Gå til innhold

Innkallelse til utredning, ikke bare enkelt å forstå...

Håpet ble virkelighet!

Anbefalte innlegg

I dag fikk vi brev fra Ullevål, 10 dager etter sist utskrapning så det var raskere enn forventet. Var vel mest en bekreftelse på at de har mottatt vår søknad om utredning og vedlagt noen skjemaer for blodprøver. På det ene skjemaet står det "Denne blodprøven skal taes på dag 21-23 i syklus". Legen som jeg snakket med på Ullevål sa jeg burde vente i 6 uker før jeg tok prøver etter utskrapning for å være sikker på at kroppen var i "normalen" igjen. Betyr det at jeg bør vente til neste syklus før jeg tar den, vet noen noe om det? Det står i brevet at vi bør ta blodprøver så raskt som mulig....

Når det gjelder kromosomanalyser står det at de vil ettersende rekvisisjoner for dette, og at det pga økt arbeidsmengde kan ta 7-8 måneder(!!) for å få svar, sukk. Regnet med en prøvepause nå, men 8 måneder....!? Har en følelse at abortene kan være at resultat av blodpropper, tykt blod da jeg kommer til uke 6-7, men da slutter det å vokse uten at jeg merker det, ved blødninger etc.

Noen som har fått påvist noe ved slike kromosomanalysene? De spurte om jeg og samboeren var i slekt sist, men med tanke på at han er fra nordøst England og jeg fra Oslo er det lite sannsynelig!

Ble mange spm dette, får ringe Ullevål for å finne ut av ting kanskje...

Fortsetter under...

Hei

Så bra at du fikk det så fort! Jeg syns du bør ringe Ullevål høre om du skal vente en syklus eller ikke. Om det kan ha noe å si, bør du jo kanskje vente. Jeg fikk beskjed om å ta mine blodprøver den 3 dagen ved menstrasjon (men det stemmer kanskje med dag 21-23 i syklus).

Følte meg litt blodfattig etterpå :-) Prøvene viste (som jeg viste fra før) at jeg har Leiden Mutasjon/APC-resistens, og skal bruke Fragmin og Trombyl når jeg er gravid.

Vi fikk ingen feil på kromosonprøvene. Helt utrolig at det skal ta så lang tid. Vi måtte bare vente i en mnd, men var privat i Stockholm.

Lykke til med utredning!

Takk for lykkeønskninger, får god hjelp av dere jentene her inne. Forventningene blir ikke skrudd i været fordi mye kan skje, men får nyttig og reell informasjon føler jeg.

Står at dag 1 i menst. er dag 1 i syklus, så da betyr det at prøven bør taes 3 uker etter utskrapn, evt + 1 måned ekstra, dvs om 6 ukers tid fra i dag. Vurderer å finne en anbefalt privat klinikk her i Oslo/ Romerike området jeg også om Ullevål drøyer for lenge. Får ringe å plage de med noen spm først.

Føler meg litt optimistisk nå om mest realistisk!

Er dere snart i gang med nytt forsøk eller?

Ja, disse sidene kan være en reddning noen dager!

Tok en pause på 6 mnd for bl.a. utredning etter at jeg mistet i desember (uke 14) Ble gravid i mai/juni, men mistet i juli (uke 8) og igjen nå i september (uke 5). Begge gangene på Fragmin og Trombyl. Desverre. Venter fortsatt på mensen etter den siste SAen.

Har ikke gitt opp ennå. Skal forsøke igjen med blodfortynnende, så får vi se hva neste steg blir. Legen snakket om Kortisonbehandling i livmoren som et neste steg. Men jeg syns det høres skummelt ut.

Vi får "holde hverandre i hendene" gjennom neste forsøk, og krysse fingre! Forstår at du synes kortison høres dramatisk ut, men man må jo stole på at det ikke er så skummelt om legen anbefaler det...

Jeg tar 3-4 paracet i året og er aldri syk, så synes også all snakk om tabletter, sprøyter etc er litt skummelt, men tester alt for å lykkes nå! Ikke vært sykemeldt siden 2003 før dette siste året med 3 stk turer til Ullevål. Sånn er det bare blitt, og selv om jeg har meget høy terskel for sykemeldinger tar jeg imot en neste graviditet om legen anbefaler dette. Blir jo et livsprosjekt dette, selv om jeg i utgangspunktet hadde et jordnært forhold til graviditet..

Godt man har stort pågangsmot hvertfall (+tålmodig kjæreste og gode venner og familie)

Hei. Jeg er selv under utredning og tar prøver til den store gullmedaljen. Personlig ville jeg ventet til etter første normale mens for å være sikker på at kroppen har normalisert seg og at prøvene derfor blir så korrekt som mulig. Jeg tok prøver på dag 1-3, dag 16, dag 18 og dag 21. Jeg slapp å ta kromosomanalyser, men det er vel forskjellig.

Lykke til!

Annonse

Snakket med en dame på Ullevål igår som sa at jeg kunne ta den ene prøven når som helst, men vente til neste syklus for den andre. Da gjelder det bare å være tålmodig og vente da. De lovte å gi meg svar på blodprøvene uavhengig av kromsomanalysen, så vi får se hva som skjer..

Ut på Mamma Mia og drikke vi idag, aldri så galt er det godt for noe!

God helg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...