Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Hei. Har sett at her er det mange innlegg ang adhd. Jeg har et barn på rundt ti år med særdeles sterk adhd . Ingen annen diagnose med tilleggsproblematikk som store adferdsproblemer. Tåler ikke medisiner. Kan ikke være på Sfo og har en til en i friminutt og i klassen. Får taxi til og fra skole. Har fått innvilget sats 2. Jeg klagde og mente vi var absolutt berettiget til sats 3. Denne saken ligger som anke sak og går til trygderetten om vedtaket fra nav forvaltning fremdeles blir opprettholdt. Men det jeg skulle ha visst etter å lett endel i trygderettskjennelser er om noen her har fått innvilget sats 3 på barn med KUN adhd og adferdsproblemer og som ikke er blitt tenåringer? Blir kjempe glad svar.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Ja, jeg har sats 3 i hjelpestønad og sats 2 i grunnstønad på den med ADHD og adferdsproblemer som tilleggsvanske. Dette var innvilget den gangen dette var de eneste diagnosene. Han har i tillegg dysleksi, og tourettes(svake, sammensatte tics, men har mye av resten som følger tourettes), men dette var ikke diagnoser som var grunnlaget for hjelpestønaden, for de var ikke "oppdaget" den første gangen dette ble vurdert. Og da var gutten ca 8 år(husker ikke helt, men det var lenge før tenårene). Den ble tatt opp til vurdering for ca 3 år siden, og fortsatt fikk vi sats 3. Min tåler medisin, og den hjelper på ro, men ikke så mye på konsentrasjon og så og si ingenting på det sosiale. Hadde SFO fulltid for å få LITT sosial trening med voksne tilstede, og går til og fra skolen(har alltid gjort det. Vi bor nær). Han sliter i dag mye med det sosiale, og å holde seg på skolen og samtidig gjøre noe der.... Har hatt perioder med mye trøbbel, også med politiet. Vi samarbeider med både politi, barnevern, PPT, BUP og skole. Politiet er nå litt ute, men kommer kjapt på banen ved behov. De vil forebygge. Eneste som kunne påvirke dette oppover i tillegg til diagnosene er at jeg er alenemor. Jeg har i tillegg en helg avlastning i måneden, og noe utvidet avlastning til ferier osv. Det gjelder å ikke gi seg ved første nederlag;)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Samme NN som først svarte deg. Jeg kom bare på en ting til. Du vet vel at NAV lokalt kun kan innvilge sats 2? Det er fylkesmannen som avgjør høyere satser. Men NAV bruker å autoamtisk sende det videre til fylkesmannen for vurdering av høyere sats. De innvilger sats 2, og skriver at det er sendt videre. Det gjør de hvertfall her.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 jeg tror ikke at det har noe med alder å gjøre. hjelpestønd skal vurderes hvor mye pleie og tilsyn barn trenger, siden barnet ditt har sterkt adhd så burde du har invilget sats 3, jeg har også barn med adh som mottar sats 2 i hjelpestønad, han har også sterk adhd og mye annet. jeg har klaget på vedaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå