Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 har en sånn til hoveddøra i blokka. var på jernia for å kopiere det, da sa de at jeg måtte har brev fra borettslaget, ellers var det ikke lov å kopiere. nøkkelen fås kjøpt hos styret på borettslaget. det er leieboeren min som har mistet nøkkelen sin og han nekter å betale 500 til borettslaget for å få en ny. han sier de kopierer det på oslo city og at han har gjort det før. nå ringte jeg oslo city og de sier at de kopierer det. har de lov til det? men jeg vil jo ikke at han skal kunne gjøre det. hvordan skal jeg vite at han bare kopierer en og ikke flere. kan jeg klage på de på oslocity hvis de kopierer nøkkelen min? evt. til hvem?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Høres rart ut, de skal ikke kopiere det, for det er ikke lov uten tillatelse. Når det gjelder styret i blokka de må jeg se de driver lovlig ran, 500 er helt vilt for en tillatelse. Her får vi en lapp, helt gratis.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 de selger selve nøkkelen for 500. vet ikke om de gir sånne tillatelser. men han på oslo city snakket veldig dårlig norsk. kanskje han ikke vet noe om loven?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Du bør jo kunne det når du driver en kopieringsbutikk. Kan umulig være første gang han er borti det der.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Boretslaget burde hvertfall gi dere tillatelse når de forlanger så mye for en nøkkel. Men jeg tviler ikke et sekund på at mr minit på OC kopierer nøkler med nummer på. De er virkelig super-hyggelige, men desverre ikke så oppegående (likevel er jeg fast kunde, de fikser jo mer enn nøkler). Uansett så er det jo leieboeren som har mistet nøkkelen, så jeg synes han burde punge ut de 500 kr selv (evt skaffe tillatelse fra boretslaget), det er tross alt ikke lov å kopiere nøkler med nr på.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Nøkler med nummer på tilhører et låsesystem og dette læsesystemet er det et bestemt firma (læsesmed) som har lagd og derfor er eneste som har tilgang til. Alle nøklene som tilhører dette systemet skrves i en liste, slik at sikkerheten opprettsholdes for brukerene. Det er ulovlig å kopiere en slik nøkkel for alle andre firma enn det som har låsesystemet, så selv om leieboeren har gjort dette før, så får han heller punge ut med de 500 kronene som dette koster fra borettslaget. I de fleste husleiekontrakter står det at leieboer skal erstatte eventuele tap eller ødeleggelser på leielighet/hus og eiendom.
Gjest Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Det stemmer det Anonym 14:31 sier her. Nøkler med nummer kan ikke kopieres uten tillatelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå