Gå til innhold

HJELP...... super stresset!! Skal til rhodos med baby på 3 mnd på lørdag--

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg ta med og hvordan får jeg med alt..

Hvordan får jeg med bilstolen på flyet? Sendes den løst, skal jeg putte den i søppel sekk? Hvordan har dere gjort det? Tror jeg skal drasse med meg Teutpnia prestige, og maxi cosi sete...

Eller et kun bilstol med under stell. Mer lettvindt..Men da får han ikke sovet like godt er jeg redd..

Når man bader baby i sjø. Har de på klær da? Eller solkrem? De små skal jo ikke være sol. Men er vel deilig å bade litt naken.

Body blir vel for klamt?

Er det nok å gi mm? Eller skal jeg prøve å presse i han mme?Han har ikke tatt flaske siste 6 ukene- Fullstendig nekt, men kan drikker litt med skje. Men vet ikke hvor mye han får i seg.

Hva mere må jeg huske?!

Hvor mye klær til 3 mnd baby 16 dager i syden. Reiser uspesiffsert så vet ikke hva hotell vi kommer til.

Glad for alle tips og råd..

Fortsetter under...

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du skal med bilstol? Hvis dere skal leie bil, får dere vel lånt en med bilstol?

Jeg har vært i syden flere ganger, med baby på 3 mnd, 5 mnd og 9 mnd.

Jeg har hatt med 2 sett varme klær, body, strømpebukse, bukse og en jakke og lett lue. Har en på på flyturen og et ekstra skift.

Har brukt å hatt med bleier (ofte dyrt i syden) - har da lagt disse i bagen eller under vogna. Synes det har vært greit å ha med bag - for ev å bruke denne til seng.

Vi bestilte seter helt fremst i flyet, måtte betale litt, men utrolig deilig å ha slik seng som de kan henge på veggen foran setene fremst i flyet - anbefales!

Vet ikke helt hvorfor du skal gi tillegg - er det på grunn av at du vil drikke vin så er det jo bare å prøve. Hvis det er for varmen, så holder morsmelk i massevis. Mine barn har bare økt puppingen i syden, de regulerer dette selv. De har spist oftere og kanskje mindre måltid, da de har drukket kun for å slukke tørsten. Ellers kan du jo koke flaskevann og gi de vann i tillegg også.

Jeg har alltid hatt med for mye klær, bruker liksom favorittklærne, så ville hatt med få klær og heller litt vaskemiddel. Holder sikkert med en 4-5 antrekk og noen pysjer i tilfelle det er kaldt på natten. Sokker er kjekt å ha hvis det blir litt kjølig på kveldene. Solhatt blir mer brukt enn solbriller. Har hatt uv-drakt, men aldri blitt brukt.

Jeg har alltid hatt med lette klær i bomull (skjortestoff) blir ikke så klamt som myk bomull???

Jeg har badet de nakne i sjøen eller med badebukse m/strikk/badebleie i bassenget (litt værre med uhell i bassenget), begrenser seg hvor mye en så liten baby bader. Har gitt de en klut fuktet med vann og leke med, eller vasket over de når de blir varme. Men godt med et bad/dusj for å bli ordentlig avkjølt innimellom.

Har hatt med vogn som kan gjøres om til sportsvogn, da det kan bli litt tett og varmt i bagen.

Førstehjelpsaker, febernedsettende, gem-pulver (i tilfelle diare over tid). Skal jo litt til at disse små blir syke, de får jo bare rene varer i seg.

God tur! Kos dere masse!

Skrevet

TAKK for tips

Bilstol tenkte jeg å bruke i bussen fra flyplass til hotellet. Er vel ganske risikabelt å holde han på fanget i bussen om noe skulle hende? Eller om vi skal taxi en plass, men er jo litt stress å dra med seg bilstolen over alt.

Skrevet

Tillegg tenkt jeg å gi siden det er varmere der enn her. Men er nok ikke nødvendig. Heldigvis.... Han hater flaska :(

Skrevet

Jeg har hatt med meg bæresjal / babybjørn som jeg har hatt barna i på bussen og en sjelden gang på en liten taxitur. Det er også kjekt å ha bæreting på flyplassen, men man får som regel ha med vogn frem til boarding hvis man spør;)

Skrevet

Jeg vil si det er farligere å plassere en baby i en bilstol på utenlandske busser uten seler. Ikke alle taxiene har seler heller.

Ville enten leid bil eller brukt bæresele som en annen annbefaler.

Uansett greit med en bæresele på flyplassen.

Har hatt med babyer på både 5,6 og 10 mnd til utlandet og de har ikke villet bade i sjøen(for kaldt) men har badet de med babebleie en kort stund i basseng.

Har brukt minimalt med solkren og holdt de i skyggen.

Annonse

Skrevet

Du må nok ha med deg vognen som kan legges helt ned i ryggen, for ungen kommer til å trenge den for å sove i.

Skrevet

Dropp bilstolen. Det er jo ikke bilstoler på Norske busser heller. Ikke bybusser i hvert fall. Bruk heller en bæresele hvis du har.

Skrevet

Takker for tips!

Da tar jeg med stor vogna,dropper bilstolen og tar med manduca selen. Den trives han i så lenge det ikke er for varmt, for da renner svetten, og da blir han utilpass.

Vil gjerne ha flere tips.

Skrevet

Da jeg reiste med 3 mnd gammel baby (Australia) hadde jeg bæresjal og McLaren-trille med. Var i utgangspunktet skeptisk til bare trille fordi han var så liten (det føles så åpent), men det oppleves helt annerledes når man kommer til et annet klima.

Som det blir sagt over her, sjøen er for kald, men min elsket å plaske i basseng innimellom.

Husk å holde barnet i skyggen, de tåler dårlig å bli for varme. Hatt er kjempeviktig! Jeg syns en liten UV skjorte er supert dersom man er i sol. Du får sikkert kjøpt dem der.

Barnet kan reagere på klimaskifte, igjen pass på at h'n ikke blir for varm. Bodyer fungerer dårlig på mine når vi kommer over over 30 grader, da er en liten singlet eller skjorte bedre, slik at det blir lufting på ryggen.

Ikke dekk til vognen med tepper! I Australia brer de florlette stoff over barnet når de sover. Har ikke sett dem her, men kanskje de finnes på Rhodos? De er veldig kjekke i alle fall.

Stress ned og god tur:-)

Skrevet

Har vært mye i syden med små barn, så her et mine stalltips:

Ha kun med bilstol hvis dere skal ta taxi eller leie bil(ofte dårlige babyseter utleie firmaene har). Vi har gjort begge deler. Tar du med bilstol så sendes denne som spesialbagasje sammen med vogna.

Til så lite barn ville jeg definitivt tatt med hovedvogna. De sover også gjerne mer i syden siden de er så mye ute. Da min var 6 mndr. sov han mye ute i syden i hovedvogna, pluss at han sov i vogna om natta. Husk insektsnett!!!

Vil tro det er ganske varmt i sjøen på Rhodos enda, så går sikkert greit å dyppe litt i sjøen. Ville ikke hatt på tøy ved bading, blir så kald av det! Smør litt med fysisk solfilter og hold barnet i skyggen.

Kortarmede bodyer er veldig greie. Ha med mest mulig "luftige" klær.

Det er nok å gi morsmelk, bare legg han til ofte hvis det er varmt.

Ha med bleier og våtservietter hjemmefra.

Husk å ta med reiseapotek: febermåler, paracet, nesespray etc.

God tur!

Skrevet

Hvis jeg hadde blitt så stresset av å reise, så hadde jeg heller blitt hjemme tror jeg:-)

Du får ikke med bilstolen inn på flyet, og det er ikke lurt å sende den (den kan få usynlige skader). Hadde heller leid bilsete med bilen der dere skal.

Ville tatt med en reisetrille som kan legges helt flat. En baby på 3 mnd skal ikke sitte så lenge i bilstol. Veldig uheldig for ryggen.

Ville brukt badebleie om han skal bade. Er vel uansett ikke lenge de er i vannet. Så bruke solkrem med sunblock og en solhatt (kanskje en tynn hvit tskjorte i tillegg?)

MM skal jo holde det. Kanskje litt kokt flaskevann om du synes han trenger mer væske. Ville nok tatt med MME og flasker på lur, f. eks om du skulle bli syk.

Hvis du ikke får vasket klær der du kommer, ville jeg nok hatt med en del skift. Kommer til å gå mest av tskjorter (body er litt klamt). Ville tatt med noen helsetepper.

Ville også vurdert et slik soltelt til å ha på stranden.

Skrevet

Bare et lite spørsmål, er det tryggest å ha babyen i bæresele i buss el taxi når man er i Syden? Hadde selv tenkt å ta med bilstol, tenkte å leie bil - samt at den kunne være kjekk for baby å sitte i innimellom. Her er babyen 6 mnd.

Annonse

Skrevet

Umm tror du kan glemme at det finnes bilbelter i bussen, det samme kan du når det gjelder taxiene..

Skrevet

Tror du som et utgangspunkt kan tenke at busser og taxier ikke har seler, og da er jo ikke bilsete noe trygt uansett, antagelig hakket tryggere med bæresele.

Skrevet

Ville absloutt ikke hatt i bæresele i taxi. Hvis noe da skjer får jo barnet hele din tygde. Derfor skal en jo heller aldri sitte fastspent sammen med barnet.

Personlig synes jeg det er helt greit å sitte på fanget i buss. Sammenlignet med bil er det jo veldig skjelden ulykker med buss, og ved sammenstøt er jo som oftest bussen størst.

Skrevet

Tenkte også at barnet kunne klemmes mellom mammaen/pappaen og f.eks bussetet foran dersom det satt i bæresele på buss/taxi (ved ulykke). Men på den annen side kan det vel fly alle veier dersom det er løst. Derfor tenkte jeg at barnet tross alt var litt beskyttet i en bilstol, men det er kanskje feil???

Skrevet

Og det får det ikke når det sitter på fanget?

Skrevet

De har Libero men de kostet 13 euro pakken, de hadde også nan mme så om han da plutselig trenger det er det å få kjøpt....var i allefall det på wingresort i kalithea og på de små butikkene i kalithea så regner med det er slik ellers og på rhodos......

På hotellet vårt var det vaskemasling og det kostet 5 euro og da fikk du vakepulver.....obs ikke alt tøyet ble rent...men flekkene gikk bort her hjemme....

Smør solfaktor 50, det kostet 3,5 euro for en solstol og der var det også parasoll så fint å sitte i syggen.

det jeg ville tatt med var badebleie.

Viktig at du drikker mye, vannet spesielt det med kullsyre er tilsatt magnesium....ikke farlig for barnet, men lurt å få i seg så du slipper senestrekk og muskelkramper.

Vi badet i sjøen, det var mye varmere enn basseng, der badet vi ikke før i 16-17 tiden.

Ikke dra med for mye unødvendig som bilstol for den får du ikke festet på bussen alikevel.

vogn er greit, vi hadde en på 2 år og han brukte trillene de hadde der nede.

Vi hadde med 2 uv-drakter de ble ikke brukt...pass bare på å ta med solhatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...