Gå til innhold

Spiser deres 2 åringer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 åring drikker ikke saft, juice og brus og spiser ikke kaker (kun sjokoladekake og is), chips, godterier (kun sjokolade) ol. Jeg og min mann spiser minimalt med "snop" og drikker kun vann og melk. Drikker juice av og til i helgene men aldri saft og brus. Er rett og slett bare at vi ikke er vandt til det og aldri kjøper dette. Har fått komentarer på at folk nesten syntes synd på ungene mine som ikke får spise disse tingene. Vi spiser så klart når vi er på besøk og bursdager og har av og til med kjeks på tur, men ellers lite. Sjokolade har blitt brukttil belønning men da en liten eventyrsjokolade og det er ikke ofte. Har ikke tenkt på at det var noe å syntes synd på ungene for egentlig da det blir unaturlig å kjøpe inn når ingen av oss voksne spiser dette. Er det flere som ikke spiser snop og søtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser heller ikke mye godterier og snop hjemme til vanlig, og dermed gjør ikke sønnen vår det på 2,5 år det heller. Og det er jo bare bra at han blir vant med et sunt kosthold! :)

Men er ikke helt rigide, så han får en is innimellom og kake i bursdager etc. Sier heller ikke nei om vi er på besøk og han blir tilbudt noe søtt.

Jeg tror heller det er foreldrenes dårlige samvittighet for sitt eget inntak som kicker inn, enn at det er synd på barna. De savner det jo ikke om de ikke er vant til å få det til enhver tid.

:)

Skrevet

Vår 2åring drikker ikke saft, men bruker å få juice blandet ut i vann (3deler vann og 1/2del juice kanskje).

Kaker og brus er kun når det er bursdag, men da er det kanskje 1/2stk sjokoladekake. Det samme med godis/chips. Har hendt at han har fått en kindermini e.l. når vi har hatt besøk i helgene. Men han får ikke lørdagsgodt. Her bruker vi heller frukt som godis. Mini bli helt i himmelen visst han får en banan eller tørket frukt :D

Kjeks spiser vi ikke i det hele tatt, da verken jeg eller samboern liker dette.

Så lite godis her også, og mini savner ikke noe han ikke er vant til :D

Skrevet

Vi gir minimalt med søtsaker til jenta vår på 2 år, for vi orker ikke mas om det hele tiden (og det blir det garantert når hun får smaken på sjokolade..). Men hun får en del juice blandet med vann. Og en gang i blant en kjeks. Får også is hvis vi f.eks spiser på restaurant. Så litt innimellom blir det, men holder oss borte fra det så mye som mulig. I vårt tilfelle er det dessverre dobbeltmoral, ettersom vi trykker i trynet med en gang hun er i seng.. så jeg er redd for at vi lever på lånt tid :-).

Skrevet

MIn sønn blir 3 år i neste mnd, og han får smake på ting, og får juice i helger og når vi er på tur....

Det vi har vært veldig heldig med er at han liker ikke brus eller sjokolade, og heller ikke noe særlig godteri.

Han foretrekker faktisk rosiner, popcorn, vafler og frukt foran disse andre tingene.

Is liker han , men orker som regel bare en halv når han først får.

Skrevet

Eeeeh...vår spiser kjeks. Vi spiser lite dette, men han får:) Saft har vi alltid hatt i hus (er vant med det begge fra vi var små og hadde det i skapet før vi fikk barn) Saft drikker han litt av hver dag. Juice eller iste om han vil. Hender han får sjokolademelk og.

Har ikke godterier utenom lørdager, men hender da det blir noe. Ikke alltid vi har på lørdager heller.

Pålegg får han både skokella, syltetøy, honning, hapå. Men han spør like gjerne etter gulost og baconost.

Is får han stadig vekk i løpet av sommeren. Isbilen stopper i hagen vår og stor stas å løpekjøpe:) Hatt en del sånne små saftisposer.

Kake er det bare i bursdager. Vi har da aldri kake utenom selv. Styrer ikke inntaket hans i bursdag, det er jo halve kosen. Des. spiser de sjelden mer enn et stykke for det er mer moro å leke. Klart jeg hadde nok sagt stopp om han døtta nedpå da, men ikke vært et problem.

Ser her at jeg ser ut som meget dårlig mor. Vel. Det får så være. Høres mer ut enn hva han faktisk får i seg av snop altså:) Ellers er det ikke så lett å styre unna med eldre søsken som spiser snop og is og alt sånt. Kan liksom ikke gjemme hemmeligheten med sjokolade for en på 11 år lenger...

Sliter lite med mas da. Han får da jaggu akseptere et nei!

Skrevet

oj. Ja min har blitt 3 år han da forresten. Tenker ikke på han som 3åring alt:) (fylte for bare 3 uker siden.)

Skrevet

Yes, alle i vår familie bortsett fra lillegull(3,5 mnd) har tilgang til slike saker du nevner. Kjøper snop og 2 flasker brus til helgen. Spiser kun kaker i selskap/el lignende, og får drikke saft og juice på ukedager.

Ellers kjøper jeg masse frukt, og lager daglige fruktfat og har sunne middager og brødmat/pålegg. Kjøper 10 liter melk i uka, og drikker vann.

2-åringen har tilgang til alt dette på linje med resten av familien.

Finnes ingen overvektige barn hos oss, og tannhygienen er bra.

Det har vært ulikt fra barn til barn hvor glade de har vært i snop og brus. For det meste spiser de veldig sunt vil jeg tro. Brus har vi aldri på vanlige ukedager.

Skrevet

Det er jo bare utrolig bra, tenker jeg. Og IKKE synd på ungen din!!! Det er vi voksne som synes dette er godt, og mener at det er synd om ikke ungene får det. Vi får dekket behovet for raske karbohydrater i massevis gjennom den vanlige maten vi spiser- utover det er det jo bare "svak psyke" på oss voksne som bare MÅ ha godterier :)

Keep up the good work!

De lærer seg tidlig nok om alt de kan spise av slike ting!

Skrevet

Ja, min gjør det. Vi begynte med lørdags godt litt før hun ble 2 år.

Men HALLO, det er jo ikke synd på ungen din, hvist det er noe dere ikke pleier å ha hjemme så gjør det ikke noe.

Her har vi alltid snop lørdager og det er naturlig for oss at tulla koser seg sammen med oss.

Men det finnes jo så mye annen god mat man kan kose seg med, det trenger jo ikke å være søtt!!!

Det er IKKE synd på ungen din.

Skrevet

Jeg tenker at det er veldig lett å holde det første barnet unna søtsaker og saft/brus o.l. Men når nr 2 og 3 kommer er det ikke fullt så lett lenger, for da har som regel nr 1 blitt så stor at h*n får lørdagsgoderier og slik.

Vi har en gutt på 2 år og så bor stesønnen min på 10 år hos oss. Vi har et rimelig normalt kosthold, vil jeg si, og ungene får litt godteri og brus i helgene. Og de får også sjokoladepålegg en gang i blandt og det samme med sjokolademelk. De spiser også frukt og grønnsaker hver dag, og drikker melk og vann til vanlig. Ser ikke problemet med å la ungene få litt søtt innimellom. De vet når de kan få det, og da er det ikke noe mer mas om det. Er værre med de som ikke får noe som helst slik hjemme, så de blir helt ville når de kommer i selskap og får godteri der. For da må de passe på å få i seg så mye som mulig før de kommer hjem.

• 2 uker senere...
Skrevet

æsj, jeg gidder ikke holde på med det der lenger. emilie sjokolade, potetgull, saft osv.

hun får ikke sjokolade osv midt i ukedagene. vi begrenser til lørdagskos..

men juice og saft.. vær så god.. hun får melk eller vann til hvert måltid..

Skrevet

Tusen takk for meninger og kommentarer.

Jeg syntes det ville vært rart å kjøpe inn chips, brus, saft og snop når vi voksne ikke spiser dette. Både jeg og min mann har vokst opp i hjem med lite sukker så det er helt naturlig for oss. Det frister rett og slett ikke! Jeg tror heller ikke det stemmer at barn som spiser lite søtt hjemme blir som "gribber" hos andre eller når de først får dette. Man spiser jo ting man liker sukker eller ei. Jeg har aldri fått ned mer enn ett halvt glass saft fordi jeg suntes det blir kvalmende med så mye sukker. Jeg kan godt tro at barn som bevisst holdes borte fra enkelte ting vil føle trang til å prøve ut dette og kanskje ville ha mer enn normalen fordi det er "forbudt". Mine to barn får spise det de har lyst på borte og vi kan godt kjøpe snop og saft om de gjerne vil ha det etterhvert, så jeg er har ikke sukkerforbi eller noe, bare ett lavt sukkerforbruk.

Det er mange venner og bekjente som reagerer på at mine barn sier nei takk til (gjelder toåringen dette her) saft, brus, snop ol. Jeg har fått mange kommentarer på at ungene kommer til å bli helt hekta om de får smaken på dette. Jeg kan jo ikke akkuret tvinge dette i ungene om de ikke vil ha det? I bursdager spiser de litt kake og is, men er mer opptatt av å leke osv. Det er jo min sønn på to som sier nei og ikke jeg., men det er mange som skal fortelle meg at jeg gjør dette feil osv. Men sånn er det vel å ha barn, mange meninger fra alle og enhver.

hi

Skrevet

Jeg også opplever at svigerfamilien min synes synd på barnet vårt som er litt over 2 år og som ikke får godterier.. Svigermor er helt sjokkert når datteren min heller mumser i seg alle druer på denne jord enn sjokoladebitene hun så gjerne vil gi..hehe. Jeg synes det er kult at datteren min ikke liker sjokolade og brus noe særlig. Hun har stort sett fått vann, melk og bris å drikke. Nå er hun også hekta på Biola, men vi begrenser det inntaket, da hun får litt vondt i magen av det.. Vi ser ingen grunn til å gi en 2-åring lørdagsgodt når hun ikke spør om det. Det hender hun spør om en is, og det får hun stort sett hver gang hun spør, siden det ikke er ofte. Ser jo at det kan bli verre med nr. 2, men synes det er greit. Vi er ikke fanatiske og spiser sjokolade selv..

Skrevet

Ungene her på 2 og 5 år spiser heller ikke godteri, ikke sjokolade heller (som jo også er godteri).

Ikke drikker de saft og brus. De spiser kanskje noen cheeze doodler på lørdager, men det er alt. Da får de litt juice til maten også.

Når vi er i selskap får de spise det som serveres, men ser ofte at de velger bort de søteste tingene uansett. Ingen av dem er glad i søtt.

Jeg drikker kun vann og kanskje litt juice på lørdager. Mannen drikker melk, vann og kanskje litt brus/juice på lørdag. Ingen av oss er noen store godterispisere, så det går det lite av. Da er vi mer glad i salt, så litt potetgull blir det på lørdagskvelden når ungen er i seng:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...