Gå til innhold

Høy BMI og blodtrykk- komplisert svangerskap- hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Jeg var på min første svangerskapskontroll i dag, spent og nervøs. Ville gjerne få bekrefta at fosteret levde og om jeg var ekstra heldig kanskje få høre hjertelyd dersom det gikk.

Jeg ble spurt hvor mye jeg veide, og svarte sånn circa. Legen min så ikke ut til å tro meg, så hun fikk meg veid. Jeg veide like under det jeg hadde nevnt. Hun sa jeg hadde for høy BMI, og så på meg med øyne som sa: du er jo feit, og burde ikke i det hele tatt være gravid.

Mens hun tok blodtrykket mitt skravlet hun i telefonen med datteren sin som trengte veibeskrivelse en eller annen plass. Hun så på tallene og tok blodtrykket på nytt, og så deretter nok en gang før hun fortalte meg at jeg har for høyt blodtrykk. 139/110 med en BMI på 39, og at det kvalifiserte for en komplisert svangerskap. Jeg ble så paff, så sjokkert, at jeg ikke rakk å spørre hva det egentlig betyr. Og hun sa bare at jeg derfor ville bli overført til Rikshospitalet om ville ta videre oppfølging. Så hva betyr alt dette?

Fortsetter under...

Har aldri hørt at høy BMI kvalifiserer til komplisert svangerskap, har det noen sammenheng? Jaja uansett veldig uprofesjonelt å snakke med datteren sin mens pasienten er der..Du får ta kontakt med en annen lege:)

Skift lege, klag til pasientombudet og vit at på Rikshospitalet er det PROFESJONELLE leger og jordmødre som vet å TA VARE på pasientene sine... Jeg får helt vondt inni meg av sånne historier. Du har et blodtrykk som sikkert er det som kvalifiserer til komplisert svangerskap, mer enn vekten vil jeg tro. Jeg har også ganske høy BMI, men normalt blodtrykk og blodsukker, så legen sier jeg har et normalt svangerskap uten komplikasjoner. Men det var da utrolig dårlig og LITE proft av legen å si det sånn!

Lykke til, håper ting ordner seg!

Skulle kanskje hatt en annen lege, men har på ett år vært borti to stykk i Oslo, begge like dårlige.Jeg orker ikke skifte flere gang. Uansett blir jeg nå sendt over til Rikshospitalet som vil ta videre oppfølging. Jeg regner med at de er litt mer proffe, og tar seg litt mer tid. Hverken min forrige lege, som jeg gikk til for å sjekke om graviditet, svineinfluensa og utenlandsreise eller min nå nye lege har tatt noen form for prøve. Eneste jeg har tatt er en blodprøve for å sjekke HIV, syfilis osv. Hvirker som om allmennlegene helst vil ha deg ut av kontoret slik at de kan jobbe med neste mann. De har for mye å gjøre rett og slett.

Noen da som vet hva risikoen er? Alt legen sa var at at jeg ville få en komplisert svangerskap. Hun sa ingenting mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...