Gå til innhold

rett eller galt? (pergo spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Sitter her og leser litt om hva dere andre pergo jenter tar og når i syklusen, må si at jeg blir litt forvirret av hva som egentlig er dobbel og trippel kur?

Jeg tar en tablett de fire første dagene i syklusen så øker jeg til to tabletter i fire dager..

Dette skal jeg gjøre annenhver mnd (3kurer... trippel kur?)

Er det noe som virker bedre enn noe annet på når en begynner på kuren?

Eller er det litt tilfeldig hele greien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hæ tar du pergo i 8 dager????

hvorfor?

enkeltkur= 1 tablett i 5 dager fra dag 3 , 4 eller 5 i sykluss

dobbelkur = 2 tabletter i 5 dager....

trippelkur= 3 tabletter i 5 dager...

har tatt samtlige kurer men aldri væøt borti å ta pergo så mange dager og så øke fra en til to?

Skrevet

Har ikke hørt om den varianten din før. Det vanlige er å bruke 50 mg 1 tabl daglig i 5 dager, altså fra syklusdag 5-9. Dette er enkel kur.

Jeg har gått på dobbel kur, dvs 50 mg x 2 (tar da 2 tabletter om morgenen) i 5 dager, starter også på syklusdag 5 (men jeg fikk beskjed om å begynne på syklusdag 3 av legen min - da jeg ikke hadde eggløsning ved forrige kur).

Er meningen at når jeg er ferdig med en kur skal man ha en måneds pause før man evt begynner på ny kur...

Noen som tar trippelkur også - de tar da 3 tabl à 50 mg i 5 dager, også fra ca syklusdag 5.

Håper du ble litt klokere =)

Klem fra

Skrevet

Hei har du fått beskjed om å ta tablettene slik av gyn/legen din?

Det er ikke slik man tar pergo.Har aldri hørt om det ihvertfall.

Det var ikke sånn at du skulle gå på enkel kur først da?1 tablett i 4 dager og så neste gang ,etter pausemnd ta 2 tabletter (dobbeltkur) i 4 dager?

Med start på dag 3 ,4 eller 5 i syklusen.

Skrevet

Må signere på resten her, og jeg har dessverre lang erfaring med pergo...

Aldri hørt om din variant.. Sjekk d opp !!

Lykke til !! :))

Skrevet

hm... merkelig..

Ringte gynekologen min, hun er også spesilalist på dette området og siden dette var kuren jeg tok forrige gang når jeg ble gravid på 3 pp så mente hun at det var greiest å prøve det en gang til....

Men det er tydeligvis mange forskjellige varianter og måter en kan ta pergo på da uten at det blir en rett eller gal måte...

Skrevet

Syns fortsatt d høres merkelig ut...

Dette er kopiert fra Felleskatalogen:

Pergotime Serono

Ovulasjonsstimulerende middel.

TABLETTER 50 mg: Hver tablett inneh.: Klomifensitrat 50 mg, laktose, hjelpestoffer. Med delestrek.

Indikasjoner: Infertilitet eller subfertilitet pga. manglende ovulasjon, forårsaket av nedsatt hypofysefunksjon uten tegn på dysfunksjon i andre endokrine organer.

Dosering: Behandlingen skal innsettes og følges av gynekolog. 1 tablett daglig i 5 dager. Ved spontan blødning startes behandlingen på eller omkring 5. syklusdag, for øvrig når som helst. Om ovulasjon ikke synes å ha inntruffet etter første behandlingskur, gis neste gang 2 tabletter daglig i 5 dager. Denne startes tidligst 1 måned etter den første. Ytterligere økning av dosen skal ikke skje. Behandlingsrespons skjer som regel under den første kuren. 3 kurer anses som et adekvat behandlingsforsøk. Om ovulatorisk blødning ikke har inntruffet da, bør diagnosens riktighet overveies på nytt. For å få regelmessig ovulasjon bør kurene startes på samme syklusdag, dvs. omkring den femte. Vesentlig er at coitus skjer ved et tidspunkt gunstig for konsepsjonen. Hvis konsepsjon ikke har skjedd etter 3 ovulatoriske sykler, bør ytterligere kurer ikke forsøkes.

Skrevet

Ja hva kan en si?

Føler jeg bør høre på gyneologen min ettersom hun kjenner meg og jeg var på utredning hos henne i ett år før jeg prøvde og ble gravid første gang...

men blir jo usikker når jeg leser om hva andre sier og gjør.... så...?

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at d ER feil, men d er rart...

Kjenner mange som har gått/går på pergo, og de har alle samme opplegget som meg, og vi har alle forskjellige gynekologer.

D er oxo veeeeldig mange jenter her inne som går på pergo, og jeg har aldri hørt noe annet..??..

Jeg ville snakket med denne legen om jeg var deg, så kan du jo fortelle OSS hva hun tenker etterpå.. ;))

D viktigste er jo at vi får baby !! :)) Lykke til !!

Skrevet

Jeg sier som de andre...aldri hørt om din variant.

Sier det samme som Grysom.

1 tabelett pr dag i 5 dager = enkel kur,

2 tabletter pr dag i 5 dager = dobbel kur og

3 tabletter pr dag i 5 dager = trippelkur.

Min gyn sier at jeg skal begynne på syklusdag 4, men dette har jeg hørt varierer litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...