Gå til innhold

innflytter på ny plass, krav på barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat flyttet tilbake til ett sted i sør trøndelag etter å ha bodd i Hedmark. Jeg lurer på om datra mi har krav på barnehageplass, etter som det skal være full barnehagedekning? De sier det er fullt, men noen jeg kjenner sier hun har krav på plass samme f...

Hva er det som er sant?

Fortsetter under...

Og ha mener du de skal gjøre når det egentlig er fult? Kaste ut et av de andre barna?

Nei, må nok stille deg i kø som alle andre.

Full dekning vil ikke si at alle som trenger plass i alle aldere får plass til enhver tid når de trenger det. Det betyr at alle barn som fyller ett år innen utgangen av august og som har søkt innen fristen skal få plass det da.

I skolen er det faktisk slik at barn som kommer flyttende til en kommune får plass uansett hvor fullt det er fra før. For f.eks. en 8åring MÅ jo ha skoleplass! Hadde selvsagt vært bra om man hadde regnet bhg for like viktig, og definert at en 4åring MÅ jo ha barnehageplass. Å være hos en dagmamma som ellers bare har babyer, er neppe noen akseptabel løsning for en stor unge.

Men nei. Slik er det ikke (foreløpig).

Annonse

Tror du VIRKELIG jeg mente at de skulle kaste ut en unge for at min skulle få plass?? Tolker du spm mitt dit så må du tenke deg om. Jeg spurte bare et spm ang barnehageplass pga noen rykter jeg har hørt. Verre var det ikke.

Takk for konstruktive svar fra dere andre :) nå vet jeg hvordan det ligger an :)

Alle barn får plass på skole ja, men er det fullt på den skolen som ligger nærmest kan man faktisk risikere å måtte begynne på en annen skole i området, selv om den ligger litt lenger unna... Man får ikke uten videre plass uansett hvor fullt det er på en skole.

Ellers er jeg enig med deg, det er viktig at barn får barnehageplass :)

Som jeg skrev over: I skolen er det faktisk slik at barn som kommer flyttende til en KOMMUINE får plass uansett hvor fullt det er fra før.

Altså i kommunen. En tilsvarende ordning for barnehagebarn som flytter inn i en KOMMUNE ville vært bra uten å by på alt for store kostnader.

Dette med å la (relativt store) innflyttere få plass I KOMMUNEN (ikke nødvendigvis nærmeste bhg) er i hvert fall lettere å få til (hvis man vil) enn å gjøre noe med det at barnehagegarantien gjelder fra første gang det blir august etter at barnet har fyllt ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...