Gjest Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Hei, jeg hører egentlig ikke til her, men poster innlegget her fordi jeg håper at jeg kan få noen seriøse svar + at dere (dessverre) nok sitter inne med en del kunnskap. Jeg skal inn til lap neste uke pga 2 exu og 3 sa i løpet av 4 år som prøver. Ingen barn:( Har lest masse om lap i det siste, men sitter igjen med noen spm jeg ikke fikk svar på i lesningen min. 1: Tips til klær? Eller bruker en kanskje kun klær fra sykehuset? Feks når jeg går til gyn, har jeg alltid lang singlet. Bruker den som "kjole" i det jeg klyver opp i stolen. 2: Har hørt at døde folk slipper/kan slippe alt det kroppen holder på (les urin og avføring o.l) Jeg er redd for at jeg skal tisse på meg (eller det som verre er). Eller får en kanskje kateter? 3: Ligger en uten truse i en gynstol? Er ikke sjenert av meg, men tanken på å ligge i narkose uten truse skremmer meg litt... 4: Bør jeg barbere meg dagen før? Gjør de det dersom jeg ikke gjør det? Liker best å ha "en-ukes-frisyre" når jeg går til gyn. Liker ikke å se ut som om jeg har stelt meg til ære for gyn, hehe Hmm...det var vel det jeg lurte på?! Ja, jeg tror det var det. Hyggelig hvis noen kan hjelpe. Ellers vil jeg bare ønske dere alle lykke til her inne!!!
lilleta Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Hei! 1: Når du skal inn til LAP må du nok bruke sykehusets skjorte, og ingen truse. Jeg hadde ikke lest noe om LAP på forhånd, og beholdt trusen på.hihi... De lo litt av meg da, men ble heldigvis oppdaget før jeg kom inn for operasjonen:) 2: Om jeg ikke husker feil tror jeg du skal faste litt før du kommer?? Fikke ikke noe kateter etc og tror heller ikke det kom noe ut:) 3: Jepp, men de pakket inn beina mine... Også tar det ikke så lang tid før du får narkose. Jeg er veldig blyg i gynstol, men de var veldig snille!!! 4: Gjør som du gjør til vanlig m gyn du! De barberer ikke, men om jeg ikke husker helt feil fikk jeg beskjed om å barbere et parti på magen. Men dette får du beskjed om der inne, og du får engangshøvel. Lykke til!
Gjest Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hei lilleta! Tusen takk for gode svar. Gratulerer med tvillinggraviditet, og lykke til med fødsel og alt det det innebærer Takk for lykkeønskninger. Tar gjerne i mot flere erfaringer!
Håpefull38 Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Hei! 1. Du får sykehusklær på deg når du kommer. 2. Jeg fikk innlagt kateter. Visste ikke noe om det før etterpå da jeg hadde noe problemer med å tisse. Man faster fra kl 24.00 dagen før inngrepet. 3. Jeg fikk sykehustruse da jeg kom inn, og denne hadde jeg på til etter narkosen. Visste ikke at de skulle inn "den veien." Trodde de bare gikk inn gjennom navlen og et snitt ved en eggstokk. Skjønte at de hadde gått inn "den veien" da jeg våknet av narkosen og en pleier sa jeg skulle få et bind fordi jeg blødde. 4. Du blir ikke barbert. Jeg måtte ikke barbere noe på magen heller. Vær obs på at du kan få noe luftsmerter i skuldrene etter inngrepet (de pumper luft opp gjennom systemet for utvide slik at de ser bedre). Jeg fikk vite det hos ei venninne som hadde hatt en annen type lap. Hadde jeg ikke visst det hadde jeg blitt ganske engstelig for hva dette kunne være, for det var helt forferdelig.Hos meg gjorde det forferdelig vondt i ei skulder. Måtte nesten sitte å sove i 4 døgn fordi lufta kom opp i skulderen da jeg la meg. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Takk også til Håpefull38 for svar Ja, dette med luftsmerter har jeg hørt, men takk likevel for at du nevner det. Jeg suger til meg alt av informasjon;) "Visste ikke at de skulle inn " den veien."" - Dvs at de skal inni der også å rote? Litt ekkelt å tenke på, synes jeg... Jeg vet jo godt at dette er jobben deres, men likevel...tanken på at de roter oppi der mens jeg er bevisstløs er litt creepy, synes jeg. Lykke til til deg med din prøving Håpefull38 )
Håpefull38 Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Ja, jeg syntes også det var ekkelt med tanke på at jeg ikke visste noe om det før etter inngrepet. Synes de kunne informert litt mer på forhånd om hva de skulle gjøre, og eventuelle bivirkninger etterpå.
Gjest Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Det skjønner jeg godt! Jeg har både lest og hørt om dette med luftsmerter. Hun jeg pratet med på tlf nevnte det til og med (de fikk en avbestilling, så de ringte og kalte meg inn) Har en søster som har tatt keisersnitt også, å hun fikk store luftsmerter. Håper jeg får god informasjon før jeg legges i narkose. Jeg er litt sånn at alt er greit bare jeg vet hva som skal skje
Millamolly Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Tror de kun fester en tang på livmorhalstuppen eller no "den veien" for å holde noe på plass mens de foretar LAP. Så de roter ikke "den veien". Ellers legger de inn kateter om man skal sjekke om eggelederne er åpne. Da må de tømme blæren. Kan være et tips å ha med seg joggebukse eller liknende til å ha på seg når man skal dra hjem. Greit å ha noe som sitter litt løst rundt magen Tror smertene etter LAP avhenger hva man har gjort. Om man har fjernet cyster eller bare "kikket litt rundt". Men luftsmertene er nok like for alle. Det synes jeg var veldig vondt. Fikk beskjed om å ta paracet og ibux i noen dager etterpå. Men det hjalp ingenting syns jeg. SÅ mitt tips er å be om litt sterke smertestillende til de første dagene så man kan ha dette i bakhånd om man "får det litt". Lykke til!! Tross smerter etc. så ble jeg tatt veldig godt hånd om på sykehuset. Så det må du ikke grue deg til. Jeg ble sååå positivt overrasket over hvor snille og omtenksomme alle sykepleierne var
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Heisann.. langt opp til spøsmåla her men... Slapp helt av...de ordner alt med klær og barbering...helsevesenet i Norge er bedre enn sitt rykte..søte menesker overalt...faste fra 24.00 kvelden før...narkoesen slo meg ut, men ikke alle har det heller... Det værste med lap er luften etterpå...hiv innpå jevnt med smertestillende og sørg for at du har det innkjøpt på forhånd...ha mange puter under skuldrene...bland ibux og paralgin forte eller voltaren for maks effekt... Rør på deg når det gjør vondt... Lykke til...de første dagene er litt kipe så lei 100 dvder og kjøp ukeblad...god mat og drikke... :-)
MK73 Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 ..og jeg hadde nesten ikke luftsmerter etterpå, så det er ikke alle som får store problemer med det. Greit å vite at du kan få det, men ikke gru deg for noe du kanskje ikke får :-) Jeg måtte av med trusa før jeg ble rullet inn på operasjonssalen. Da jeg hadde lap var det første gang jeg fikk narkose, så det var det som var litt skummelt for meg. Men jeg tenkte som så at jeg har jo ikke tenkt å ikke gjøre dette - så da lar jeg det stå til :-) og alt gikk helt fint, det eneste problemet jeg hadde var at jeg ble veldig kvalm etterpå av narkosen, på tross av to runde med kvalmestillende. Men det er jo et bittelite problem, og ikke noe å bekymre seg for. De to neste gangene jeg hadde narkose var jeg ikke kvalm i det hele tatt etterpå. Jeg fikk ikke kateter, på tross av at egglederne mine ble sjekket. Blæren er ganske tom når man har fastet på forhånd, og jeg måtte gå på do like før jeg kom inn på operasjonsstua. Barbert ble jeg heller ikke, på tross av at jeg bare hadde ryddet litt i skogen på forhånd. Dette går helt sikkert helt fint! Og etterpå er du et steg nærmere det ønskede barnet ditt! Lykke til.
Gjest Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for svar, alle dere kloke damer Alle tips er notert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå