisk enklere å forklare PPT hva som hjelper hjemme, og så få de med å forklare skolen hva ungen har nytte av:) Tungvint kanskje, men mer nyttig.

Håper du finner noe til hjelp her:) Bare spør mer, om det er noe spesielt eller noe annet du vil vite:)

R:)

Skrevet

Takk for gode råd.

Ingen dum idè og ta bit for bit, at han bør ta bilene først, så legoen så DVD-ene osv osv...

Da blir det jo lettere for han å forholde seg til.

Merker jo det at han helst bør få en og en beskjed om gangen, eller ikke lange setninger med flere spørsmål i.

Han har ikke begrep om verken klokke eller penger i dag, men vi har brukt kuleramme under matten.

Da går det greit liksom, men dette er jo ikke noe de bruker på skolen selvsagt.

Han er veldig umoden og liten for alderen, veier vel ca 20 kg bare.

(han har vært en del syk i sommer, men er likevel liten og tynn, og har alltid vært det- veide bare 2390 når han blei født)

De har begynt m sånne grupperinger i klassen nå og det ser jeg som positivt.

Han er i den "dårligste" gruppen hva matte angår, men er flink til å lese og skrive og er blandt de beste der igjen.

Vi har som sagt skrevet bekymringsmld til skolen og PPT og de var i møte i går.

SÅ får håpe at prosessen går litt fort, selv om jeg vet at ting tar tid...

Skrevet

Jeg jobber til daglig på forsterket enhet ved skole, hvor vi har de "ekstreme" tilfellene av ADHD og Autisme... Det virker som om gutten din ihvertfall ikke har ADD (ADHD- uten H, altså uten hyperaktivitet). Men han kan nok være veldig hyperaktiv å trenger oppfølging av dette, i å med det følger med konsentrasjonsvansker. Hvis han virker "etter" de andre på hans alder, så ville jeg kanskje vært mer bekymret... Det er utrolig mange foreldre som tror barnet har ADHD så fort det blir oppførsel utenom det vanlige... Som regel kan hjelp til grensesetting, belønningssystemer og positiv oppmerksomhet hjelpe masse. Du må nesten prate med de på skolen å fortelle det du føler.. hvis det er på skolen han er værst, så er dette opp til de å gjøre det best mulig for han, om det tilsier at han må ha en til- en en periode for å se om dette bedrer seg, så må de det. Får håpe dette hjelper, å du slipper å sette en diagnose på sønnen din... Masse lykke til!

Skrevet

tusen hjertelig takk for flotte svar..

de har nå vært i møte og jeg skal snakke med de rett etter skolen.

Kan komme tilbake m hva de sa da...

Skrevet

mente selvsagt rett etter høstferien.....hehe, var litt trøtt tydeligvis

• 1 måned senere...
Skrevet

Vet ikke om nien bryr seg, men HI her.

Nå har vi fått brev fra PPT tjenesten så nå er nok prosessen i gang.

Det er positivit og jeg krysser fingrene for at de finner ut av noe.

PS: han har i det siste oppført seg veldig bra på skolen også....

Skrevet

Så flott:)

Husk at selv de med ADHD kan oppføre seg;) Min takker for maten hver dag, han:) Får også bare skryt når han har vært andre steder hjemme hos folk.

Det de sliter med er å klare alle krav på skolen og blant venner. De kan klare det i perioder, for så å få dårligere perioder.

Lykke til med prosessen:)

Skrevet

vist han er værst på skolen, så kansje det er skolemiljøet han reagerer på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...