Gå til innhold

jeg er litt desperat nå.... klarer ikke la være å spise sukker...

Anbefalte innlegg

Fått metformin og det har hjulpet meg med de 5 svarte hårene jeg hadde på haken. Kviser har også blitt bedre.Håper å bli gravid på neste prøverørs forsøk.

Men jeg har et stort ønske om å klare å gå ned 10 kg. Men så klarer jeg det ikke.

Kroppen min skriker etter sukker.Hadde jeg klart å ikke putte i meg det sukkeret....jeg har jo klart det før, men jeg synes nesten jeg har fått mer sukkersug etter metforminstart. Nå skal det sies at jeg har brukt p piller i 3 mnd, og det er jo noe man kan legge på seg av.

Jeg har prøvd alle kurer. prøver å spise sundt. Men sukkersuget er for sterkt.

Jeg har kutta ut røyken for ca8 mnd siden, det var lett i forhold til å slutte med sukker...

Fortsetter under...

Oi, går på metformin eg også. Har merka enormt sukker-sug og er sulten heile tida etter eg begynte på de tablettene. 2 kg pluss, ikkje bra detta. Håper noen der ute har gode råd....

Jeg hadde det samme problemet. Drakk litervis med brus, og spiste masse godteri. Men jeg fikk streng beskjed fra sykehuset tilslutt om å slutte med karbohydrater. Dvs pasta, ris, potet, sukker, brød osv. Jg gikk fra å ha femten cyster til over førti på kort tid! Og vekta gikk fort oppover....

Etter timen på sykehuset fortsatte jg med metformin, spiste lavkarbo og mosjonerte hver dag... holder fortsatt på! (Jg må nok holde på livet ut) Og jg har gått ned mange kg! Faktisk fra 122 kg til 105 kg! Og livet mitt har blitt snudd helt på hodet. Hårveksten er bedre, kvisene borte, søtsuget er borte, jg sover bedre, Har også fått egløsning helt av meg selv. Så hvis dere ser på fordelene, er ikke valget vanskelig.

Les boka en kjernesunn familie... den er kjempebra! :) der står det også hvordan en blir kvitt søtsuget å sånne ting. den har også mange alternativer til hva en kan kose seg med. Lavkarbo.no er også en veldig bra side hvis en lurer på kostholdet og sånne ting...

Ok, så flink du har vært, dette blit tøfft, men nok mitt eneste valg, Mt, hva spiser du isteden for brød? Knekkebrød?

Jeg har prøvd lavkarbo før, men må ha knekkebrød eller rugbrød.

Jeg er nødt å ta meg sammen, dette er jo ikke bra.Veier 82 kg nå og er 170 høy. jeg må stoppe dette før det går for langt!

lav karbo er et musst.. i tillegg vet jeg av egen erfaring, at søtsuget gir seg etter ca 3 dager..

Krom kan hjelpe mot søtsuget men jeg har funnet at hvis jeg kutter ned på sukker, slutter med sjokolade osv, gir seg søtsuget ganske bra også.

Jeg tror det er lurt. For jg reagerer på karbohydrater så vel som sukker. Hva jeg spiser istedefor brød? Jg spiser ofte egg og bacon, rugsprø, salat og omelett... masse godt en kan spise, en må bare være litt kreativ. Lese seg fram til ting osv. Jg bruker lavkarbo.no hver eneste dag. Der finner jg all info jg trenger. Men jg følger verken atkins eller ketolyse... holder meg til egenkomponert. Men henter tips her og der :) Funker bra!

Krom hjelper i den verste perioden. En annen ting som hjalp meg over kneika det var feks pepsi max, heistad gele blandet me pisket krem (fromasj) og smoothie laget på jordbær. Men etterhvert måtte jg slutte med det og og holde meg til disse tingene i helgene.

Ting tar tid, men jg er sikker på at du får det til! Jg merker at jg får kviser og sånn når jg koser meg med litt sukker en Lørdag eller i en bursdag eller noe. Ofte ender jg opp med å angre meg på at jg spiser sukker, for jg blir så dårlig. får masse kviser og. Så jg holder meg mer og mer unna. Og magen sier iaff ifra etter en stund. Da sitter en på do halve natta.

Du får bare skrive igjen om du har flere spørsmål. skal prøve å svare så godt jg kan :)

Lykke til!

Annonse

Dette hjelper meg masse. Jeg må bare klare dette. hvor mange fiberrik om dagen? Og hvordan blandet du smoothie? Kan vi bruke sukkerfri yogurt? Jeg har prøvd å slanke meg imnd men da etter grethe rode og libra metoden, men da blir jeg helt ørsk. Nei nå skal jeg starte på mandag, jeg må forberede maten og handle inn her sånn at jeg har det jeg behøver, har du prøvd brødet til "spis deg slank"?

Jeg spiser ikke fiberrik... mn 2 - 3 om dagen kan vel ikke skade? Ikke spis rugsprø eller fiberrik på kvelden!!! Da senker kroppen forbrenninga... så d kan påvirke vektnedgangen. Ellers.... spis salat, egg, bacon eller omelett, kylling, fisk,wook av gode grønnsaker,, kjøtt osv. spe på me meierismør, fløte, seterrømme og sånne ting så blir d supert!!

Når jg lager smoothie, så tar jeg noen frossne jordbær/bringebær, en del vaniljekesam, fløte til d blir flytende (kutter du ut fløten blir d is) og smaker til med søtningsstoff. Kjør det i en kjøkkenmaskin, det blir for tøft for blenderen. Det blir det en god smak på den jg lager, og du får dekket søtbehovet. Det er supert syns jeg. Yoghurt med smak øker karbene veldig. Så da bør du bruker naturell yoghurt. er litt karber i kesam m vanilje men jg har ikke lagt på meg av det så dette har funket bra :D

Det ble et PS innlegg fra meg også ... hehe! kom på flere ting....

Det du skrev om Grete roede... jg også ble helt i ørska. Men det er jo et kosthold som virkelig ikke passer for oss med PCOS og insulinresistens og sånne ting. jg gikk heller ikke ned i vekt av det, og jg gikk opp etter kursene og d ble bare kluss. skjønte ikke noe. Men nå skjønner jg at det er viktig for meg å kunne spise nok, spise noe jg tåler osv. Og det har gitt meg et helt nytt liv!!!

Pass på å ha riktig mat tilgjengelig. Kvitt deg med maten som ikke er bra for deg... for da holder du deg unna. Har du en kose dag en Lørdag, kjøp det du skal ha og thats it.. for da kan du bare kaste det du ikke har spist om det er noe til overs. På den måten kan du holde deg unna det du ikke skal ha etterpå.

Jg har ikke prøvd det brødet du skriver om... men har en super oppskrift på et godt brød som jg har prøvd- hvis du vil ha det! :)

Og vil du ha tips til handleliste kan jg finne det også!! Har funnet flere gode tips jg har brukt.

Skjønner du blir surrete.. er mye info å lese på - på kort tid. Kan bare spørre, så skal jg prøve å gi et så godt svar som mulig :)

Jeg spiser 2 - 4 Rugsprø om dagen (ja, de i røde pakkene..tynne rugknekkebrød) hvis jeg trenger noe annet enn d vanlige... men holder meg stort sett til egg og bacon, omelett og salat eller ... ja, d jg finner for hånd.

En annen ting du kan lage deg, hvis du skal ha "knekkebrød" som du kan spise myyyye av - det er osteknekkebrød. Da tar du sånne runde oster fra Kavli m smak på, legger de på bakepapir og freser de 3 minutter i mikroen og kjøler de ned. Da får du sprøe ostekjeks eller knekkebrød med smak :D genialt spør du meg! De bruker jeg til taco kjøttdeig med salat, rømme og salsa. Spennende vri :) spes hvis en prøver den med jalapenjo smak på! Du kan også bruke det til gryteretter (hjemmelaga) salat, knekkebrød med pålegg, snacks osv.

Hvilke pålegg jg bruker? Jg bruker Masse ost, i alle varianter (ikke de magre!) leverpostei, reker og majones, skinke, peperoni, salami, ribberull, mårpølse, spekemat, egg, litt kaviar (mn skal begrenses) laks... du kan spise d meste, bare ikke brunost, prim, gomme og sånne søtpålegg. Hvis du trenger syltetøy, bruk Heistad sin. Hold deg unna salater å sånn m sukker og potet å sånn i... bedre å lage selv. Bare å spør hvis du lurer, så skal jg prøve finne tak i det for deg!

setter kjempe pris på all informasjon altså!!! osteknekkebrød hørtes supert ut!!!

I dag har jeg forberedt meg med mat til i morgen. Jeg lagde en lasagnie variant som jeg fikk oppskrift fra inne på lavkarbo.

brukte sqwash i mellom lagene med kjøttdeig hakkatomater mye lø k helte fløte og ost på toppen. da har jeg med det i en boks på jobben, glemt å kjøpe egg, så da må jeg droppe frokost.

Pleier ikke spise det heller. Men kan kjøpe rugsprø og god ost på vei på jobb;). spiser du noen nøtter?

hvor mange måltider? Tar gjerne flere tips om du kommer på. tusen takk. I morgen går jeg på vekta igjen, håper ikke den har blitt veldig mye mer siden sist veiing...Men nå skal den ned.

Jeg skal gå tur hver dag, det har jeg gjort en stund uten at vekta rørte seg.

jeg har prøvd lavkarbo tidligere, kjøpte ferdig mat fra spis deg slank. Gikk ned men ble lei maten der, alt smakte det samme. og nå bruker jeg metformin i tillegg så da skal det visst være enda lettere å gå ned;)

Osteknekkebrød er supert :D det tror jg du blir veldig glad i etter en stund :) du kan også bruke andre oster da... taffel, norwegia, ridderost osv.

Mmm! hørtes deilig ut me sånn lasagne :) har tenkt å prøve den varianten, mn kom aldri så langt.. så mye annet jg måtte prøve først *fnis*

Jg spiser nøtter innimellom... holder meg til mandler, hasselnøtter, paranøtter og valnøtter :) Tar en neve ved behov.. iallefall hvis jg er halvdød av sult. Da hjelper det m nøtter og masse vann. (noen ganger går d litt lang tid mellom skoleslutt og middag)

Jg spiser hver tredje time *kremt* prøver iallefall! Mn ikke alltid like enkelt å beregne det der. Men de sier at d ikke er krise hvis en venter en time over eller noe. Blir fort sånn. Men en god regel er hver 3 time :)

Åh! jg hadde en sånn skeie - ut periode forrige uke, og det merka jg fort på vekta. Gikk opp en del. Åsså glemte jg metforminen. Det var litt dumt. Men nå skjerpa jeg meg godt denne uka så jg håper at d vises på vekta i morgen :) Jg også har veiedag da!!! *Spent*

Tror den ferdigmaten er en safer for mange. Men en blir fort lei. Like greit å lære seg å lage lavkarbo mat selv. Iallefall tok jeg d valget, siden jg må leve med det resten av livet. Blir plutseli ingen slankekur, men en livsstil. Da må en bare stupe i det, istedefor å krype i det.

Jg fikk høre fra sykehuset at det var superviktig å trimme selv om en gikk på metformin. Så jg har lagt inn 20 minutt - av og til lenger, etter hvor mye tid jg har. Men legen sa 20 min hver dag me litt høy puls og svette var supert.

Metforminen hjalp meg til å gå ne i vekt i kombinasjon med kostholdet og mosjonen. Jg gikk ikke ned når jg glemte metforminen.. gikk opp. Så det er nok som du sier, metformin er en god hjelp :) :) :)

Annonse

Dette er helt supert!!

Jeg lagde squash lasagnie igår som jeg spiste både til frokost og lunsj.

Nå har jeg laget de oste kjeksene og de smakte jo himmelsk!!

det blir uvant å planlegge alt jeg skal spise, men det er vel bare en overgang.Hvor mange karbo har du spist sånn ca om dagen?

Jeg hadde også veldig problemer med å kutte ut sukker på Metformin. Skrotten skrek etter raske kalorier hele tiden. Ble ofte kvalm hvis jeg ikke holdt blodsukkeret oppe. Min erfaring er at det faktisk erenklere å holde blodsukkeret og søtsuget nede ved kun å holde seg til lavkarbodiett. Etter ca en uke uten de kjente pasta-, ris-, poteterfiendene, så ble det mye lettere å holde seg unna sukker. Det er ikke lett å legge om livsstilen så drastisk, men jeg opplevde en sterk motivasjon når jeg hadde gått ned 6 kg på overkant to uker. Når søtsuget også forsvant, var det enkelt å fortsette. :)

3 måneder på lavkarbo gav meg vektreduksjon på 15kg og energien tilbake. Halvannet år med Metformin gav meg vektøkning på 5kg... Man må nesten føle seg litt frem og kjenne på hva kroppen forteller, for det er jo noen som har veldig stor glede av Metformin. Jeg har prøvd begge deler, og gravid ble jeg, åkke som... ;)

Lykke til!!

Ja, ikke sant!!! :D hihi, det er mye godt å spise, selv om en spiser lavkarbo. Mange som blir skremt av ordet "diett, eller slankekur" men jg tenker at jg skal leve sånn hele livet - mer eller mindre, og da er d likegreit å kose seg med det :) Jg elsker ostekjeksene. De har reddet meg mer enn en gang.

Ja det er en overgang :) helt klart!

Jg teller ikke karber. Jg bruker rett og slett sunn fornuft, og d funker mer enn godt nok :) Jg merker fort hva kroppen min tåler og ikke.

Idag har jg bakt lavkarbo rundstykker, og laget aspic. Og så har jg kjøpt roastbeef , rødløk og remulade. Tenker kose meg med det idag :) Hvis du vil ha oppskriften til rundstykkene følg liken jg legger ved! De er litt bløte i konsistensen, men minner virkelig om rundstykker!! De beste jg har bakt hittil, faktisk. De andre jg har bakt blir fort veldig eggete og får en sånn omelett konsistens jg ikke klarer.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23757&highlight=rundstykker

I tilfelle du vil bake de rundstykkene : Jbkm står for johannesbrødkjernemel og det får du på en Obs butikk tror jg, og helsekost på sånne glass. Nestergel er nesten det samme, og d får du på et apotek ;) Der det sto at du skulle bruke proteinpulver, der brukte jeg Soyamel. Det får du kjøpt på ICA maxi eller noe sånn. mulig helsekost har d også.

Jg kjenner meg sååå igjen i det du skriver. Spesielt det med blodsukkeret.. døtta innpå for å holde det oppe. skummelt!

Ojojoj! gått ned mye på de 3 mnd du da :D Det er en god følelse når vekta går nedover. Kjenner det selv :) og jg også tror d er litt som d du sier,,,, at en må kjenne på hva kroppen forteller. Er ofte lurt det!

Hei, idag har jeg veid meg bare for morro skyd, og 1 kg ned idag.

og jeg glemte maten på jobb på tirsdag og spiste en baguett, enda hadde jeg gått ned. Jeg veide 83.5 og var 82,5 i dag. Dette gir meg mersmak.

igår bakte jeg kanelboller til unga uten å spise noe. stolt.

Jeg skal igang å lage meg kjøttboller nå,

dette går faktisk bra . når jeg allerede ser vektnåla går ned får jeg blod på tann;)

Så flott! :) Jeg gleder meg virkelig på dine vegne. Det kommer til å gå så det suser dette her, men man må være litt disiplinert en periode... Er virkelig på god vei når du står i kanelbolleduft, for så å ikke smake! ;) Stå på, dette tror jeg vil gå kjempefint!!

Jeg hadde forresten Tab X-tra og Dr. Atcins-bar som "kosemat". Noe må man unne seg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...